Zout badjes

Wat gaat er mis? [leden]
Matthieu
Lid FGF
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-06-2017 12:22

Bericht door Matthieu » 15-06-2017 00:12

Misschien een hele stomme vraag maar waarom doen zo veel mensen hun vissen in een zoutbadje?
Ik heb het gevoel dat het een alles oplossing is tegen allerlei kwaaltjes, maar kan iemand uitleggen waar dit nou echt voor bedoeld is?

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 15-06-2017 00:39

Hoi Matthieu,

Wat ik weet ( begrijp) van zoutbadjes is dat heel snel parasieten dood. Maar ga het niet zomaar ff doen want er komt best wel wat bij kijken. Zout is goed voor de slijmhuid van de vis het stimuleert de aanmaak van de slijmproductie en hierdoor kunnen parasieten minder makkelijker door de huid doordringen ook schijnt zout geloof ik voor betere zuurstofopname te zorgen of zoiets. Ik gooi ook meestal bij elke waterwissel wel één of twee lepels zout in het aquarium. Om de slijmlaag te stimuleren want Zola's je weet helpt het bij mij niet tegen wormen. Etc :P

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 15-06-2017 10:21

Hi Mathieu,

Inderdaad word zout gebruikt om van parasieten en wormen af te komen.

Het sterke badje stript de slijmhuid van de vis zodat de parasieten van de vis afkomen.

Volgens mij de zout in het aquarium is ook daarvoor maar heeft ook iets te maken met de druk van het water.
Michel zal dit veel beter kunnen uitleggen.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 16-06-2017 18:57

Kan jullie niet echt veel meer aanvullen hoor...

Zoutbad doet de slijmlaag afstoten en de vis maakt heel snel weer een nieuwe aan. (in de slijmlaag kunnen nog wel eens wat parasieten en ander onheil zitten) Verder kan het de zwemblaas gunstig beïnvloeden (zwemblaasproblemen sluimeren bij fancies altijd latent in de achtergrond) en een paar scheppen NATUURzout (onbehandeld zeezout met een hoog magnesiumgehalte is je keuze) in het aquarium vormen een prima 'eerste lijndefensie' tegen eenvoudige parasieten die de weerstand van je vis kunnen aantasten waardoor ze weer voor serieuze ziekten vatbaar kunnen worden.

Er staan in de archieven de nodige artikelen over hoe-en-wat qua zoutbad - is heel eng de eerste keer, maar... je went eraan. Helaas gaat het ook wel een minder goed, zoals Michelle heeft moeten ondervinden. Toch blijf ik erbij dat een zoutbad de eerste 'go to' is voordat je naar medicijnen grijpt. Let wel... zout is geen wondermiddel. Wel een goed vriendje voor de dagelijkse gang van zaken bij je goudvissen.

Plaats reactie