Verlichting; aantal licht-uren

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Verlichting; aantal licht-uren

Bericht door Popsy » 23-01-2012 18:37

Hoi,
Even n vraagje;

Hoeveel uren moet het licht branden per dag? (in mn binnenvijver).
Ik heb nu een tijdsklok ertussen zitten, maar hoeveel uren is verstandig?

heb er 3 van die warm witte LED lampjes in, verlicht heel de bak, dus ook de planten.
MOet het tussendoro nog uit(lichtpauze), of gewoon aan 1 stuk door aan?
Want bij te veel licht krijg je weer algen lees ik. Hoeveel uren?
Tips en adviezen zijn altijd welkom :)

Afbeelding
foto van internet gehaald.
Deze lampjes heb ik in mn bak staan.

Groetjess!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 23-01-2012 21:07

Ik denk dat dit niet echt vergelijkbaar is met aquariumverlichting..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 23-01-2012 21:14

Mijn vraag is eerder.
Is dit goed voor de planten, groeien ze ...etc?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 23-01-2012 21:32

Die led lampjes zullen geen invloed hebben op de plantengroei, daar zijn ze te zwak voor. Je planten zullen het moeten doen met het zonlicht dat ze bij jou in de serre (als het een serre is) krijgen.

De led lampjes kunnen dus in feite aan wanneer jij het leuk vindt. Zolang je planten het goed doen, niks aan veranderen..

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 24-01-2012 21:33

Hoi,

Dankje voor jullie reacties!
oh, ik dacht dat t misschien vergelijkbaar zou zijn, maar wss niet dus.
Of mn planten t goed doen.. Uhmm nog ff afwachten, ze staan er nog maar (ongeveer) 2 weken in.
DUs kan er nog niet veel van zeggen.
De vorige planten deden het goed moet ik zeggen (die ik weg heb gedaan, door op nieuw te beginnen).
Er is (volgens mij) iig genoeg daglicht. Het is in de serre, dus erg veel licht!
Dat is wel een voordeel:)

Dankjewel voor jullie reachties. Dan doe ik ze gewoon overdag aan, voor de leuk&mooi ;)
en de visjes goed te kunnen zien, haha:)
Groetjess

fdehell
Lid FGF
Berichten: 35
Lid geworden op: 22-03-2012 13:11

Bericht door fdehell » 17-04-2012 18:38

Ferry schreef:Die led lampjes zullen geen invloed hebben op de plantengroei, daar zijn ze te zwak voor. Je planten zullen het moeten doen met het zonlicht dat ze bij jou in de serre (als het een serre is) krijgen.

De led lampjes kunnen dus in feite aan wanneer jij het leuk vindt. Zolang je planten het goed doen, niks aan veranderen..

De Azoo Hypers slim led is de ideale verlichting voor je aquarium. Met zijn verschuifbare bevestigings beugels kan hij op elk aquarium tot 60 breed gemonteerd worden. Voor grotere aquaria kunnen er meerder Hyper slim sets naast elkaar gemonteerd worden. Alle onderdelen zijn plug & play.

De Led Modulen zijn middels DIY bevestiging uitwisselbaar met modulen van een andere kleur.

Met een verbruik van 17,5 Watt en een licht opbrengst vergelijkbaar met 150 watt normaal licht is dit een zeer energie zuinig apparaat.


Hoe zit dit nu eiglik, op een ander forum wilde iemand ze aan me verkopen en die zei dat die wel goed waren voor de planten, deze tekst komt van een aquariumlichten site zeg maar.. Ik zit namelijk te overwegen die ook aan te schaffen, maareh de meningen zijn verdeeld, ennuh ik heb meer plant dan vis, en die moeten blijven groeien, net als ikke, al ben ik groot geworden door klein te blijven :lol:
Om mijn kruisingen te zien http://tinypic.com/a/2qjaw/4 toen waren ze nog klein enkel nog namen geven

fdehell
Lid FGF
Berichten: 35
Lid geworden op: 22-03-2012 13:11

Re: Verlichting; aantal licht-uren

Bericht door fdehell » 17-04-2012 18:41

Popsy schreef: Want bij te veel licht krijg je weer algen lees ik.!
Algen groei komt oftewel door een teveel aan voeding [ of nitriet/nitraat whatever ] , of door direct zonlicht, mits je veel planten hebt dan he
Om mijn kruisingen te zien http://tinypic.com/a/2qjaw/4 toen waren ze nog klein enkel nog namen geven

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 17-04-2012 18:46

Ik denk dat planten er gewoon goed op groeien.
Het is meestal de kleurtemperatuur die de mensen afschrikt en de prijs.
Led is meestal heel 'aanwezig' licht.
Ook was er iets met het aantal lumen waar mensen over discussieerde. Het licht zou niet sterk genoeg zijn om tot de bodem te komen en zou je heel veel leds moeten nemen. Ik weet het niet precies meer :P
Naar mijn idee zou het gewoon moeten kunnen..

Plaats reactie