onderstroom op bodem houd bak barebottom bak schoner?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 06-11-2012 16:35

als je naar foto-album gaat,en dan kijkt bij de 500l demekin bak van brian.
Als je dan naar pagina 3 gaat van zijn album dan heeft hij enkele foto's erop staan hoe hij het heeft gedaan.
Volgens mij is dat dan wel de aquaflow 200 (of nog groter) maar dat is dan ook wel een veel grotere bak als jou.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2012 18:24

rogolf1 schreef:als je naar foto-album gaat,en dan kijkt bij de 500l demekin bak van brian.
Als je dan naar pagina 3 gaat van zijn album dan heeft hij enkele foto's erop staan hoe hij het heeft gedaan.
Volgens mij is dat dan wel de aquaflow 200 (of nog groter) maar dat is dan ook wel een veel grotere bak als jou.
dan ga ik dan gewoon proberen met de aquaflow 100 dit scheelt ook weer in de aanschaf kosten
heb nog een buisje extra over moet ik de uitstroombuis verlengen dan? dat hij nog beter schoonhoud of word de pomp dan wel te zwak voor de bak?

groetjes bart

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-11-2012 18:40

Je moet met al je filters de stroming zo regelen dat het een cirkel maakt via de ruiten terug naar de inlaat.
Dus bijvoorbeeld vanaf de achterruit over het wateroppervlak naar de voorruit, langs de voorruit naar beneden, over de bodem terug naar de inlaat.
Een lange sproeibuis in het midden tegen je achterruit (of 2 kleine) en in beide hoeken tegen je achterruit een inlaat moet al voldoende zijn.
Om een goede stroming te creëren heb je geen gigantisch sterke pompen nodig. De druk die je creëert zorgt voor een schone bak.

Ik had in mijn aquarium die stroming met 1 pomp. :roll:
Je moet niet verwachten dat je elk vuiltje meteen de pomp in gezogen ziet worden. Dat zou ook niet fijn zijn voor de vissen.
Maar als al het vuil op de bodem geleidelijk over de dag richting de inlaat wordt gezogen dan zit je goed.

Ik vrees echt dat jij nu té veel stroming gaat creëren. Op die filmpjes van je bak zie je al een forse stroming staan die op sommige plekken misschien al té is.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2012 18:48

ZSjonnie schreef:Je moet met al je filters de stroming zo regelen dat het een cirkel maakt via de ruiten terug naar de inlaat.
Dus bijvoorbeeld vanaf de achterruit over het wateroppervlak naar de voorruit, langs de voorruit naar beneden, over de bodem terug naar de inlaat.
Een lange sproeibuis in het midden tegen je achterruit (of 2 kleine) en in beide hoeken tegen je achterruit een inlaat moet al voldoende zijn.
Om een goede stroming te creëren heb je geen gigantisch sterke pompen nodig. De druk die je creëert zorgt voor een schone bak.

Ik had in mijn aquarium die stroming met 1 pomp. :roll:
Je moet niet verwachten dat je elk vuiltje meteen de pomp in gezogen ziet worden. Dat zou ook niet fijn zijn voor de vissen.
Maar als al het vuil op de bodem geleidelijk over de dag richting de inlaat wordt gezogen dan zit je goed.

Ik vrees echt dat jij nu té veel stroming gaat creëren. Op die filmpjes van je bak zie je al een forse stroming staan die op sommige plekken misschien al té is.
ik heb een venturi op de eheim 2213 deze hangt al een beetje naar beneden op de ruit schuin van een hoek gericht .
dan komt er een eheim 2224 waarvan de uitstroombuis boven an het water is dat hij nog net in het waterlevel licht om boven in genoeg strooming te maken zodat er genoeg zuurstof komt voor de 4 vissen
en op de bodem dan een superfish aquaflow 100 om nog een beetje het lichte zweefvuil van de bodem te houden waarmee ik aan het experimenteren mee ben namelijk wil namelijk een superschone leefruimte creeeren voor me visbestand zodat er geen pieken kunnen komen snel van ammo of nitriet.
me water is helder maar heb altijd ook bruinalg wat ik beu ben een met strooming krijg je de bak minder snel vol bruinalg toch?
en bij stroming is toch goed voor de ontwikkeling van de bouw van de sluierstaarten?

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2012 22:03

voor beter resultaat met aquaflow 100 heb ik de planten op zuignap gedaan in plaats van in 2 bakjes die vervuilden.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-11-2012 23:19

Je kan de venturi omwisselen voor een uitstroombuis, dan kan je de aquaflow eruit halen..

Bruinalg komt en gaat helemaal niet met meer of minder stroming in jou bak. Dit kan je niet tegengaan en daar zou ik mij ook echt niet druk om maken.
Het is gezond voer en het neemt wat N-stoffen op.

Stroming is ook niet 'goed' voor de ontwikkeling van de bouw. Hoe kom je hierop? :roll:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2012 23:27

ik kom hier op doordat ik nu 2 hobby's door elkaar meng:$
ik dacht omdat het bij koi was diepe vijver veel stroming dat dit ook bij goudvissen/ sluierstaarten was
ik heb de venturi om een speciale reden gedaan.. dit is omdat ik meer zuurstof in me bak wilde hebben.
uitstroombuis op de bodem kan nog voorlopig helaas niet en ben bang dat de vissen gaan luchthappen door zuurstof te kort omdat dan de venturi weg is
dus eigelijk kiezen tussen 2 kwaden..
wat zijn n stoffen (nitriet?)
ik moet nog veel leren :roll:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-11-2012 23:34

Zou je die quotes weg willen laten als hetzelfde bericht erboven staat? Dankje ;)


Ik heb geen verstand van Koi, dus daar kan ik helemaal niets over zeggen.

Als het wateroppervlak goed in beweging is kan het water niet meer zuurstof opnemen. Een venturi of luchtpomp heeft daarom geen toegevoegde waarde.
Je hoeft geen uitstroombuis op de bodem te plaatsen. Zet ze beide tegen je achterruit aan naar de voorruit gericht, dat is genoeg.
De vissen gaan echt niet luchthappen zonder venturi. Kijk eens naar de bakken op dit forum. Volgens mij heeft niemand hier een venturi..

N-stoffen bedoel ik NH3/4, NO2 en NO3 mee.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2012 23:41

de uitstroom buis zit van de eheim 2224 al tegen de achterruit boven in is dit dus ook goed? de gaatjes richten naar voren toe
verder zit de venturi er ook om dat er geen ruimte eigelijk is voor 2 uitstroombuizen naast elkaar dus ook ruimte besparing die geeft ook belletjes met stroming die de bodem raken.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-11-2012 13:15

Je kan ook 2 slangen op 1 uitstroom zetten en je gaatjes wat uitboren ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie