Filter (JBL Cristalprofi) zuiver maken

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Filter (JBL Cristalprofi) zuiver maken

Bericht door Popsy » 11-09-2012 16:55

Hoi!

Ik heb een vraagje, ik was vandaag aan het vervesen, en merk dat mijn filter niet meer helemaal goed loopt, zit wat verstopt denk ik,
heb hem lang niet zuiver gemaakt, ging altijd nog goed en heb gehoord dat je dat pas moet doen als de doorstoom verminderd is.
Dat is nu dus.

Ik heb een JBL Cristalprofi (zelfde als Vissengek)


Dus mijn vraag, hoe begin ik daar aan?

Moet ik hem gewoon ff laten draaien in een emmer (aquarium) water?
of moet ik de mandjes (binnen in) ook zuivermaken met (aquarium) water?

Ohja, ik heb vandaag dus ververst, doe dat 1 keer per week.
Dus wanneer moet ik de filter zuivermaken.
Heb het vandaag maar niet gedaan, tijdens de waterwissel, straks heel de bact. naar de knoppen.

Wat is verstandig?
graag jullie adviezen en tips! :)

Groetjes!

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 11-09-2012 19:17

Heb je 2 filters?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 11-09-2012 20:45

Volgens mij heeft Popsy 1 filter.

Filter laten draaien in een emmer is niet nodig en ja je moet wel de inhoud van het filter even schoonspoelen in aquariumwater.
Ik zou dit morgen of over een paar dagen doen en niet nu gelijk vandaag met het verversen.

Filter uitzetten, open maken en inhoud van de mandjes in een emmer aquariumwater schoonmaken, filtervlies (witte watten) kun je vervangen of keer goed uitspoelen.
Mandjes daarna terug in filter plaatsen, weer vullen met aquariumwater en filter weer aanzetten.

Succes.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 11-09-2012 21:58

Ik zal dit morgen of overmorgen doen, een grote waterwissel doen en pomp uitkuisen is geen goede combinatie i.v.m weinig bacteriën die weer moeten opbouwen.

Inderdaad filter uitzetten.

- Dan zet je de drie schuiven naar voren en kan je de 'slangenkop' van de pomp halen en kan je het hele apparaat uit het meubel halen.
- Dan gewoon de hendels loshalen en de deksel eraf halen
- De twee bovenste (grove blauwe watten in mijn geval) uitspoelen onder de kraan.
- De middelste vierkante blauwe kun je uitknijpen in een bak aquarium water.
- Even al het water uit het filter halen, zodat de drap eruit is.
- Dan weer al het materiaal op de goede plaats doen en weer vullen met aquarium water
- Deksel erop
- Hendels dicht en terug zetten in het meubel.
- Slangenkop er weer op en de drie schuiven weer naar achteren.
- Ff paar keer drukken op de grote knop (rechtsachter zo uit mijn hoofd), en de stekker erin.

Als het goed is doet hij het dan weer :P

Zo niet, paar keer blijven drukken op de knop, soms doet hij het niet in één keer namelijk.
Probeer het zo snel mogelijk te doen. Pomp mag niet langer dan 30 minuten uit staan dacht ik.

Verder kun je een klein deel verversen als je dit hebt gedaan, om het vuil dat hij uitspuit weg te halen. Gewoon een emmertje, niet teveel ;)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 12-09-2012 01:31

Pomp hoef je pas schoon te maken als de doorstroming minder wordt :roll:

Het enige wat je met dat constante reinigen van het filter doet is de bacterie cultuur om zeep helpen, wat je waterwaardes zeker niet ten goede komt. Ik vervang alleen de filterwatten/filtervlies, of actieve kool of purigen als dat nodig is, van de rest blijf ik gewoon af.

Als je dan toch 1 keer in het jaar ofzo je pomp schoon moet maken omdat de doorstroming minder is dan moet je de filtermatten/keramische pijpjes in aquarium water uitwassen, nooit in kraanwater, altijd in aquarium water. Water uit het filter weggooien en nieuw water erin. Dan het filter in een volle emmer even laten lopen zodat restanten aan vuil in de emmer worden gespoten en niet in je aquarium. Daarna kun je het filter weer aankoppelen :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 12-09-2012 11:42

@Bash: Popsy zegt ook dat de doorstroming niet goed meer is omdat ze hem al lang niet meer heeft schoongemaakt en hem daarom nu gaat reinigen :wink:
Zolang je voorzichtig de spullen in aquariumwater uitspoeld is er niks aan de hand hoor.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 12-09-2012 17:55

Oke dankjewel allemaal!!

@Brian: Ik heb 1 filter
@Pat, dankjewel.

Ik ga het zaterdag ofzo doen, heb gisteren ververst, dan zit er wel genoeg tijd tussen toch.
Dankjewel voor de tips en goede uitleg!

Thnx Vissengek, heel duidelijk uigelegd, dankje daarvoor. Jij hebt dezelfde he.

Ik zal m naderhand ff zoals Bash zegt in een emmer laten lopen, dat de viezigheid niet in het aquarium komt.
@Bash: de uitstroom is idd sterk verminderd.

Ik ga het idd met aquariumwater reinigen, was ik al van plan.

Dankjewel iig!
Groetjess

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 12-09-2012 18:44

Dat is inderdaad slim om m eerst in een emmer te laten lopen na het schoonmaken. Stom dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb. :roll:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 12-09-2012 22:26

Dan heb ik niks gezegd 8)

Goed dat je gewacht hebt tot de doorstroming minder werd :) en inderdaad zoals vissengek en pat het zegt is het prima.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 12-09-2012 22:41

Ik vind de filterslangen altijd zo snel vollopen met vuil. Dat is natuurlijk ook een broeinest voor (verkeerde) bacteriën. Hebben jullie daar ook last van? En hoe kun je dat voorkomen?

Plaats reactie