Costia en andere schimmels en dingen

Wat gaat er mis? [leden]
YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Costia en andere schimmels en dingen

Bericht door YvetteJ » 24-11-2016 08:04

Ik maak maar even een apart topic aan voor de kneuzenbende met costia en schimmel.

Ik heb de bak van Bulletje en Bootje 3 weken geleden en gister een behandeling met NT Labs nr 7 gegeven, velvet & slime dacht ik dat die heet.

De grote bak waar Dolly in d'r eentje in zit heb ik ook uit voorzorg gedaan, dat is morgen drie weken geleden, geef ik haar ook nog een herhaling?

En wat betreft de schimmel van Bulletje en Bootje? Zou ik ze daar ook nog tegen moeten behandelen of zou dat ook dood gegaan kunnen zijn van die nr 7? Ik zie niks meer aan ze.
En zo ja hoeveel tijd laat ik daar tussen zitten?

De vissen doen het verder allemaal goed, geen opmerkelijkheden. Alleen Bulletje heeft af en toe een vage dag waarop ie afwijkend gedrag vertoont maar dat is na een dag steeds weer over.
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-11-2016 09:51

Stuur even een app naar dino die heeft gezien als het een grote uitbraak was of niet. Er staat single dosis dus zou 1 behandeling van 5 dagen voldoende moeten zijn. Michel vertelde beter herhalen voor de eitjes die wellicht nog in de bak zitten. Klinkt ook logisch. Denk niet dat velvet and slimme schimmel dood gezien dit weer iets anders is en hier aparte medicatie voor is. Maar kan wellicht wel met zijn eigen weerstand en de zoutbadje al zijn opgelost.

Moeilijke keuze. Zou gewoon ff dino appie sturen die heeft gezien wat er op je visjes zat en weet de werking van de medicatie.

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 24-11-2016 10:04

Lastig ja, ik zou ook even Dino vragen, ik heb ook geen idee of het kwaad kan als je gaat herhalen.
Groet Stef.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 24-11-2016 18:36

Eerst de costia aanpakken... dat is potentieel een serieus probleem. Die schimmel is kinderspel vergeleken bij dat.

Herhaal de behandeling nog eens en na afloop daarvan kun je je op de schimmel richten. Grote kans dat met het aanpakken van costia de vissen in het herstel de schimmel zelf kunnen verwerken...

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 24-11-2016 20:15

Dino had volgens mij Dolly al niet behandeld als het aan hem had gelegen volgens mij. Hij zei alleen dat ze niet bij elkaar mochten, ook niet om behandeld te worden. De tijd tussen de twee medicijnen in had ik in de winkel al gevraagd maar kon hij ook geen echt antwoord op geven.

Eigenlijk zou ik weer een uitstrijkje moeten laten maken, dat zou het fijnst zijn natuurlijk maar ja, om ze nou weer mee te slepen naar Voorschoten... Zal eens zoeken of dat wellicht wat dichterbij ook kan...
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-11-2016 20:52

Hi Yvete,

Zijn altijd moeilijke keuzes maar de kuur van de costia duurt maar 5 dagen en ik neem aan dat ze er verleden keer geen last van hadden. Herhaal de costia nog een keer met de vissen die ook daadwerkelijk aangetast waren in het aquarium waar ze in gaan verblijven alle drie. Dan weet je zeker dat de costia van de vis af is en het aquarium is dan ook schoon. Als je nu ga behandelen tegen schimmel en de costia die wellicht nog leeft zich weer verspreid kan je weer na de schimmel 2 keer costia kuur doen. Is niet logisch. Na de 5 dagen gewoon lekker alles weer fris en fruitig maken en laten aansterken met veel verversingen en wellicht heb je nog wat spul voor vitaliteit, vitaminen ofzo.

Mocht de schimmel toch de kop opsteken dan zie je dit. Zie je echt pluche witte vlekjes op de vis. Maar wellicht is dit dan ook weg omdat ze dan weer geheel kunnen aansterken en hun weerstand weer op peil is nadat je de costia om zeep heb geholpen. Schimmel is niet dat ze daar echt van dood gaan na een weekje.

Beter maar eerst het ergste behandelen, laten aansterken en aankijken wat er gebeurd. Met mijn dikkie vond ik het in het begin ook erg moeilijk al die medicijnen en geloof me die heeft wat meer gehad dan die van jou en legde ook niet uit zijn eigen vanwege medicatie het loodje.

Mocht je na een tijd toch schimmel bespeuren kan je ze altijd later in de schimmel medicijnen zetten. Maar nu zie je toch geen witte pluche dus wellicht is dit al weg door de zoutbadjes en de costiakuur en hun eigen opgebouwde weerstand.

Sterkte ermee.

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 24-11-2016 21:09

Nee je hebt gelijk hoor.
Ik zie ook geen witte dingen meer zitten. Die vinstraal bij Bulletje in aan de aanzet nog een heel klein plekje zichtbaar maar dat kan een littekentje zijn.
De twee kleintjes zitten sinds gister dus weer in de medicijnen tegen costia. Bulletje voelt zich niet echt lekker zo te zien, maar ja, ik kan ff niet meer voor hem doen nu, hij is volgens mij gewoon niet zo sterk alhoewel hij de allereerste was die we in huis haalden, zijn maatje was al vrij snel het hoekje om.

Morgen Dol d'r bak verversen en dan toch maar nog een keer dat water ook behandelen, ik heb bij haar inderdaad niks gezien qua reactie erop dus ga er vanuit dat dat nu ook niet zo zal zijn.

Ik voel me er wel een beetje een muts mee hoor. Aan de ene kant wil ik ze gezond hebben en moet dat dus nu even met die medicijnen, aan de andere kant ben ik bang om wat verkeerd te doen en twijfel daardoor over vanalles :roll:
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-11-2016 21:56

Ik snap dat wel hoor. Ik heb ook zo gezeten. Ik denk vele met ons. Maar ik weet ook nog dat ik heb gezeten had ik toch maar dit en dat gedaan, eerder gedaan etc. en heb er eentje uit zijn lijden moeten verlossen dat is pas echt K*T.

De kuur is maar relatief kort, 5 daagjes dus het is niet dat ze er weken in rond zwemmen. 5 daagjes dan kunnen ze allemaal bij elkaar in een frisse en fruitige villa zonder ellendige bacterieen. Mocht je toch denken het gaat echt niet goed maak je desnoods een emmer met schoon water gooi je degene er snel in en kan je de medicatie er altijd weer uithalen.

Dat plekje kan inderdaad een littekentje zijn. Zullen er nog wel meer komen als ze straks groot zijn. Ik heb er eentje waarvan hele stukken staart weg zijn en nooit meer zijn aangegroeid. Ik heb al heel wat keren mijn visjes uit benarde situaties moeten halen. Klem tussen kienhout, klem achter me invoerpijp, klem achter het bubbelgordijn etc. Zijn ook zo dom en lomp dus ik denk dat niemand een onbeschadigde sluier heeft in een enigzins aangekleed aquarium. moet je echt een geheel kale bak hebben.

Nog 5 daagjes en uurtje hard werken daarna om te verversen etc. dan kan je op je gemak gaan genieten van ze. Lekker stoeltje ervoor, wat te smullen geven en rustig kunnen kijken met hondje en kindje op schoot. Ga ervanuit dat je een grote schoot heb :wink:

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 24-11-2016 22:02

Haha ja naar m'n zin zelfs iets té groot :P :lol: :lol:

Nog ff een weekje doorbijten dus 8)
Groetjes Yvette

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 25-11-2016 00:20

Sterkte Yvette, ik ben ook weer in 'kwakkel aqualand PiPi vertoont ook afwijkend gedrag. Veel stil in een hoekje niet reageren op eten zelfs niet op zijn favoriete spirulina tablet die die altijd in één teug naar binnen slurpt. Zijn ene kieuwdeksel blijft dicht ik heb na twee dagen vers water het aangekeken of ie opknapte maar hij is nog steeds niet happy, staart hangt laag, etc. Vanavond toch medicijnen gegeven. Er kwam een e
Gevoel over me, ik dacht dit gaat niet de juiste Kant op. Effin we blijven tobben.

Plaats reactie