Autopsie Cheeky. SCHOKKENDE FOTO'S!!

Wat gaat er mis? [leden]
Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Autopsie Cheeky. SCHOKKENDE FOTO'S!!

Bericht door Visje » 04-04-2012 21:17

Nou, alle moed bijeengeraapt en autopsie uitgevoerd op mijn overleden Oranda Cheeky.

Ik moet zeggen, het viel me allesinds mee. Mijn 7-jarige dochter ontpopte zich tot een ware bioloog in de dop en ze wilde me heel graag helpen. Dat hield het wel luchtig, gelukkig. Ik heb haar de taak van het foto's maken gegeven, zodat ik mijn handen, letterlijk vrij had voor Cheeky. Ik vond het wel grappig om te merken hoe leergierig ze was (is dat nou ze hartje? is dat ze darrum? waar zijn ze hersenen dan? In ze koppetje?) Ze heeft er ook nog een filmpje van gemaakt. Ik weet niet of ik die zal posten want het is niet echt discreet en doorspekt met het commentaar van een enthousiaste 7-jarige. Maar als jullie er anders over denken, moeten jullie het maar zeggen, dan zet ik hem er wel op.

Het eerste wat me opviel was dat de buikinhoud meteen naar buiten kwam puilen toen ik haar opensneed. Ik verwachtte darmen en de geslachtsklier te zien, maar volgens mij zat ze zo bomvol met kuit dat haar geslachtsklier helemaal door haar hele buikje heen zat. Het leek wel met de darmen versmolten te zijn. Nou ja, zie het maar op de foto's, of jullie dat ook zien.

Ten tweede zit ze volgens mij onder de zwarte spikkels van binnen en volgens mij, en ook Maarten Lammers, zijn dit bacteriekolonies. Toch een bacteriële infectie dus.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 04-04-2012 21:21

De bovenste foto's vallen nog mee. Maar ik ben ook verder gaan zoeken om te kijken waarom ze dan bloed poepte, daarom ben ik de darm gaan bekijken en moest die dus scheiden van alle roze smurrie die volgens mij dus de geslachtsklier is. Maar het kan ook gewoon vet zijn. Het viel uit elkaar onder mijn handen... En ik moet zeggen dat ik niet echt kuit tegenkwam.

Mijn conclusie is dat toch ook in de darmen die bacteriële infectie aan de gang is geweest.


Afbeelding


Afbeelding

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 04-04-2012 22:32

Wel goed van je dat je verder bent gaan zoeken (samen met je 7-jarige assistent :wink: ) in de vis zelf dat sluit al een hoop uit en zo weet je een beetje
wat de vermoedelijke oorzaak is geweest.
Vindt het erg leerzaam om naar te kijken al ga ik het zelf niet doen hoor daar voel ik niks voor.
Bedankt voor het delen van je ervaring.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 04-04-2012 23:52

Ik sluit me bij Pat aan, ik zelf zou er ook niet aan beginnen, en ik kom uit een vissersdorp waar ze wedstrijden houden in het schoonmaken en fileren van vis hahahaha
Maar ik heb wel interesse in het filmpje, want ik vind je dochter echt een kanjer dat ze dit heeft aangedurfd, dus lijk me haar commentaar wel grappig

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 05-04-2012 16:54

Hoi Fish, klote zeg. Lees nu pas dat Cheeky overleden is.
Had je geen medicinaalvoer gegeven?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 05-04-2012 19:55

die vloeistof op de laatste foto, zat dat in de darmen of tussen de organen?

beter nog,kwam er behalve bloed met het opensnijden al vloeistof uit?

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 05-04-2012 20:56

@ Dino: Jazeker, ze had er al anderhalve week medicinaal voer op zitten... Heb je het naar je zin in China?? :wink:

@ Rex: Die vloeistof kwam vooral uit die roze smurrie zetten, die verpulverde letterlijk in mijn vingers en daar kwam die vocht ook uit. Het viel me juist op dat bij het opensnijden helemaal geen bloed of vocht naar buiten kwam. Want dat had ik wel verwacht eigenlijk, omdat ze al zo sponzig aanvoelde.

@ Astrid: kom je uit Volendam dan? :wink: Ik zal het filmpje er morgen opzetten, want ik ben nu op de laptop aan het werk en het filmpje staat op de PC.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 05-04-2012 21:19

Visje, ik woon in katwijk aan Zee

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 05-04-2012 22:21

Nou mijn complimenten hoor. Ik durf de foto's niet eens op het grote formaat te bekijken. Ik denk dan echt dat ik niet goed ga worden. Wat ik me nu wel afvraag is dan: Is dit veroorzaakt door die hardnekkige ziekte? Of had ze toch last van iets anders dan?

Ook vroeg ik me af of er een sterke geur vrij kwam bij dit klusje.

Filmpje plaatsen moet kunnen overigens. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar problemen mee zou hebben.
Afbeelding

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 05-04-2012 22:36

@ Iglo: Dat is precies wat ik me ook afvraag. Is het nou die ziekte of niet? Daar heb ik te weinig kennis voor, ben ik bang. Volgens de koidokter kun je daar pas achterkomen als je de bacteriën op kweek zet. Pas dan kunnen ze zien om welke bacterie het gaat. Tja... dat wordt wat lastig nu Cheeky inmiddels wel al begraven is. :roll:
Ik had ook een beetje de hoop dat wat ervaren "rotten" hier op het forum er iets over konden zeggen eigenlijk.

Bedankt voor je complimenten, trouwens :D

Sterke geur viel wel mee overigens. Het rook een beetje naar zeewater en de vis die je wel eens op de markt ruikt. Maar niet heel sterk. Dan had mijn dochter er ook niet zo bovenop gezeten, hoor. Die heeft echt een broertje dood aan vieze luchtjes :lol:

Plaats reactie