Het toedienen van een injectie

Wat gaat er mis? [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Het toedienen van een injectie

Bericht door Sanne » 23-10-2011 17:52

Naar aanleiding van mijn zieke oranda zou ik me graag meer willen verdiepen in het 'toedienen van een injectie'.
In sommige gevallen kan dit wel eens een reddend middel zijn voor de zieke vis.
Zeker bij inwendige infecties zijn injecties soms een must.

Waar moet je op letten bij het geven van een injectie en waar moet je de naald juist steken?
Hangt dit af van middel tot middel?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 23-10-2011 17:59

Ik weet dat injecties vaak worden toegepast bij zieke koi, maar eerlijk gezegt heb ik het nog niet gezien bij sluiers. Misschien kan internet hier een uitkomst bieden, of weet Dino hier meer over? ..

Link : http://www.lonestarkoi.com/Articles/needles.html

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 23-10-2011 23:04

Ik kan alleen maar aanraden om hier zelf niet aan te beginnen en dit altijd door iemand met ervaring te laten doen.
Zelf weet ik ook niet waar er precies geprikt moet worden en hoe diep.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-10-2011 23:58

zij die het kunnen hebben het ook moeten leren :). Dus hoe meer info hoe beter! Dat is ook de reden waarom ik dit topic heb gestart.
Niet bepaald om iemand aan te moedigen dit toe te dienen, want dit gebruik je niet zo maar en er moet serieus over nagedacht worden.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-10-2011 00:04

Maar ik vraag me af of je het op de goede manier kan leren door erover te discussiëren op een forum.
Het lijkt mij dat je het leert door iemand het te zien voordoen, dat hij uitlegt wat en hoe hij het doet.
En vervolgens dat jij het onder zijn toezicht probeert, zodat hij meteen kan reageren zodra je iets fout doet..

Als er iemand is die er wel het fijne van weet, dan hoor ik het ook graag hoor.
Maar alsnog zou ik het zelf niet proberen, zonder het in real life gezien te hebben.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 24-10-2011 00:12

het kan nooit geen kwaad om meer informatie op te doen.
Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat je dit onder toezicht van een arts of een kenner laat doen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-10-2011 00:14

Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend :roll:

Of je koopt een goudvis voor 2 euro bij de LFS en probeer het daar eerst op uit (of had ik dat niet mogen zeggen? :lol:)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 24-10-2011 00:16

Neen, ik moet ook een eindje rijden om in de buurt van een kenner of een arts te komen. Maar dat heb ik er wel voor over.

Foei ik heb die kleine lettertjes wel kunnen lezen! :). Dat zou ik dus nooit doen. Totske bv is een visje van 5 euro en zelfs op hem waag ik het niet zo maar!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-10-2011 00:19

Haha, voor de mensen die dat een hele foute opmerking vinden, het was een geintje ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-10-2011 16:35

Hee Sanne,

hoe moet je een vis injecteren?
Inprincipe heel simpel NOOIT IN DE BUIK EN HOOFD.

1e methode: Beste is dat je de vis vastpakt en omkeert. Prikken (voor beginners) in zijn staart met de naald naar het hoofd toe en injecteer langzaam het vloeistof in de vis.

2e methode: is in zijn rug ook met het naald naar het hoofd toe. (Deze methode is meer voor gevorderde). Injecteer langzaam ook het vloeistof in de vis. Bij deze methode is het niet nodig om de vis om te keren. Voordeel is dat de medicijn richting hart gaat en snel de medicijn rondpompt door zijn lichaam.

Met beide methode kan je de vis ook onder water doen. Dit voordeel is dat de vis minder zuurstof in zich opneemt zodat deze minder kans op zwemblaas probleem. Daarentegen sparteld de vis wel meer. Dus het is soms aankijken hoe de vis is. Mocht een vis erg spartelen zou je kunnen overwegen om de vis te verdoven. Voordeel is dat hij stil is maar nadeel is dat dit een extra stressfactor is voor sluiers. Soms kan het zelfs voorkomen dat ze van ziektes af zijn maar nooit meer goed recht kunnen zwemmen. Overigens moet de naald er zo schuin mogelijk erin. Dus zo dicht mogelijk aan de huid en nooit recht erin spiezen. Naald mag er ongeveer 1cm erin.

Heel veel suc6, antibiotica is opgestuurd.


Dino
Fancy Goldfish Store

Plaats reactie