Witte Stip?

Wat gaat er mis? [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-04-2018 10:31

ruykin vult je aquarium wel. Zijn aardige maat visjes :lol:

Heb geen foto van naaktsluier. Ik had er ook nog nooit van gehoord. Dino had er eentje. Was een chocolade bruine die heel mooi glom. Maar dat dino zei dat het een naakt sluier was hoefde ik niet meer. alleen de naam al ik hou ook niet van naakthonden en katten. Ik heb verder ook nooit op net gekeken belangstelling was al weg...........

Zal wel een andere officiele naam hebben gehad dat weet ik niet meer. Al die oosterse termen zijn een beetje abracadabra voor mij :P

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 22-04-2018 22:01

Ze hebben idd meer aanleg om formaat te krijgen en niet alleen in de buikjes.
De ruimte heb ik wel alleen en wederom nog niet gereed, het zou echt moeten wachten.

Het is inderdaad vreselijk als ze in die circel zitten en je al je maatjes ten onder ziet gaan. Ik denk dat we alles uit de kast hebben gehaald en zelfs nog meer, desondanks voel ik of ik niet genoeg heb gedaan het verdriet is er echt nog wel.

Al jaren sluiers en nooit echte problemen gehad, tuurlijk wel eens iets maar dit wat mij en tegelijk Michel en ik hoop ten harte dat je deze plaag niet gaat krijgen want dit gun je niemand, vooral de vissen niet.

Het is nu vooruit proberen te kijken en toch doen wat eigenlijk de bedoeling was en ik hoop dat Dino tegen die tijd niet zo veel 😍 mooierds heeft haha nee hoor grapje. Ik weet dat hij alleen maar cream of the crop heeft waarvan je qua mooiheid en kwaliteit altijd achterover slaat.

Maar ja alles is weer uitgekookt en nu aquarium en toebehoren 3x gereinigd met alcohol. Heeft het zin als je weet dat het inmuumsysteem van de vissen het eigenlijk gewoon krijgen? Ik weet dat ik meer dan alles heb gedaan om alles veilig te stellen.

Maar ja de paar bij de vissen dr daarvoor staan hun verblijven al lekker te draaien met echt nominale waterwaarden.

Nooit gedacht dat iets als “witte stip” topic zoveel pagina’s zou gaan tellen, kom op heeh witte stip waarmee het allemaal begon.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-04-2018 10:39

Het is inderdaad echt een drama bij jou geweest.

Wat ik z on beetje weet en mijn idee van het drama.

Ik denk dat je in het begin te maken heb gehad met een bacterieel probleem. Er zijn heel veel stammen bacterieen en vele kun je niet zien onder de microscoop. De aangetaste vinnen was al een indicatie. Het knippen van vinnen is een optie bij een verwonding als je er heel snel bij bent, maar je maak tevens een nieuwe open wond. De bacterie kan door verwonding (staart) in het lichaam komen maar de bacterie kan ook anders in het lichaam zijn gekomen en uit zich dan als zijnde vinrot. Je knip het aangetaste stukje weg maar vele bacterieen gaan gewoon verspreiden in het lichaam. Heeft zich later geuit in de denne appel.

In elk aquarium en op elke vis leeft ik noem het even gespuis. Stip, wormen etc. Elk soort gespuis heeft een eigen ontwikkelingsfase. Omdat wij veel verversen hevel je een hoop van het gespuis af. Het gespuis heeft in de gaten dat er een zwak visje rond zwemt en gaat daarop wonen en zich lekker vermeningvuldigen. Omdat het visje dan te zwak is om af te weren kunnen ze explosief vermeerderen. Stel je gebruik iets om de stip uit te roeien blijft het visje zitten met het bacterielee probleem. Hij was al zwak door dit en dan de kuur word hij nog zwakker. De medicatie roeit de volwassen en baby stip uit maar er liggen nog ingekapselde die later uitkomen en vinden weer het zwakke visje en de cirkel begint van voor af aan.

De nieuwe visjes zijn zwak door het vervoer. Hebben al wat bij zich. Krijgen iets mee van je thuisvis of omgeving, spullen weet ik wat en komen ook in deze cirkel te zitten.

Zolang je een bacterieel probleem heb zullen de vissen vol zitten met ander gespuis en zul je als eerste het bacteriele probleem moeten oplossen anders komen ze nooit uit de cirkel. Dan is het geheel afhankelijk hoe de afweer van de vissen is. Je helpt een handje om het gespuis te doden maar ze zullen op een gegeven moment zelf afweer moeten ontwikkelen anders blijven ze in de cirkel zitten want een geheel schoon aquarium en vis kan gewoon weg niet. Dit leeft altijd in je aquarium.

Zout helpt om de slijmhuid te strippen en dood het een en ander aan volwassen gespuis. De slijmhuid is ook onderdeel van hun afweersysteem. Hebben ze op een gegeven moment geen slijmhuid meer kan het gespuis zich veel makkelijker op de vis vestigen.

bacteriele zaken is iets heel lastigs. bij mens en vis. er is ook nog veel resistentie voor allerhande middelen. In ziekenhuizen zijn hele laboratoriums bezig om bacterieen te bestrijden. Ik heb door het geval met mijn stiefvader een spoedcursus bacterieen gehad. Hij had ook een bacterieel probleem en ook bij mensen is dit een hele lastige zaak. wat voor bacterie, wat heeft de bacterie al aangetast, welk medicijn, hoe toe te passen. Heeft het lichaam genoeg reserve om het middel aan te kunnen, bijwerkingen. Ik denk dat dit alles ook voor een vis geld.

In feite is het risico van bacteriele zaken erg hoog als alle verschijnningen nu komen met dit als onderliggende zaak kan het ook nog andersom. Veel aantasting door gespuis met bacterieel probleem als gevolg.

Al met al is het heel moeilijk om op de juiste manier te handelen omdat je gewoon te weinig feitelijke informatie heb. Je doe je best om het te verhelpen maar uit eindelijk zal de vis het zelf moeten doen. De medicatie is ondersteunend om crisis te bezweren maar zal daarna toch in conditie moeten komen/zijn om zelf weer het een en ander aan te kunnen. Daar heeft hij goede organen nodig wat je niet kunt zien en een goed imuunsysteem. Om na een kuur weer aan te sterken heeft de vis maximale omstandigheden nodig om zijn lichaam weer in top conditie te krijgen dmv voer, goed watertje, geen stress, en noem maar op.

Hoe goed je ook alles denk te weten, hoe graag je het ook wil en heb je er alles voor over soms is het gewoon niet anders dat organen al te ver heen zijn, lichaam geen reserves meer heeft en dat dood gaan helaas nog de enige weg is.

Ik snap dat je van dit alles erg ben geschrokken omdat alles altijd zo goed ging. Maar laat je er niet van weerhouden om door te pakken. Als alles goed gaat is het heel leuk en helaas zijn sluiers nu eenmaal zorgen visjes wat ook weer een bepaalde band brengt met je vissen omdat je ze altijd goed in de gaten hou en op deze wijze betrokken raak bij je visjes. Je heb gewoon domme pech gehad daar helpt bijgeloof, lucky cat beeldjes helaas niet bij :wink:

Gewoon je aquarium lekker laten indraaien zodat deze in topstaat is als je nieuwe visjes ga halen. Als je alles in 1 keer bij dino haal kunnen ze meteen in het grote aquarium zwemmen. Gaan we uit dat ze voorlopig maanden onbezorgd door je aquarium grondelen. Dat heb je wel verdiend na deze ellendige tijd.

Zorg wel dat je een apotheek aanvul. Beter al iets in huis hebben mocht het noodlot toe slaan. Des te eerder je iets spot en behandel des te sneller je de cirkel onder breek.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 23-04-2018 11:44

Mooi verwoord, dank je wel👍🏻

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 24-04-2018 11:23

Voor ons zelf of dit het dit waard geweest zo alles bij elkaar inc vissen is de schade bij elkaar zo’n duizend euro en denk ik dat met of zonder alle meds of halverwege opgehouden met meds dat alles bij elkaar de sterfte erin had gehakt. Maar ja kan wel zeggen dat we alles uit de kast hebben gehaald om er wat aan te doen, al voelt het of het nog niet genoeg was.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-04-2018 13:12

Yoshi schreef:Voor ons zelf of dit het dit waard geweest zo alles bij elkaar inc vissen is de schade bij elkaar zo’n duizend euro en denk ik dat met of zonder alle meds of halverwege opgehouden met meds dat alles bij elkaar de sterfte erin had gehakt. Maar ja kan wel zeggen dat we alles uit de kast hebben gehaald om er wat aan te doen, al voelt het of het nog niet genoeg was.
Ja ik begrijp dat het een klein fortuin heeft gekost :cry: Mijn bestellingen roept hier wel eens vraagtekens op bij partner :wink: ziet gelukkig nooit de facturen etc. Beter ook stel je voor wat er kan gebeuren als hij de bedragen ziet.......al die opwinding is ook niet goed voor zijn gezondheid :P

Het is vrij logisch dat je het gevoel heb dat je tekort heb geschoten omdat het grootste deel dood is gegaan maar ik weet dat bijna niemand zoveel uit de kast en kluis heeft gehaald als jullie om de visjes te redden.

Prins, koning, admiraal allemaal gaan we eens eraan. Bepaalde zaken zijn gewoon niet met geld of wat dan ook te voorkomen. Wie weet in der loop der tijd dat er ook vissenklinieken zullen zijn. Dat zou natuurlijk een oplossing zijn maar word misschien wel moeilijk met de vis in bakje water door de MRI of scans :lol: Maar je weet maar nooit. Vroeger had je de dierenarts. Als dierenarts dacht dat gaat het niet meer worden kreeg de hond een spuitje. Ik ben met een kat ooit eens in een dierenziekenhuis geweest je weet niet wat je zie. Paard word naast een tafel geplaatst et banden om hem heen. verdoving en draaien de tafel om met het paard erop.

Mijn wijlen sint Bernard heeft ooit eens een ooglidcorrectie gehad. Zulke dingen doe je nu eenmaal als je huisdier ergens last van heeft. Kosten is slikken en betalen. zo gaat dat bij dierenliefhebbers.

Mensen besteden steeds meer aan ziektekosten voor huisdier dus ook op het gebied van vissen zal het een en ander gaan ontwikkelen. Nu al de koi dokters.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 24-04-2018 21:26

Ja klopt ze kunnen nog zo ziektevrij zijn maar als hun inmuumsyteem plat ligt dan is het dweilen met de kraan open.
Maar denk je niet dat als we halverwege de stekker eruit hadden getrokken dat het leed niet minder was geweest en de sterfte hetzelfe?

Anyways; Filter was al gereinigd en liep al een tijdje in een ander aquarium die puur voor filterlopen en filtermateriaal en bacti is.
Bak draait weer maar alles dat in de planning zit moet even wachten dat het water goed is.

Tot die tijd is denk ik het enige vis zalm, tonijn of kabeljauw is.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 25-04-2018 11:28

Yoshi schreef:Ja klopt ze kunnen nog zo ziektevrij zijn maar als hun inmuumsyteem plat ligt dan is het dweilen met de kraan open.
Maar denk je niet dat als we halverwege de stekker eruit hadden getrokken dat het leed niet minder was geweest en de sterfte hetzelfe?

Anyways; Filter was al gereinigd en liep al een tijdje in een ander aquarium die puur voor filterlopen en filtermateriaal en bacti is.
Bak draait weer maar alles dat in de planning zit moet even wachten dat het water goed is.

Tot die tijd is denk ik het enige vis zalm, tonijn of kabeljauw is.
Dat is een rot vraag die je stelt :? Maar prima zal je antwoord geven. Ik denk als je halverwege de stekker eruit had gehaald was het leed wellicht minder lang geweest en de sterfte hetzelfde, minder of meer. Deze optie weet je niet en zal je ook nooit te weten komen. Het gaat uit eindelijk om de vraag had jij daar mee kunnen leven.............

Zoals ik volgens mij al had aangegeven denk ik dat de volgorde van de behandeling niet klopte. Maar wat heb je hier aan. Als je een andere volgorde had gedaan wie zegt dat het dan anders was gelopen. Het is gelopen zoals het is gelopen en je hebt gehandeld wat jij dacht dat het beste was in het belang van je visjes.

In je hoofd zullen allemaal scenarios zijn van had ik dit, dat, en zo gedaan dan was het misschien anders gegaan. Nu maar even harde taal. Get over it............ Niemand kan een inschatting geven wat andere opties hadden gedaan. geef het een plekje en weet dat jij naar beste vermogen heb gehandeld. Het gaat er niet om wat andere vinden het gaat erom dat jij ermee moet leven en er vrede mee kan krijgen hoe moeilijk dit ook is.

Als straks je aquarium goed is ga je weer naar dino en haal je weer wat nieuwe visjes en dan geen geklooi meer!!!! positief blijven. Straks nog je mooie pearls gezond terug en als je daar naar zal kijken zal je misschien ook weer wat verdrietig worden omdat ze je helpen herinneren aan de dramatische tijd en de slachtoffers maar bedenk dat zij hier ook niets aan kunnen doen en je heel dankbaar zijn voor al wat je heb gedaan want zij zwemmen dan nog rond. Zij hebben ook op het randje van de dood geleefd.

Probeer over te stappen naar de laatste fase van rouw. De acceptatiefase.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 25-04-2018 22:18

(Hug) Thanks, stel je integere reactie op prijs...🖖

Updateje:
Vissen down to 4, maar het ziet eruit dat deze het gaan halen. Ze zwemmen en liggen niet meer op apengapen.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 28-04-2018 15:02

Vandaag besloten twee die nu ineens helemaal rood echt vuur rode vinnen en vinstralen hadden, daarbij al tijden niet aten naar de top van de waterval te begeleidt.
Konden het niet meer aan en voor hen besloten het zo te doen.
Twee zijn er showroom shine en gezond als een vis weer thuis, down to two en blij dat ze er weer zijn.
Weer wat positiefs en zwemmen en eten zoals het hoort.

Laat het erbij, iedereen bedankt voor alle hulp, suggesties, en alle eye-openers.

Plaats reactie