Lucht happen na eten

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
Rikb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 29-03-2018 20:33

Lucht happen na eten

Bericht door Rikb » 01-04-2019 21:47

Ik weet niet of deze ook echt hier thuis hoort, maar ik gooi het er gewoon maar eens in. Verplaatsen kan altijd nog ;)

Soort: Ranchu
geslacht: vrouw
Leeftijd: denk ongeveer 1,5 - (1 jaar in mijn bezit)
Komt bij Dino vandaan

Sinds een maand of 4 gebeurt het volgende:

Na het eten, als echt alles op is :P gaat zij als enige naar boven toe om lucht te happen. Soms zwemt ze dan weer naar beneden en spuugt belletjes lucht uit. Vaak na 10-15 min wordt ze een soort ballon en drijft ze naar boven. (niet ondersteboven)

Ik heb alle soorten voer van Kingyo geprobeerd
Tetra Goldfish gold
Hikari (de buffelrug variant)
Heb ook nog medicinaal voer gehad van Dino.

Ik merk als ik haar een paar dagen geen eten geef dat ze niet lucht gaat happen en ook niet gaat drijven.

Ze is mooi op kleur, glimt goed. Ontlasting goed en stevig wel met wat luchtbellen afentoe omdat ze die opvreet. Kon ook niets ontdekken onder de microscoop met een afstrijk.

Hebben meer mensen dit?

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 02-04-2019 19:36

Ik heb 2 vissen verloren aan zwemblaas problemen. Op dit moment heb ik een ryukin die niet erg stabiel is. Die heeft uren dat hij een soort van kopstaander is. Mijn telescoop en pearl zijn ook luchthappers. Die gaan ook boven een hap lucht halen en dan beneden bellen blazen. Volgens mij doen sommige dit gewoon omdat ze dit lekker of leuk vinden.

Ik denk dat het bij je ranchu gewoon intern iets (nog) niet helemaal goed is qua spijsvertering/darmen of zwemblaas. Dit zal je gewoon moeten aanzien hoe dit verder gaat ontwikkelen. Wellicht groeit alles nog in verhouding en komt het goed of het blijft zo maar als het verder geen lichamelijke problemen geeft maakt het verder toch niets uit. Net als bij mensen heb je veel verschil. Je heb mensen die 3 keer per dag moeten poepen en is de klus zo geklaard en je heb mensen die uren met een boekje zitten te zweten :wink:

Mijn vissen krijgen allemaal hetzelfde eten en sommige drollen hangen ook bovenin met luchtbelletjes maar ook bergen op de bodem. Logischerwijs betekend dit dat de ene vis nu eenmaal anders poept dan de andere vis.

Ik geef mijne wel om de dag een portie doperwten zodat ze goed laxeren. Als ik erge drijftoestanden zie krijgen ze een dag geen eten en dan een paar dagen alleen dop erwten. Je zie dan vanzelf alleen groene drollen en dan is het probleem meestal weer over.

De rare drijftoestanden zijn vaak te wijten aan darmen of zwemblaas. Als ze niet goed poepen dan verstopt de vis. Zwemblaas problemen herken je duidelijk. Dan lijkt net een ballon die met staart omhoog komt en niet of moeilijk naar de bodem kan komen. dit word erger totdat ze alleen nog maar op hun zij of rug bovenin liggen te drijven. Verstopte darmen kan ook weer de zwemblaas in verdrukking brengen dus darmen leeg dan zwemblaas ook weer goed.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 03-04-2019 13:25

Spijsverteringsproblemen geven vaak dezelfde problemen als zwemblaasproblemen en worden daardoor vaak als alleen een zwemblaas probleem aangezien want de vissen gaan dobberen. Een paar dagen geen voer en even zien hoe het dan uitpakt. Als het probleem zich voort blijft doen toch een een kuurtje om de eventuele ontsteking weg te halen.

Plaats reactie