bioloog

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
dvgold
Lid FGF
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2011 01:02

bioloog

Bericht door dvgold » 31-10-2011 23:03

ik heb een 200 ltr bioloog met borstels en fijne filterwatten, japanse mat, keramiek buizen, zeoliet, een speciaal compartiment met k1 bewegend bed filter
ik heb nog een kamer die leeg is mijn vraag is kan ik daar lavasteen in doen of is keramiek buisjes beter?

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 31-10-2011 23:16

Meningen verschillen daar vaak over,

persoonlijk zou ik voor de keramische ringen gaan voor het onder water gedeelte van de bioloog, en bioballen voor het druppel compartiment.


Keramische ringen zijn geschikter voor onder water en de bio-ballen zijn geschikter voor het wet/dry gedeelte.(k1 zijn ongeveer hetzelfde als bio-ballen, alleen heb ik ooit vernomen dat k1 beter zou zijn voor vijverdoeleinden)


Substrat pro van Eheim, is ook zeer goede filter media, erg poreus, dit is ook voor onderwater.


Dan heb je ook een soort textiele/nylon poreuze zakjes, ben de naam daarvan kwijt, maar met een korte google search zou je dat wel moeten vinden.


Een algen scrubber zou ook een goede toevoeging zijn voor je filter, alleen moet je dan wel rekening houden met wat nodige modificaties aan je bioloog.


Heb geen ervaring met lava steen, weet wel dat het vaak voor zeewater aquariums gebruikt word, zou niet weten waarom dat zo is.



Heb je foto's van je bioloog? Heb je hem zelf gemaakt?
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-10-2011 23:34

Keramische buisjes schijnen poreuzer te zijn als lavasteen.
M.a.w. meer oppervlak voor de huisvesting van het bacteriecultuur.
Daarentegen is lavasteen een stuk goedkoper.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

dvgold
Lid FGF
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2011 01:02

Bericht door dvgold » 01-11-2011 00:18

kingyo:nee heb hem niet zelf gemaakt deze was speciaal gemaakt voor dit aquarium wat ik heb begrepen van wie ik hem heb overgenomen
heb de k1 inzitten omdat het heel goed werkt het duurt alleen 2maanden voor dat de bacterie er goed in zit
samen met de bio ballen werkt het goed maar het is eigenlijk bedoel voor vijver doeleinden
algen scrubber heb ik nog nooit van gehoord even op de zoekmachine opzoeken :p

zsjonnie: ja daarom zit ik te twijfel omdat lavasteen bij ons in de lfs 17.5ltr lavasteen 6€ kost en 1ltr keramiek volgens mijn al tegen de 10 euro ofzo iets aan loopt
en mijn portemonnee is deze maanden niet zo groot met de kerst opkomt haha :lol:

ik zal er nog even goed over nadenken misschien dat ik eerst lavasteen doe voor een half jaar en dan gewoon vullen met keramiek aangezien dat een stuk beter is en langer meegaat

dvgold
Lid FGF
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2011 01:02

Bericht door dvgold » 01-11-2011 00:19

kingyo bedoelde je toevallig gafzakken?

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 01-11-2011 00:40

dvgold schreef:kingyo bedoelde je toevallig gafzakken?
Nee, dat is wat anders.

Een algen scrubber is in het kort samengevat een groffe mat/stof met licht erop waar alg groei gestimuleerd word, langs het alg loopt water, dit water word dan weer gezuiverd door de algen van gifstoffen. Het alg moet je er regelmatig vanaf scrubben om het optimaal in werking te houden.

Dit systeem zorgt er ook voor dat er geen kans bestaat voor algen om in de tank te groeien, omdat simpelweg alle voedingstoffen door de algen in de scrubber worden benuttigd.


Als je even op google zoekt naar Algae scrubber, dan moet je het kunnen vinden.

Als je een beetje engels kunt, dan moet het helemaal goed komen.


Zo heb je ook een algen compartiment, een bak met licht erop, alleen dan moet je wel wekelijks het alg omdraaien/losmaken/verspreiden zodat het licht op kan nemen en kan groeien en zijn werkzaamheden kan verrichten. Verders is het hetzelfde principe, water vloeit langs het compartiment zodat het alg zijn werk kan doen.
Afbeelding

dvgold
Lid FGF
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2011 01:02

Bericht door dvgold » 01-11-2011 00:44

ja ik had het gevonden het is mooie manier van filteren en zag dat het ook veel in de zeeaquaria wordt gebruikt maar ik denk dat ik voor zoiets geen plek heb
maar ik ga even kijken wat ik ga gebruiken even de voor en nadelen tegen elkaar overzetten en dan beslissen wat ik ga doen

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 01-11-2011 00:47

Ja precies, kijk maar.

Het is absoluut niet noodzakelijk, maar wel een leuke toevoeging vind ik zelf.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 01-11-2011 01:29

Kingyo schreef: Dit systeem zorgt er ook voor dat er geen kans bestaat voor algen om in de tank te groeien, omdat simpelweg alle voedingstoffen door de algen in de scrubber worden benuttigd.
Deze regel geldt enkel voor zee-aquaria.
In zoetwateraquaria groeien algen juist door een tekort aan voedingsstoffen voor de planten.
Simpeler gezegd, stagnatie in plantengroei veroorzaakt alggroei.
Er zijn maar enkele alg-soorten welke verschijnen door een overschot aan voedingsstoffen.
Enkele voorbeelden zijn staghornalg en het eencellige groenalg wat groenwater veroorzaakt, deze verschijnen door een te hoog ammoniak(NH3/NH4) gehalte.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 01-11-2011 09:26

@ZSJonnie


Zover ik weet groeien algen altijd met de voedingstoffen en licht.

Vooral met ammoniak en fosfaat in het water, die ze weer omzetten in Nitraat, wat de planten dan weer gebruiken als voedingsstof.


Maar als ik er nu over nadenk... Algen zijn ook planten, dus dat zou betekenen dat voedingstoffen die de planten ook gebruiken door de algen gebruikt word, als dit een competitie word , dan zal de alg altijd winnen, die groeit sneller, dit zou dan kunnen leiden tot een stagnatie in plantengroei. Of wanneer er al stagnatie was opgetreden, kan de alg het overnemen

(Wat dus jou verhaal bevestigd ZSJonnie. Dus dat moet kloppen. :D )


Naast dat zou het ook betekenen dat er vaker fosfaat toegevoegd zou moeten worden in zo een set-up


Dus als ik er nog meer over nadenk, zou het betekenen...

Als je het misschien zo kunt balanceren dat de alg pas licht krijgt wanneer de planten dat niet meer krijgen... Dan kan er een evenwicht gecreëerd worden.

Wanneer de planten geen licht meer krijgen, --> het licht aan bij de algen, en ook andersom.


In de nacht geeft de plant CO2, wat nuttig is voor de algen, overdag gaat de lamp uit bij de algen, zodat de CO2 van de algen weer nuttig zijn voor de planten.


This could work.


Ik heb even wat ideetjes die ik bij het typen heb bedacht opgeschreven, wie weet is het mogelijk, zou wel tof zijn.
Afbeelding

Plaats reactie