Vijver bouwen

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 21-04-2012 00:37

Bedankt Martijn :) Ik had dus richtprijzen van 4000 euro gehoord alles in.
Ik zou graag een vijver willen hebben waar toch een stuk of 5-8 goudvissen in kunnen :). Dus pakt 700 - 1000 liter inhoud.
Ik ken echt niets van vijvers dus zou niet weten hoe ik er moet aan beginnen.
Het probleem is dat ik op de moment gene rotte frank heb dus dat mijn plannen al opschuiven naar 2013. maar ik wil wel beginnen te sparen en zou zo ongeveer een doelprijs voor ogen willen hebben.
Ons huis is vrij abstract, dus ik denk dat een abstracte vijver ook wel iets lijkt. Langs een andere kant hou ik echt wel van natuur en mag de vijver er best natuurlijk uit zien
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 21-04-2012 01:04

Zelf hou ik ook erg van het strakke (formele) type. Het punt met een "natuurvijver" is vaak dat zoiets niet helemaal goed tot z'n recht komt in een kleinere tuin. Niet dat jullie tuin klein is, maar vaak ziet het er dan toch snel onnatuurlijk uit. Ook hier heb ik ervaring mee.

4000,- vindt ik flink aan de prijs, althans weet ik uiteraard niet wat voor een bouwmaterialen/filter/pomp en dergelijke dingen je dan hebt.
Maar voor zo'n klein vijvertje van slechts 700-1000ltr een flink bedrag. Doelbewust de vijver klein gehouden, want volgens mij wilde jullie toch een lange vijver hebben die helemaal naar achteren zou lopen? Of vergis ik me hierin.
Hoe diep is de vijver gepland? Gezien overwintering van de vissen. Persoonlijk zou ik de vijver wel wat groter maken (als je de mogelijkheid daarvoor hebt), want als ik even van de slechtste combi uitga (dus 8 vissen in 700ltr), dan hou je ze nog maar zo'n 88ltr per vis, dus iets boven de minimumgrens. Als je toch gaat graven zou ik proberen om een paar honderd ltr/vis gaan om toch voor een optimalere leefomstandigheid te gaan.
Maar dat is wat ik zou doen. Ik maak het nog extremer, ik wil ongeveer 8 vissen houden in 10000ltr, heb ik altijd nog de ruimte om eventueel nog eens een visje bij te kopen, mocht ik een mooi exemplaar ergens zien zwemmen.
Of wordt de vijver dan geheel door een bedrijf afgegraven/gebouwd en aangesloten? Want in dat geval kan ik het wel geloven dat ze zo'n prijs vragen.

Alles bij elkaar ben ik zo'n 3000,- kwijt geweest voor de complete vijver met alles erbij. Heb ik wel (bijna) alles zelf gedaan, incl het filter gemaakt.

Ik denk dat voor het vijvertje wat jullie willen hebben, je een paar honderd euro kwijt bent aan (eventueel) hardhouten palen en planken. Maak ik het overdreven duur en zeg ik ook 200,- aan folie, en qua filter/pomp zou ik me even goed laten informeren wat je precies wilt hebben, want hier heb je zoveel verschillende systemen in, maar voor 1000,- heb je een flink groot systeem, wat voor jou bak nog geeneens nodig is.
Nou, doe ik eens gek en zeg ik 1000,- om de bak te maken en nog eens 1000,- voor een pomp met filterbak.
Maar 4000,- voor zo'n bakje is gewoonweg aso te noemen.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-04-2012 08:09

Welk filter heb je met 4000€?
Anders moet je mij eens pb en? :D

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 21-04-2012 09:23

Sanne, voor nog géén 3000,- heb je een mooie vijver

Lees het onderstaande even op je gemakje door ;)

http://home.versatel.nl/h-devries/

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 21-04-2012 11:22

@Martijn: wij hebben een tuin van 250 vierkante meter, een van 45 meter lang :) dus zo een klein tuintje hebben we niet ;).

Het klopt inderdaad dat wij eerst een vijver over een groot deel van de lengte van de tuin wilde. Maar dat plan gaat niet door om 1 simpele reden: te weinig budget :).
(wij vroegen aan de bank een bepaald bedrag te lenen voor ons huis, en hij heeft prongeluk op papier 3000 euro te weinig gezet waardoor we die nu op tafel moete kunnen leggen, en de notaris zat ook een dikke 1000 euro naast zijn berekening voor de notariskosten. Gevolg: we moeten opeens 4000 euro gewoon zo op tafel kunnen leggen en we hebben na dit weinig tot niets meer)

De 700-1000 liter was maar een richtlijn, ik heb eigenlijk geen idee over een hoe kleine vijver ik nu spreek :).
Die liters kan ik niet goed inschatten. Ik zou eens wat vijvers moeten kunnen bekijken.

@Dino: geen idee :D mijn vriend kwam met dat bedrag af :p

@Matzu: zo een vijvertje heb ik in gedachten :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 21-04-2012 13:30

250m2 is inderdaad geen klein tuintje, maar je moet ook naar de vorm kijken. Is die snal en heel diep, of meer vierkant. een natuurlijke vijver komt het meest tot z'n recht als het lijkt alsof de "plas water" er altijd al gelegen heeft met natuurijke elementen i de buurt en geen schutting of muur. Dat bedoelde ik.

Budget is inderdaad altijd fijn om te hebben :wink: , vervelend dat er iets niet helemaal goed is gegaan is.

Maar om een kleine indicatie te geven van wat maten. Een bak van 1000ltr kun je mooi "verdelen" in een bak van 1mtr lang, 1mtr breed en 1mtr diep. 1000ltr klinkt wel lekker, maar zoals je ziet vallen de afmetingen dan toch tegen.
Als je wat foto's van vijvers wilt zien, hoef je alleen maar even vijvers te googlen en dan krijg je veel foto's van verschillende tuinvijvers en als je dan een foto aanklikt kom je weer op de site waar de foto vanaf komt met misschien de nodige info van die vijver.

-Ga eerst eens bekijken wat jullie allemaal zelf kunnen (en vergeet niet willen) doen. Hier kun je veel geld besparen.
-Teken de vijver eens hoe je hem wilt hebben. Ook hoe je hem wilt gaan bouwen, hiermee bepaal je ook direct hoeveel materiaal je nodig acht te hebben.
-Wat voor een materialen wil je gaan gebruiken om een vijver te bouwen.
-Ga dan eens prijzen checken bij meerdere doe-het-zelf winkels en ga informatie inwinnen over de vijverfolie (als je tenminste folie wilt gaan gebruiken). Ook hier zit verschil in.
-Noteer alle gegevens en trek er eens een avondje voor uit om alles zo correct mogelijk te berekenen, en tel er ongeveer 10% bij op voor onvoorziene uitgaven. Want vaak moet je tijdens de bouw
toch wat aanpassen door invloeden die je ter plekke tegen komt, of materieel wat versteten/bot/kapot gaat tijdens de bouw.
-Pas eventueel je plannen aan, mocht de prijs zo tegenvallen. Of spaar nog even door zodat je toch je "droomvijver" kunt bouwen.

Dit is uiteraard geen wet, maar zo heb ik het gedaan en mijn berekening zat erg dicht bij de uiteindelijke kosten en de vijver heb ik gelukkig niet echt hoeven aan te passen tijdens de bouw.
Ik heb zelfs het aantal schroeven/bouten berekend wat ik nodig zou hebben.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 22-06-2012 23:11

zou zo een vijver als deze moeilijk zijn om te maken?

http://www.youtube.com/watch?v=T28sIgvk ... ure=relmfu
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-06-2012 23:17

Nee joh, appeltje eitje. Je moet wel palen in de grond slaan en waterpas maken.
Op folie moet je niet bezuinigen alsook de filter. De beadfilter is het makkelijkst om te onderhouden.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 22-06-2012 23:19

misschien een rare vraag, maar voor wat dienen die palen? (ik heb nog geen verstand van vijvers)
Ik hoop morgen op de beurs ook wat meer te weten te komen.

Ik heb wel een vermoeden dat de vijver dieper moet zijn dan die op het filmpje als de vissen de winter moeten overleven...?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 22-06-2012 23:55

Mijn vijver ziet er ook ongeveer zo uit (kijk maar eens in het fotoalbum), heel gemakkelijk zelf te maken.

De palen sla/of boor je in de grond en tegen de palen schroef je planken, zodat de wanden niet in kunnen storten (zorg wel dat de schroeven wel goed in het houtverzonken zijn, anders kan het de folie beschadigen).
Dan kun je een beschermfolie in de bak leggen en vervolgens de uiteindelijke vijverfolie. En voila, je hebt een leuke houten vijver met een nette randafwerking.

Hier heb ik een paar fotootjes gevonden, kun je even kijken wat ik bedoel (dit is niet mijn vijver, maar wel het elfde princiepe)
Afbeelding
Afbeelding

Wel moet je kijken dat je de afstand van de palen niet te groot maakt en te dunne planken gebruikt, anders kunen de wanden alsnog doorbuigen of erger en is het strakke effect helemaal weg.
Mocht de vijver iets boven de grond utsteken, kun je op diverse manieren de buitenkant afwerken, doormiddel van mooie planken/steenstrips/muurtje eromheen metselen/betegelen, je kunt er alle knten mee op.
Zelf heb ik nu de buitenkant betemmerd met hardhouten planken,maar in de toekomst wil ik die verwijderen en dan iets met (sier) steenstrips te plaatsen, maar dat is echt een meerjaren plan, planken zitten goed.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie