Schimmel

Wat gaat er mis? [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Schimmel

Bericht door michelle » 20-05-2017 19:31

Heeft er al iemand problemen gehad met schimmel op een vis. Me zwarte telescoop heeft al een week of twee een heel klein plukje op de staart zitten en net zag ik op de buikvinnen van moortje ook een plukje zitten.

Het izijn echt een minimale plukjes. Gaat dit vanzelf weg of moet ik hier wat aan gaan doen. Is schimmel besmettelijk?

Ben net ook twee weken bezig met zout in het aquarium maar dit heeft dus niet geholpen.
Ik heb trichosal van manuas staan, voor schimmels en parasieten of is dit too much voor twee kleine plukjes?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 20-05-2017 20:38

Met een forse waterwissel moet dit op te lossen zijn...

Is het hardnekkig: NT Anti-White Spot & Fungus heeft bij mij altijd feilloos gewerkt, binnen een dag of twee weg... (hier toen schimmel net nadat de vissen uit Japan waren overgekomen). Trichosal ken ik niet maar doet geloof ik hetzelfde (volgend de online bijsluiter) dus 'give it a go'.

Zout is meer op parasieten gericht...

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 21-05-2017 11:46

Grote verversingen ben ik al een tijd mee bezig door dat gedoe met het filter. Het is net een beetje stabiel dat ik wat minder grote verversingen doe en minder prime.

De telescoop heeft dat vlekje al 2 weken maar word niet groter. De moor zag ik na de vakantie.

Lees overal dat schimmel meestal secundair is. Dat de schimmel een gevolg is van bacterieels of parasieten.

Heb de manaus en de NT labs. De manaus is voor bacterieel, schimmel en de meeste parasieten. Zit dus te dubben welke ik zal doen. De manaus ook weinig revieuws over en weet niet of dit weer gedoe geeft met me filter. Aan de andere kant pakt dit wel weer alles aan.

Welke zou jij doen?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 21-05-2017 12:23

In dit geval NT Labs - uit eigen ervaring!

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 21-05-2017 19:49

Ik ga toch morgen maar weer beginnen met zoutbadjes voor die 2. Kijken of dit nu wat beter gaat met het nieuwe zout hoewel ik het doodeng vind na de laatste traumatische ervaring. Kijk ik een paar dagen of het wat doet.

Ik wil eigenlijk me aquarium nu eens op peil hebben omdat ik ook nog die vis van die tumor moet doen en ik er maar niet aan toe kom omdat er telkens medicatie in het aquarium zit of me waterwaardes niet goed zijn. Wil voordat ik die tumor ga weghalen wel dat de omstandigheden zo optimaal mogelijk zullen zijn want het zal toch een aardige wond gaan worden. Hij is ook nogal groot om hem in een curverbox te moeten laten zitten met de stress van verversingen.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 21-05-2017 19:54

michelle schreef:Ik ga toch morgen maar weer beginnen met zoutbadjes voor die 2. Kijken of dit nu wat beter gaat met het nieuwe zout hoewel ik het doodeng vind na de laatste traumatische ervaring. Kijk ik een paar dagen of het wat doet.

Ik wil eigenlijk me aquarium nu eens op peil hebben omdat ik ook nog die vis van die tumor moet doen en ik er maar niet aan toe kom omdat er telkens medicatie in het aquarium zit of me waterwaardes niet goed zijn. Wil voordat ik die tumor ga weghalen wel dat de omstandigheden zo optimaal mogelijk zullen zijn want het zal toch een aardige wond gaan worden. Hij is ook nogal groot om hem in een curverbox te moeten laten zitten met de stress van verversingen.
Ik zou dan toch liever voor NT gaan. Vriendelijk voor je filter en niet een te grote aanslag op de beestjes...

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-05-2017 12:16

De keuze is vanmorgen gemaakt. Grote verversing en de trichosal van manaus.

Had 1 vol flesje en nog een beetje NT labs. Moet 4 keer gedoseerd worden. 80 ml per keer dus dat redde ik niet en is ook wel een hele kostbare behandeling van bijna 4 flesjes :?

De trichosal moet 2 dagen achter elkaar en bij hardnekkige zaken mag nog dag 3 en 5 de helft gedoseerd worden. Gezien de schimmel maar minimaal is zal ik 3 dagen doen en kijken of het weg trekt.

Hopen dat het spulletje niet weer me filter bacterieen om zeep helpt want ben het nu wel ff zat. Maar die mazzel zal ik wel weer niet hebben. Me watertje is gifgroen.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 23-05-2017 09:29

Hoe gaat het intussen? Mocht dit niet baten heb ik nog een middel. Maar is wel gemeen soul

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-05-2017 11:55

Vandaag 2 dagen de manuas trichosal gebruikt en net me waterwaardes gemeten maar zijn nog top!

1 dag visjes beetje van slag en alleen me tokkie is nu nog van slag die nu eet ook niet. Maar die heeft nog wat reserve.

Dino apte dat ik beter ipv 2 dagen trichosal net zolang door kan gaan totdat je echt zie dat de schimmelplekken weg zijn. Gaat vandaag dus halve dosis bij.

Wel heel fijn spul dat het niets met de waterwaardes doet.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 26-05-2017 12:46

Dag 5 trichosal. Vandaag de laatste dag volgens gebruiksaanwijzing. Superspul. Waterwaardes nog steeds prima en de visjes zijn echt superactief. Alles eet zoniet vreet weer en paaien en zwemmen als nieuw. Water word wel groenig maar dit verdwijnt vanzelf. Zie nog wel wat schimmel dus kijk ik zondag nog even aan zonodig zal ik nog een extra keer doseren. De eerste 2 dagen is een volle dosis, daarna om de dag een halve dosis.

Ik ga niets anders meer gebruiken want dit is zo te zien echt wel superspul. Maandag afstrijkje om te kijken of alles ook wel weg is. Maar zo aan het gedrag van de visjes te zien voelen ze zich weer super.

Plaats reactie