Zout badjes

Wat gaat er mis? [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-02-2017 13:21

Pfffff, hij zwemt weer. Hij heeft ongeveer twee uurtjes in het teiltje gezeten en ik had hem gestut met waterpest zodat hij rechtop lag. Heeft zich verder niet verplaatst in het bakje dus vreesde dat ik hem had vermoord. Teiltje in het aquarium gedaan en na een heel erg lang minuutje kwam er beweging in. 5 minuutjes een beetje stuntelend zwemmen maar hangt nu weer recht.

Zeer benauwde ochtend. Dit deed me erg herinneren aan me arme dikkie. En dan ook nog me twee nieuwste dure aankopen bovenin zien drijven.

Ik ben er even klaar mee. Vers water en eten. Ik hoop maar dat het schuren en flikkeren vanzelf over gaat.

Hi Stef,

Ik heb dino niet geapt. Eerst maar even afgewacht want wil ze nu niet meer in de medicatie zetten. Had gelezen dat het zout een gezondere manier was om eventuele parasieten te doden. Vele gooien standaard zout in het aquarium. Ik dus maar niet.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 24-02-2017 15:12

Jeetje, ben blij dat ze weer zwemmen kreeg een hartverzakking toen ik het zag. :shock:
We kunnen straks samen in een zoutbad maar dan wel met sauna's erbij om te ontspannen want Oh my,... Wat een zorg die visjes. :roll:

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 24-02-2017 20:01

Als je merkt de de vis bij een zoutbad echt 'kopje onder' gaat kun je hem in je handen een paar rondjes door de bak 'trekken' zodat er weer vers water - en dus zuurstof - door z'n kieuwen gaat. Als de vis dan weer bijkomt zal het 'ademen' weer zelfstandig gaan.

Volgens mij staat dat ook vermeld in de aanwijzingen voor een zoutbad hier ergens op het forum...

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 24-02-2017 20:07

Michel1968 schreef:Als je merkt de de vis bij een zoutbad echt 'kopje onder' gaat kun je hem in je handen een paar rondjes door de bak 'trekken' zodat er weer vers water - en dus zuurstof - door z'n kieuwen gaat. Als de vis dan weer bijkomt zal het 'ademen' weer zelfstandig gaan.

Volgens mij staat dat ook vermeld in de aanwijzingen voor een zoutbad hier ergens op het forum...
@Michelle,...zie je nou,.. De kleine regeltjes lezen het is zo niet (ons) ding
@Michel,... Zie je nou,....dit is waarom jij? 'I Vote',.... :wink:

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-02-2017 20:34

Dat had ik gelezen. Ik haal ze me teiltje rechtstreeks uit aquarium met aquariumwater. Ik heb ze met de hand in een emmer gezet met zout. Na een paar tellen gaan ze op de zij liggen. Ze bleven wel ademen en trachten te zwemmen. Na 3 minuten deed ik ze in het teiltje en heb ze heen en weer bewogen. Met teiltje naar aquarium die ik dan schuin hou en wacht tot ze zelfstandig weg zwemmen en ga de volgende vangen.

Ik zag ze pas bovenin het aquarium op de zij hangen toen ik de 3e in het aquarium terug deed. Heb meteen de twee in iedere hand 1 door het aquarium getrokken. Rustig aan natuurlijk baantjes ermee getrokken en me telescoop in de gaten houden dat die niet hetzelfde verschijnsel kreeg want dan was het paniek wNt helaas heb ik geen 3 handen. Na de baantjes trekken bleef de oranda op een gegeven moment wel recht hangen de kleine niet. Die tolde door het aquarium. Op de rug, op de zij etc. Heb ik hem tussen de waterpest gezet in het aquarium maar daar hing hij ook op de kop onder. Weer baantjes met hem getrokken maar tuimelde alle kanten op als ik hem los liet. Toen maar in het teiltje in een laagje met twee boseen waterpest aan de zijkanten zodat hij recht lag. Hij ademde wel en je zag af en toe het staartje bewegen maar kwam niet van zijn plekje af.

Gaat nu weer prima gelukkig. Ben me echt rot geschrokken

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 24-02-2017 21:28

Gelukkig meis, wat een opluchting,.....

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 24-02-2017 22:09

Da's eventjes forse paniek!!!

Maar goed, ze zwemmen weer rond en dat is dan weer het meest belangrijk. Jammer dat het weer een paar jaar van je leven heeft gekost... zie het als een diepte-investering! 8)

Misschien een tip:

Ik doe zoutbaden in een donkere emmer met goed licht erop. Ze gaan bij mij niet knock-out, maar wil ook de grenzen niet opzoeken. Tegen een donkere achtergrond en met licht zie je de slijmlaag min of meer van de vis 'glijden'. Als dat proces voltooid is - je ziet dan echt slierten slijm in het water - haal ik ze er weer uit. Voor mij is dit de meest veilige indicatie en bereik ik wat ik wil met een zoutbad: eventuele (huid)parasieten van de huid van de vis af te krijgen. Er zal genoeg zout zijn binnengekomen om ook inwendig de boel te hebben aangepakt.

Je zult merken dat de slijmlaag na een paar keer makkelijker loslaat en de badjes dus korter gaan duren. In verlengde daarvan LIJKT het erop dat de vissen hun slijmlaag sneller en beter (kunnen) herstellen. Hier heb ik m'n vissen welgeteld twee maal zien schuren en dat is al weer een jaar geleden. (maar... ik draai permanent met ong. 10 gram zout op 150L en doe 1x in de 5 dagen een forse dosis FCC, dat dag voor de 100% WC, dat zal zeker invloed hebben.)

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-02-2017 22:34

Wat je zeg een diepte-investering. Zal dus maar nooit mezelf gaan verdiepen in de beurs want ik denk als ik dan mijn eerste investering doe dat er een beurs chrass komt. Zoveel mazzel :wink:

Toevallig had ik een blauwe emmer gebruikt en ik zag inderdaad het slijm dwarrelen. Zover ik weet zijn ze niet knock out geweest. Ik heb er opgelet dat ik het bekje nog zag bewegen. Ze zijn ook zelfstandig uit het teiltje gezwommen. Na alle stress heb ik de emmer leeggegooid en zag slijm op de bodem.

De zwarte telescoop zag je allemaal witte vlekken op ontstaan in de zoutemmer. Deze bleef gelukkig gewoon zwemmen maar heeft ook minuutje korter erin gezeten.

Ik denk niet dat ik het ooit weer durf te doen na een bijna doodervaring. Me stiefvader ook helemaal van slag door mijn gestress met de visjes. Hij had liever die zwarte in de pan gezien want daar zit wat meer vlees op :P

Kan er nu wel weer om lachen maar wat een toestand.

De FCC voor een waterwissel is dat niet zonde want de dag erna spoel je het door het riool?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 25-02-2017 09:03

michelle schreef: De FCC voor een waterwissel is dat niet zonde want de dag erna spoel je het door het riool?
Verdwijnt grotendeels in het filter, kunnen de mineralen daarin verder oplossen...

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 26-02-2017 16:49

Toch is er iets raars gebeurd. De oranda hangt de hele dag bovenin het aquarium, me telescoop hangt af en toe bovenin terwijl die nooit in de bovenlaag te zien is. De tosikan blijft ook bovenin en heeft het duidelijk moeilijk om onderin te komen. Als hij onderin is zie je duidelijk de kont omhoog komen.

Ik zie verder niets raars aan maar ik snap niet goed waarom ze telkens bovenin hangen.

Ik heb gister een wc gedaan en vanochtend gemeten. Alles goed. Luchtpomp voluit met 1 filter die mooie golven maakt op het wateroppervlak.

Ik hoop niet dat me tosikan een zwemblaasprobleem heeft opgelopen.

Plaats reactie