Rond wormen

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Rond wormen

Bericht door michelle » 11-01-2019 11:06

Ik zag al een tijd witte draden poep bij de vissen. Nu ben ik niet meteen in paniek bij dit gegeven omdat dit ook vaak voorkomt bij stress. Moortje hing al weer een paar dagen te chagerijnen op de bodem en at slecht. Had al veel dop erwten gevoerd om de darmen te laxeren. Toen een dagje vasten. de volgende ochtend had ik 2 vissen die niet wilde eten. ook de nieuwe gele ruykin at niet na de dag vasten. Dat is niet goed want die horen dan uitgehongerd te zijn.

Afstrijkje slijmhuid moortje schoon. Afstrijkje slijmhuid ruykin wel wat meer parasieten te zien en wormen. Niet echt schrikbarend veel. Dus verdenking flagelaten. Dino geapt en heeft mee gekeken met microscoop beelden want flagelaten vind ik nog wel moeilijk te onderscheiden. Afstrijkje poep maken. de hele dag zitten wachten maar geen poep uit een vis zien steken. Hadden natuurlijk net een vaste dag gehad. 4 keer gevoerd en nog geen poep. s avonds zag ik een witte sliert in een plantje hangen. Niet optimaal maar heeft tenminste niet op de bodem gelegen. Afstrijkje vol met wormen :(

Had nog manuas levimacil in huis dus vissen zwemmen weer in de medicatie :cry: :(

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 11-01-2019 18:18

Blijft bezig zo, hmm had gehoopt dat je nu alleen even kon genieten van alle vissen.😞

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-01-2019 10:22

Jeetje Michelle, is witte poep altijd een graadmeter dat er wat aan de hand is?

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-01-2019 10:45

Hi Louise,

Van die lange dunne doorzichtige/witte draden is niet altijd een teken dat er wat aan de hand is. Dit gebeurd ook wel na stress. waterwissel, paaien of een kuurtje medicatie. Ik zie dit regelmatig vandaar niet meteen paniek.

In combinatie met hangen op de bodem en niet eten is het wat anders. De witte draden komt van de darmen en is een teken dat er dan iets loos is intern de vis. Dit is dan meestal flagelaten of wormen. Dit kun je alleen bekijken onder een microscoop. Hiervoor heb je een poepje nodig die vers is gedraaid. Als het al op de bodem heeft gelegen of in het water rond drijft. komen er allerhande gespuis op af, dus is niet erg betrouwbaar om te bekijken.

Er is een soort worm die je uit het poepgat zie hangen. Dit zijn kleine trosjes wriemelende wormen meestal rood of wit maar die heb ik zelf nog nooit eruit zien hangen.

Hoe is het met vlekkie en pipi?

maggieme
Lid FGF
Berichten: 51
Lid geworden op: 18-09-2018 15:59

Bericht door maggieme » 22-01-2019 15:11

Jeetje wat vervelend zeg.
ik hoop dat de medicatie zijn werk doet en de rust snel terugkeert. :wink:

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 27-01-2019 10:58

Hoi Michelle, het gAat redelijk goed. Ben zowat zes weken bezig geweest om mijn nitriet uit het water te krijgen na mijn laatste medicijnen kuur. Toen bedacht ik me misschien moet ik de UV eruit halen want die heb ik nog steeds af en toe aanstaan in verband met de andere gasten die nog steeds ronddwarrelen als sneeuw in mijn aquarium. En ja hoor na twee dagen zakte mijn nitriet. Nu had ik nog wel die media erin zitten en de sponsfilter dus misschien kwam het daardoor? Toch wil ik de UV wel weer gaan gebruiken want ik merk wel dat het minder wordt (die klote wormen) als het UV aanstaat maar dan zal ik de media en filter er wel uitlaten.

Van wat jij vertelde over hangen op de bodem dat deed Vlekkie een hele lange tijd al, sinds dat ze na het bad weer in het aquarium kwamen. Nu zie ik hem gewoon hangen boven de bodem dus ik zie wat dat betreft een andere Pipi. Wel heeft hij nog steeds witte ronde vlekjes op de staart, de ene keer meer, als de andere keer. Als ik dan klei en FTR na het water verversen in het water hebt gedaan zie ik allemaal slijm uit die (gaatjes) komen. Dus het zijn wel wondjes. Verder heeft Pipi vaak rode irritatie net onder zijn bek bij de kieuw. Maar dat is na twee dagen weer weg.

Vlekkie heeft nergens last van die vreet alles wat los en vast zit soms vijf brokjes tegelijk in zijn bek. Pipi moet echt zijn best doen om eten te veroveren maar daar is hij al sterker in geworden. Dus wat dat betreft gaat het wel goed. Aleen baal ik van die klote beestjes en dat mijn bak nog steeds bruine alg heeft maar goed de vissen gaan goed dus dat is het belangrijkste.

Friendsliz
Lid FGF
Berichten: 37
Lid geworden op: 05-12-2018 01:52

Bericht door Friendsliz » 01-02-2019 03:14

Hoe gaat het nu??

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 04-02-2019 23:14

Hi louise,

beetje laat maar net op vakantie dat jij bericht poste.

Dat is wel een heel raar bericht dat UV uit en dan nitriet weg. Raar hoor. 6 weken lang nitriet vinden je vissen natuurlijk ook niet fijn en kan ook huid problemen geven. Irritatie en een soort van belletjes in aders. Hopen dat het nu dan weg gaat als je aquarium een tijdje zonder nitriet draait.

Ik moest eigenlijk de wormenkuur net voor mijn vakantie herhalen had me telescoop een hele rare witte plak op zijn oog en de pearl zwarte dingen die uit zijn bovenlip staken. Allebei in een zoutbadje kwam er iets heel engs/raars uit het oog van de telescoop/ Soort van lange witte draad. Tuurlijk net weer voor vakantie dus moest wat makkelijks verzinnen voor vissenoppas dus medicinaal voer. Durfde de wormenkuur herhaling er niet bij te doen.

Net thuis en het oog ziet er echt een stuk beter uit. de bek van pearl ziet nog rood. heb gister een afstrijkje gemaakt maar niets te zien. Geen wormen ed. Medicinaal voer is nu klaar en zwemmen nu in de vitaminen en mineralen. Ga de wormenkuur nog niet herhalen net na het medicinaal voer. Straks overdosis meds. Zag ook geen wormen dus eerst maar weer aansterken en af wachten. het is altijd wat.

Bij mij ook algen toestanden maar gelukkig zonder witte sneeuw. Ik heb hele mooie groene grasmatjes :wink: Me plantjes zitten ook weer aardig vol maar ik maak me er niet druk om hoor. Bij verversen maak ik ramen van binnen met schuursponsje schoon en weg is het. De grasmatten op de kit en op de pijpen laat ik zo. Vind dat eigenlijk wel een mooi soortje alg. Heel hel groene sprietjes.

Plaats reactie