Zhuzi

Wat gaat er mis? [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Zhuzi

Bericht door Sanne » 23-10-2011 15:44

Ik bijt de spits hier jammer genoeg even af.
Zoals jullie weten gaat het echt niet goed met Zhuzi. Haar eetlust is weg en ze heeft nog weinig kracht.
Symptomen:
- wondje achter de wen
- wondje aan een schub (rood bloedachtig vlekje en enkel die schub steekt wel uit)
- een beetje opgezwolle buik, maar nog geen openstaande schubben lijkt me. Wel kan ik bij haar aars de huid heel gemakkelijk induwen. Net een ballon met water in. Wss vochtopstapeling?
- geen eetlust
- zwak
- draderige witte ontlasting met bloed in.

Mijn vraag is hoe behandel ik dit het best?
Ze zit in Quarantaine. Ze was al ziek in de grote bak, maar de waterwaardes bleken goed te zijn. Dus is er misschien eerder een bacterie ontstaan dat zich de ronde nu aan het doen is?
voorlopig steekt ze in een kuur baktopur en sinds gisteren heb ik haar al 2 badjes zout gegeven. Zo dadelijk nog één en vanavond ook nog een badje.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 23-10-2011 15:53

Hoi,

Als er bloed in de ontlasting zit betekent dit dat er waarschijnlijk orgaan schade is, dus de kans dat zij dit gaat overleven wordt met het uur kleiner. Ik denk dat zij een soort innerlijke infectie heeft opgelopen ( door stress kan dat zomaar ineens de kop opsteken terwijl de vis in eerste distantie heel normaal doet overkomen - ze dragen het virus of de ziekteverwekker dan al met zich mee maar die is dan nog niet uitgebroken ) waardoor de organen en de darmen met name niet meer goed werken, dus kan de vis amper nog voedsel tot zich nemen, zelfs al zou die dat willen. Je ziet ze dan vaak het voer weer uitspugen en ze vermageren rap. Daarna stoppen ze met zwemmen, zakken weg naar de bodem en worden de kleuren dof, de ogen troebel, einde verhaal..

Ik zou de vis in een ander aquarium zetten met zoutoplossing, en elke dag een klein gedeelte verversen. Je kunt af en toe een beetje voer erin gooien om te kijken of zij wil eten.

Maar ik vrees het ergste voor de vis. Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn rood witte Ryukin een poos geleden, die had ook ineens geen honger meer, had bloed in de ontlasting en is diezelfde dag nog gestorven. Ik kon er helemaal niets aan doen. Het beest leek zo gezond. Ik was er kapot van. Als je de toestand alleen nog maar ziet verslechteren zou ik haar uit haar lijden verlossen, tenzij de natuur zelf al ingrijpt.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-10-2011 16:00

Ik hoop dat dit niet haar einde betekend...maar ik vrees er echt voor als jou verhaal zo hoor.
Ik ga haar niet meer te veel overzetten. Vind het erg sneu voor haar. Ik zet haar nu nog 1x apart. Maar dan raak ik haar niet meer aan aangezien stress inderdaad geen positief gegeven is bij deze situatie.
Dus ik blijf haar dan best behandelen met zout?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Catfish Eline
Lid FGF
Berichten: 623
Lid geworden op: 22-10-2011 20:15

Bericht door Catfish Eline » 23-10-2011 16:06

Sterkte ermee!
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 23-10-2011 16:13

Zout zou ik zoiezo blijven gebruiken. Ik doe altijd één eetlepen zout in mijn aquarium na elke waterwissel.

Je zou producten kunnen proberen van Sera. Die heb ik altijd in huis en daar ben ik best tevreden mee. Ik heb minder goede ervaringen met Esha en Exit. Al een keer een vis proberen te behandelen hiermee maar had weinig resultaat. Lijkt wel alsof het midden gewoon niet gemaakt is voor zulk grote goudvissen.
Columbo ( zo schrijf je dat toch? ) is ook een goed merk. Veel van die producten zijn goed doseerbaar en verdragen ook een combinatie met zoutoplossing.

Ik zou het nog een week of twee proberen, maar zoals ik al zei, gaat ze per dag te veel achteruit zou ik haar af maken :(

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-10-2011 16:26

FROST schreef:Zout zou ik zoiezo blijven gebruiken. Ik doe altijd één eetlepen zout in mijn aquarium na elke waterwissel.

Je zou producten kunnen proberen van Sera. Die heb ik altijd in huis en daar ben ik best tevreden mee. Ik heb minder goede ervaringen met Esha en Exit. Al een keer een vis proberen te behandelen hiermee maar had weinig resultaat. Lijkt wel alsof het midden gewoon niet gemaakt is voor zulk grote goudvissen.
Columbo ( zo schrijf je dat toch? ) is ook een goed merk. Veel van die producten zijn goed doseerbaar en verdragen ook een combinatie met zoutoplossing.

Ik zou het nog een week of twee proberen, maar zoals ik al zei, gaat ze per dag te veel achteruit zou ik haar af maken :(
Ik behandel haar nu ook met baktopur van Sera. Dit is ook een middel tegen bacteriële infecties.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 23-10-2011 16:35

Heb je dit al eens geprobeerd in combinatie met ECTOPUR? Dat kan je kopen in de vorm van een potje, zit een soort zout in dat je moet oplossen in water.

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/visvo ... 20169#more

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-10-2011 16:39

Is ectopur van sera of colombo?
Ik heb de combinatie nog niet geprobeerd. Moet je dat zout dan oplossen in baktopur?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 23-10-2011 16:46

Ik heb de link er even bij gedaan.
Het zout zit al in het potje. Paar schepjes oplossen in water en dan bij de vis doen. Geen idee hoe het reageert met het andere middel maar omdat het allebei van Sera is denk ik niet dat het problemen geeft. Gewoon de bij geleverde beschrijving door nemen als je het niet snapt, die zit in de verpakking.

LucasM
Lid FGF
Berichten: 189
Lid geworden op: 23-10-2011 17:57

Bericht door LucasM » 23-10-2011 18:35

ik kan alleen maar sterkte zeggen :(
ik hoop dat ze het overleefd

Plaats reactie