UV-Filter

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

UV-Filter

Bericht door Iglo » 06-04-2012 21:53

Inmiddels heb ik een UV-Filter gekocht en ook aangesloten in de bak.
Het betreft het volgende filter:

Aquael Binnenfilter Unifilter 1000UV
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=8181
Mocht het zo zijn dat deze link hier niet mag staan, dan zal ik deze wel verwijderen.

Het filter draait nu iets meer dan 24 uur in de bak en ik heb het idee dat het water echt helderder aan het worden is. Niet dat het voorheen troebel was, het is nu gewoon nog helderder lijkt wel.
Bij uit pakken was ik al zeer onder de indruk. Het is een intern filter. Het water gaat eerst door filterspons, dan door filterbuisjes, dan langs de lamp en dan kan er bij de uitstroom ook nog lucht toegevoegd worden. De UV-lamp zit op een aparte stekker en kan dus ook uitgezet worden, terwijl het filter door draait. Ook is het mogelijk meerdere filterkamers te bestellen en aan te sluiten.

Toch zijn een aantal dingen mij nog onduidelijk. Vandaar dit topic. Om alle feiten toch even op een rijtje te krijgen.


UV-Filter doodt dus zweefalgen, bacterien en bepaalde parasieten. Micro organismen?
Maar waar blijven die dode organismen dan? De lamp zit immers na het filter. Is het niet zo dat als een extern filter een uur niet aan heeft gestaan deze dan niet meer ingeschakeld mag worden omdat anders de dode bacterien de bak in gepompt worden? Hoe zit dat dan met het UV-filter?

Als bacterien worden gedood, worden slechte stoffen dan niet langzamer omgezet? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Is het zo dat het water door dit filter te steriel kan worden? Moet ik de lamp misschien af en toe uit zetten? Of gewoon standaard op tijdklok een aantal uur per dag laten branden? Graag tips en ervaringen en toelichtingen. ^_^

Overigens vind ik de toevoeging van de luchtbelletjes erg leuk. De vissen trouwens ook. Maar ik had nooit een luchtpompje op mijn bak omdat ik dacht dat dit extra zuurstof slecht was voor de planten. Is dit nu waar of niet? Kan ik beter de belletjes afzetten? Of maakt het niet zoveel uit?

Wat kan ik nu aan veranderingen verwachten, nu ik deze pomp heb aangesloten?

In het volgende filmpje kan je de nieuwe pomp goed zien.
https://www.youtube.com/watch?v=HFMwqZk ... YGYf4BU%3D
Afbeelding

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 06-04-2012 22:31

Het ziet er goed uit, Iglo! :D Ik vind dat je weer goede vragen hebt gesteld. Helaas kan ik ze niet beantwoorden, maar ik ben ook zeer benieuwd naar de antwoorden van de overige forumleden :wink: .

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 07-04-2012 00:29

Men vraagt mij wel eens waarom ik altijd zoveel vraag. Naja, omdat ik veel wil weten. ^^
Met google kom je een heel eind, maar niet altijd en soms dan helemaal nergens. Ook is nooit duidelijk hoe betrouwbaar de info is die je daar vindt. Al zo vaak tegenstrijdige dingen gevonden. Dan is het maar beter om in een vertrouwde omgeving vragen te stellen.

Denk ik dan.
Afbeelding

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 07-04-2012 09:51

Vragen staat vrij en hoe meer info je tot je neemt des te beter, denk ik dan maar..

Ik snap zo goed niet waarom je deze filter aangeschaft heb ?

Je zegt zelf :
Wat kan ik nu aan veranderingen verwachten, nu ik deze pomp heb aangesloten?
Ik zelf zal niet ergens aan beginnen als ik de uitkomst er niet van weet.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 07-04-2012 10:43

UV-lampen worden ingezet om troebel water, ontstaan door een overmaat aan zweefalg, helder te maken. Niet alleen zorgt een behandeling met UV voor het helder worden van het aquariumwater, ook wordt het schadelijk hoge bacterieaantal teruggebracht naar een normale waarde. Hierdoor kan men, mits juist toegepast, een veel lagere besmettingsgraad bereiken m.b.t. infectieziekten. Een dergelijke UV-installatie met voldoende capaciteit wordt veel ingezet op aquariumstellingen welke door de vakhandel worden benut. Men dient zicht echter te realiseren dat UV-licht ook invloed uitoefent op de in het water toegepaste medicamenten. Deze invloed kan zich zo sterk doen gelden dat medicamenten compleet onwerkzaam worden. Bij een behandeling met medicamenten (vooral antibiotica) dient de UV-installatie dan ook te worden uitgeschakeld.
Opmerking:
- Een aquarium heeft geen behoefte aan UV-licht dat door de zeer geringe doordringingcapaciteit (slechts enkele cm) door de eerste waterlagen volledig geabsorbeerd wordt. In een normaal ingericht en functionerend aquarium is een dergelijke lamp dus overbodig.
- Een UV-lamp mag ook niet geïnstalleerd worden in een aquarium die pas opgezet werd, om de ontwikkeling van de zo nodige bacteriën niet te verstoren, bacteriënkolonies die trouwens nog niet ontwikkeld zijn.
- We moeten er ook over waken het gebruik niet te combineren met een kuur met medicamenten want de UV-stralen zal de werking van vele stoffen verminderen!

Vroeger werd gezegd dat UV-stralen vele parasieten (zoals bacteriën, virussen en protozoa als Oodinium en schimmels zoals Saprolegnia) kunnen vernietigen. KUNNEN vernietigen. In de praktijk is dit niet altijd het geval… De stralen kunnen een uitgebroken ziekte niet ‘genezen’, de stralen zullen enkel helpen vermijden dat de ziekte uitbreekt. Eens uitgebroken is het te laat en moet de hulp van medicijnen ingeroepen worden. Ze remmen de parasieten wel in hun ontwikkelingscyclus door deze te verstoren zodat de vis, die vaak een ongewilde gastheer is, minder aangetast wordt en zelf zijn immuniteit kan versterken.

Schade aan de vissen, de planten of de bacteriekolonie op het filtermateriaal is uitgesloten. In een aquarium kunnen we dus geen steriel milieu verkrijgen!
Tijdens de bestraling wordt er ook een beetje ozon gevormd, nochtans niet te vergelijken met de ozonproductie van een ozonisator. Het ‘bestraalde’ water mag dus rechtstreeks naar het aquarium teruggepompt worden.

Voor dezelfde reden is de doorstroming vrij langzaam: twee tot drie meter per seconde. De doorstroming is best ook turbulent, om zeker te zijn dat alle water met de stralen in contact komt. De lamp mag dus niet in serie in het hoofdcircuit van de pomp staan omdat de doorstroming (debiet) te hoog zou zijn voor een efficiënte bestraling. Het is dus beter de lamp in een parallel circuit te plaatsen, echter na een pomp, om te vermijden dat het vuil zich vastzet tegen de lamp waardoor de efficiëntie dus vermindert. Ofwel wordt de lamp in een aftakking gezet van het hoofdcircuit, ofwel gevoed door een afzonderlijke pomp met een vrij beperkt debiet.

Ook de temperatuur speelt een rol: voor optimaal rendement ligt die tussen 30 en 50°C. Door de doorstroming van het aquariumwater worden de wanden afgekoeld, zodat de efficiëntie daalt. Voor water tussen 25 en 20°C daalt de efficiëntie van 70 tot 55%. De koeling heeft ook een nadelige invloed op de levensduur van de lamp. Het is dus voordeliger een UV-lamp aan te schaffen waar de lamp zelf niet in aanraking komt met het (koelere) water, maar in een afzonderlijke buis zit van kwartsglas, dat UV-doorlaatbaar is en zo toch de juiste bedrijfstemperatuur kan bereiken.

Het systeem moet dus buiten het water gehouden worden om te vermijden dat het geheel afkoelt waardoor de temperatuur onder de optimale daalt. Het onderwater plaatsen is in ieder geval niet aan te bevelen, tenzij de lamp en het geheel in een waterdichte behuizing zijn ondergebracht.

Wat betreft de luchtbelletjes.
Er wordt gezegd dat deze het best s'avonds worden aangezet omdat de planten geen zuurstof geven.
Ik ondervind er weinig last van aangezien ik niet veel planten heb.
Je moet zelf zien of er het schade toebrengt aan je planten.

Wat je kan verwachten van de uv-filter?
Het water gaat helderer worden.
Ook ik heb uv-filters (sera 400 uv) in combinatie met een gewone potfilter.
Bacterieën zitten in de filter.
Het water dat in de aquarium gaat,gaat langs de uv lamp.
Dus de bacterïeën zitten veilig in het filtermateriaal.
De uv filters die wij hebben gaan geen schade aanrichten aan wat dan ook omdat deze o.a niet sterk genoeg zijn om een "steriel" aquarium te hebben.
Vergeet wel je uv lamp niet uit te schakelen als je medicatie gebruikt.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 07-04-2012 20:00

hi :D
Maar waar blijven die dode organismen dan?
in het water. die worden weer opgenomen door de filter(s).
en als je dr heel veel hebt,krijg je een kaamlaag.

Is het niet zo dat als een extern filter een uur niet aan heeft gestaan deze dan niet meer ingeschakeld mag worden omdat anders de dode bacterien de bak in gepompt worden? Hoe zit dat dan met het UV-filter?

omdat het andere bacterien zijn.


Als bacterien worden gedood, worden slechte stoffen dan niet langzamer omgezet? Of haal ik nu dingen door elkaar?
ja.

Is het zo dat het water door dit filter te steriel kan worden? Moet ik de lamp misschien af en toe uit zetten? Of gewoon standaard op tijdklok een aantal uur per dag laten branden?
3 x nee.

Plaats reactie