Ziekte in kweekbak. graag hulp!

Wat gaat er mis? [leden]
Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 15-12-2018 00:09

Ik ben benieuwd naar hoe het nu is, heb je ze al in de meds gezet?
Misschien overbodig maar pas op met netjes en alles dat je bij hun gebruikt om dit niet in contact te brengen met de anderen.
Zelfs die reiger kan het overbrengen naar je andere bakken en zelfs naar andere vijvers.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 15-12-2018 10:42

Probeer een fles manacil te krijgen. Dit is heel fijn kuurtje. Dit is tegen z on beetje alle huidparasieten. Als vis verzwakt door het ene kan het andere ook massaal aangroeien omdat vis verzwakt. de manacil heeft geen invloed op je bacterie husishouding en verhoogd geen waterwaarden. Vissen hebben er ook weinig last van bij mij. Bij sommige kuurtjes liggen ze meteen op de bodem maar bij de manacil vertonen ze weinig ander gedrag.

small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Bericht door small fish big pond » 15-12-2018 20:40

ben nu 2 dagen verder en kan nog niet echt een verbetering zien. de viszaak verwachte ook dat het peperstip was en daar had ik al een middeltje voor thuis liggen die ben ik nu 2 dagen aan het gebruiken maar de meeste visjes zijn al zo ver aangetast dat ik denk dat ze het niet zullen halen
deze 2 visjes zag ik vandaag boven drijven toen ik thuis kwam. bijna in een staat van ontbinding maar ze leefden allebei nog wel. gelijk euthanasie gepleegd natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig is dit maar de helft van mijn eigen kweek en zit de andere helft (de best beoordeelde ook tijdens het cullen) in een andere grotere bak

small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Bericht door small fish big pond » 15-12-2018 20:41

michelle schreef:Probeer een fles manacil te krijgen. Dit is heel fijn kuurtje. Dit is tegen z on beetje alle huidparasieten. Als vis verzwakt door het ene kan het andere ook massaal aangroeien omdat vis verzwakt. de manacil heeft geen invloed op je bacterie husishouding en verhoogd geen waterwaarden. Vissen hebben er ook weinig last van bij mij. Bij sommige kuurtjes liggen ze meteen op de bodem maar bij de manacil vertonen ze weinig ander gedrag.
Dankjewel voor de tip Michelle. ga er morgen gelijk voor kijken!

small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Bericht door small fish big pond » 15-12-2018 20:42

Helaas is mijn meest belovende en grootste vis van mijn eigen kweek ook besmet :( hij ziet er gelukkig nog niet zo slecht uit als de rest. hoop heel erg dat hij het haalt.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 15-12-2018 21:48

Ach wat erg zeg. Een ware slachting en zo snel. Ik zie dat bij die oranje hele huid weg is.

Ik ga voor je duimen dat je eigen mooie kweek dit lot word bespaard :cry:

Heb je niet toevallig fmc of femsee staan. Wat heb je gebruikt die 2 dagen?
.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 15-12-2018 22:40

omG wat een ellendešŸ˜¢, wat kun je nog doen om verdere schade en leed te voorkomen.
Die wonden die ik zie, komt dat allemaal van die reiger ?
Ik ben even met droevigheid en stomheid geslagen.

Volg aub het advies op van Michelle mbt de meds en verder hoe erg het ook is verlos degenen uit hun lijden die het nodig hebben, maar dat doe je al.

Ken je deze dingen, die gaan net als een lichtsensor maar dan schiet ie water, er zijn tig verschillenden van deze dingen met deze een van de goedkoopste.

https://www.bol.com/nl/p/pestbye-druksp ... lsrc=aw.ds

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 16-12-2018 13:09

Denk niet dat die wonden van de reiger zijn maar van dat klote gespuis. Vreten de huid kapot als ze eenmaal door de slijmhuid zijn. Het is echt zeer triest. Ik ben bang dat van deze het geen een meer gaat redden teveel gespuis en te ver heen.

Hopen dat de andere curver dit lot blijft bespaard maar dan moet er ook op tijd iets werkzaams zijn toegevoegd. Als je ze maximale kuur gespuis heb behandeld beter meteen nog een kuur bacterieel er achter aan. wel even goed kijken welke meds je gebruik, dat dit dan ook kan. Sommige meds mogen niet gelijk achter elkaar. Door gespuis kan er na de aanval een probleem komen met bacterieen door de wondjes.

Ook alles ontsmetten waar je mee werk. Netjes, bakjes waterslang etc. Even alles in de bleek met koud water zetten en daarna goed afspoelen en bij voorkeur buiten in de wind laten drogen.

Ik ga voor je duimen dat je mooie kweek mag blijven :roll:

Sterkte!!!!!

PS de trichosal van manaus heeft bij mij nooit iets gedaan. De manacil is wel goed. Bacterieel tracht iets met nifurpirinol te krijgen. Bijv. de bactopur direct tabletten niet de vleoibare. Zit iets anders in. LLet wel na deze kuur NO2 en NH3 meten en verversen, verversen, verversen. Geen koude verversingen. liever graadje warmer. Triggert weer veel gespuis.

Nifurpirinol
Gebruik: Nifurpirinol is werkzaam tegen bacteriƫle infecties zoals vin- en staartrot, bacteriƫle kieuwinfecties en de Columnaris-ziekte hoewel er bij de laatste reeds resistente bacteriƫn gevonden zijn. Het middel heeft een betere uitwerking wanneer het reeds in het beginstadium (bij de eerste ziekteverschijnselen) van de bacteriƫle infectie toegediend wordt. Bij vergevorderde infecties werkt het minder doeltreffend.
Nifurpirinol werkt uitstekend tegen schimmel infecties en tegen witte stip (Ichthyophthirius multifilius) maar dan wel in combinatie rnet FMC. De typische eigenschap van Nifurpirinol is, dat het zeer vlug in het metabolisme van de vis wordt opgenomen.
Dosis: 10-15 mg/100 liter gedurende onbeperkte tijd of zie de gebruiks-info.
Opmerking: Het Nifurpirinol wordt door het licht afgebroken. Nifurpirinol is alleen via de aquariumvakhandel te bekomen.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 30-12-2018 09:48

Hinhoe gaat het intussen. Neem anders 1 vis mee voor diagnose. Dan weet je tenminste zeker wat er aan de hand is en kan je gericht medicatie toedienen. Je mag me ook altijd wassappen

Friendsliz
Lid FGF
Berichten: 37
Lid geworden op: 05-12-2018 01:52

Bericht door Friendsliz » 01-02-2019 03:17

Jeetje wat erg, hoe gaat het nu?

Plaats reactie