Ziekte in kweekbak. graag hulp!

Wat gaat er mis? [leden]
small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Ziekte in kweekbak. graag hulp!

Bericht door small fish big pond » 13-12-2018 09:15

hee allemaal, vanochtend toen ik m'n visjes eten ging geven zag ik ineens dat een deel van mijn eigen kweek erg ziek is. gisteravond zag ik nog niks. (al heb ik er toen niet erg op gelet)
Iemand enig idee wat dit kan zijn? ik had vanochtend geen tijd om actie te ondernemen en mijn water te testen, dus ga dat vanavond gelijk doen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[/url]

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 13-12-2018 09:44

oei wat naar.

Dat witte op de zwarte vis hoort dat qua kleur of is het uitslag? ligt het erop? Schuren ze ook?

Zo te zien (maar echt duidelijke op foto is het niet) ligt dat witte op de vis? Dat si dan beschadigede slijmhuid omdat er parasieten op liggen te draaien. Zo te zien is het al flink verspreid en veel dus beter meteen ingrijpen. Ik gebruik manacil van manuas voor parasieten. Alleen zul je dit moeten bestellen denk ik is niet overal verkrijgbaar. Is wat duurder maar zijn grote flessen perfect voor grotere plassen water. Als je discus speciaal zaak in de buurt heb ff bellen die hebben meestal de manuas in assorti

Je kunt ook dino even appen die kan je ook wat opsturen.

Wil je meteen iets doen en heb je iets in de buurt zitten? FMC of Femsee of sera prof lijn. Iets voor uitwendige huidparasieten. Stip, chilodonella, trichodina en costia.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 13-12-2018 09:58

Vorig bericht hoe er af te komen. Nu even afvinken hoe komen ze eraan.

Nieuwe vis toegevoegd? Iets uit de natuur toegevoegd? plantjes nieuw? koude verversing trigger ellende?

Als probleem met de parasieten is opgelost hou de vinnen en staarten in de gaten. Zijn al beschadigd/gerafeld. Als dit meer word zou ik tevens nog een behandeling tegen bacterieel inzetten. Dit kan ontstaan door de parasieten en is moeilijker te behandelen. Ik gebruik bactopur direct omdat dit enigzins werkzaam is ivm resistentie. Het is ook een optie om dit in voer versie te verkrijgen maar is wat moeilijker aan te komen. medifood bacteria.

Als je ga shoppen en je heb hiervoor nog niets in huis neem wat mee. Is altijd handig om in huis te hebben omdat het het beste is als je vermoeden heb dit zsm te starten.

Dino heeft ook veel op dit gebied. Je kunt hem appen en hij stuur je benodigdheden op. Probeer in de loop der tijd een apotheek te gaan samen stellen want helaas zijn sluiers nogal ziekte aantrekkers. Des te sneller je kunt ingrijpen des te minder ellende en kan je het snel de kop indrukken.

Casey
Lid FGF
Berichten: 56
Lid geworden op: 03-07-2018 20:49

Bericht door Casey » 13-12-2018 10:42

Dit lijkt mij Oodinium oftewel peperstip .
Dat komt meestal heel snel op maar ook makkelijk te behandelen met de gewone anti stip middelen .

small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Bericht door small fish big pond » 13-12-2018 11:11

Heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik ga vanavond gelijk langs de visspeciaalzaak in de buurt. Zou het liefst langs Dino gaan maar dat is te ver voor nu helaas. Ik ga jullie info zeker bij hem noemen, helpt altijd goed als ik een beetje weet waar ik over praat als ik met zieke vissen aan kom :)

small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Bericht door small fish big pond » 13-12-2018 11:14

michelle schreef:Vorig bericht hoe er af te komen. Nu even afvinken hoe komen ze eraan.

Nieuwe vis toegevoegd? Iets uit de natuur toegevoegd? plantjes nieuw? koude verversing trigger ellende?

Als probleem met de parasieten is opgelost hou de vinnen en staarten in de gaten. Zijn al beschadigd/gerafeld. Als dit meer word zou ik tevens nog een behandeling tegen bacterieel inzetten. Dit kan ontstaan door de parasieten en is moeilijker te behandelen. Ik gebruik bactopur direct omdat dit enigzins werkzaam is ivm resistentie. Het is ook een optie om dit in voer versie te verkrijgen maar is wat moeilijker aan te komen. medifood bacteria.

Als je ga shoppen en je heb hiervoor nog niets in huis neem wat mee. Is altijd handig om in huis te hebben omdat het het beste is als je vermoeden heb dit zsm te starten.

Dino heeft ook veel op dit gebied. Je kunt hem appen en hij stuur je benodigdheden op. Probeer in de loop der tijd een apotheek te gaan samen stellen want helaas zijn sluiers nogal ziekte aantrekkers. Des te sneller je kunt ingrijpen des te minder ellende en kan je het snel de kop indrukken.
Ik denk dus zelf dat ze het hebben opgelopen doordat er anderhalve week geleden die reiger in de bak heeft lopen vissen en hij had in de bak gepoept. Al heb ik toen wel alles ververst en schoon gemaakt. Of is anderhalve week geleden te oud om nu nog de oorzaak te kunnen zijn? 🤔

Casey
Lid FGF
Berichten: 56
Lid geworden op: 03-07-2018 20:49

Bericht door Casey » 13-12-2018 11:15

Hou ook je water kwaliteit in de gaten, Oodinium net als de meeste andere parasieten krijgen vaak pas kans als de weerstand van de vis is aangetast door andere oorzaken .

Edit,
Kijk vogelshit is dus zo'n oorzaak .

small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Bericht door small fish big pond » 13-12-2018 11:19

Casey schreef:Dit lijkt mij Oodinium oftewel peperstip .
Dat komt meestal heel snel op maar ook makkelijk te behandelen met de gewone anti stip middelen .
Ik denk zelf ook dat het peperstip is. daar heb ik wel een kuurtje voor gelukkig. maar ga alsnog even langs de visspeciaalzaak vanmiddag

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 13-12-2018 20:36

Casey schreef:Dit lijkt mij Oodinium oftewel peperstip .
Dat komt meestal heel snel op maar ook makkelijk te behandelen met de gewone anti stip middelen .
Dat is ook mijn idee hierbij, peperstip aka Oodinium.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 14-12-2018 16:08

Kan die reiger niet ergens anders poepen. bahhh.

Hoe is het nu heb je iets kunnen scoren? Hoop niet dat er veel uitval is. Heb je zo je best gedaan op je kweek en dan door zon kl#$treiger deze ellende.

Plaats reactie