lampen voor mijn nieuwe rio 300

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

lampen voor mijn nieuwe rio 300

Bericht door astrid j » 31-10-2011 08:34

Hallo,
Ik ga dit jaar een rio 300 kopen, zitten natuurlijk standaard lampen in, maar ik heb die bij de vision 180 ook vervangen, omdat ik de standaardlampen niet echt van kwaliteit vond.
Nu zijn we weer 6 jaar verder, en je hoort over led en andere lichtbalken, maar led vind ik te duur, dus welke lampen raden jullie aan, er komen er 4 stuk in,
Ik zelf heb nu ook een blauwe lamp, en een daglichtlamp en dat doet de kleuren van de vissen prachtig uit komen.
Welke lampen kan ik het beste kopen wat de vissen mooi doen uitkomen en wat goed is voor de groei van planten enz.. en betaalbaar is!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-10-2011 15:41

Wat voor buizen zitten er in die lichtkap? T8 of T5?
Qua kleur is het een kwestie van smaak. Ik hou van 'wit' licht en gebruik het liefste 6500K lampen.
5500K laat de kleuren van de vissen wel mooier uitkomen, maar geeft een 'rozige' gloed over de witte delen.
Qua plantengroei maakt de kleur van het licht niets uit.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 31-10-2011 17:51

Ik denk dat die standaard lampen gewoon van Juwel zijn, als ik de bak gaat kopen, weet ik het precies, maar bij mijn vorige Juwel werden de standaard lampen afgeraden, omdat er beteren zijn, maar ik wil ook niet teveel algengroei hebben, dus laat ik me toch wel goed informeren voor ik ze koop, maar misschien heeft iemand een juwel rio 300, en kan die persoon mij advies geven

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-10-2011 20:21

Dat soort lampen worden afgeraden zodat je duurdere lampen aanschaft welke exact hetzelfde resultaat opleveren.
Planten (en algen) groeien op intensiteit van het licht, niet de kleur.
Hoe meer intensiteit, hoe meer voedingsstoffen er nodig zijn. Ontbreken deze, stagneert de plantengroei en nemen de algen overhand.

Ik neem aan dat het om T5 buizen gaat, aangezien T8 langzamerhand verdwijnt.
2 T5 buizen met reflectoren zijn meer dan genoeg om je bak goed te belichten.
Als je 4 T5 buizen gaat gebruiken incl. reflectoren, zal je CO2 moeten toevoegen om geen carbonaattekort op te laten treden.
En CO2 icm goudvissen is iets wat ik in eerste instantie af zou raden door de risico's die het met zich meebrengt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 31-10-2011 20:31

CO2 , komt toch goed als ik de bak 3 uur tussen de middag uit zet?
Ik brand de lampen niet de gehele dag, misschien 9 uur bij elkaar, maar ik heb toch wel wat algen hoor, niet dat ik het niet kan overzien hoor, ik denk ook dat alg in een aquarium hoort, ik vind het zelf alleen hinderlijk, zo erg, dat ik alles soms met een borsteltje verwijder, maar 1 wand doe ik niks aan, zitten ze ook altijd aan te kluiven.
Maar kijk wel als het zover is, er zitten toch niet voor niks 4 lampen in die rio??
gr Astrid

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-10-2011 21:02

Een tussenpauze helpt alleen wanneer de bak geheel donker is. Dus zodra de bak nog daglicht vangt blijven de planten 'wakker' en voedingsstoffen verbruiken.
Niet alleen de duur speelt een rol in de opname van voedingstoffen, maar ook de intensiteit.
Duur = hoelang de planten voedingstoffen opnemen. 10 uur maximaal voor CO2 bakken en 8 uur maximaal voor non-CO2 bakken.
Intensiteit = hoe veel de planten opnemen/groeisnelheid.

Die 4 lampen zitten erin om meerdere behoeftes te kunnen vervullen.
Anders zouden mensen met plantenbakken bijvoorbeeld zelf extra lampen moeten installeren.
Het is een veel gemaakte vergissing dat planten veel licht nodig hebben om te groeien.
De verlichting moet afgestemd worden op de beschikbare hoeveelheid voedingstoffen.
Doe je dit niet (correct) kan je alg verwachten. Welke alg is afhankelijk van welke voedingstof er ontbreekt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 31-10-2011 21:42

Ja, dat is duidelijk, maar ik gooi er ook plantenvoer in ProFito van easy-life 1 x per week.
Dus jij denkt dat 2 lampen voldoende zijn voor deze bak, nou, dan hou ik wat reserve lampen over

:D

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-10-2011 21:55

In geval van T5 met reflectoren wel.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie