Lampen-steun (houder) afgebroken in lichtkap

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 04-11-2012 00:34

Popsy, ik denk dat je de functie van de stabilisatie strips ook tijdelijk zou kunnen laten overnemen door 1 of 2 grote lijmtangen als je die hebt. Wel stukjes hout er tussen om het glas te beschermen.

Dat lijkt me beter dan die spanband. Die strips zorgen ervoor dat de glasplaten niet door kunnen buigen en dat voorkom je niet met de spanband zoals je dat nu heb gedaan. Hij zou anders haaks om het aquarium moeten. Dus de band over het aquarium heen en er onderdoor. Dus in dezelfde richting als de strips zaten. Als je snapt wat ik bedoel :-) lastig in woorden uit te leggen.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 04-11-2012 10:27

goldfishy schreef:Popsy, ik denk dat je de functie van de stabilisatie strips ook tijdelijk zou kunnen laten overnemen door 1 of 2 grote lijmtangen als je die hebt. Wel stukjes hout er tussen om het glas te beschermen.

Dat lijkt me beter dan die spanband. Die strips zorgen ervoor dat de glasplaten niet door kunnen buigen en dat voorkom je niet met de spanband zoals je dat nu heb gedaan. Hij zou anders haaks om het aquarium moeten. Dus de band over het aquarium heen en er onderdoor. Dus in dezelfde richting als de strips zaten. Als je snapt wat ik bedoel :-) lastig in woorden uit te leggen.
Je hebt helemaal gelijk!
Mijn vader kwam gisteren avond, die knutselt altijd alles aan elkaar en is erg handig.
Hij had idd zo een lijmtang bij! haha

Maar hij heeft er een spanband er onder gedaan, en overheen, zoals jij ook bedoeld.
Dat heeft dezelfde functie dan die strips zei hij.
Toen stond hij ook weer goed, niet meer bol.
Nu zitten de strips er ook tussen (omdat t weer paste) (en niet meer uitzet).
Was blij dat ons pap dat zo had gemaakt, want zat echt met n probleem gisteren.

Maar ik ga toch ff 2 nieuwe kopen en vastlijmen.
EN ik denk zelfs aan 3 strips. Voor de zekerheid.
Maar hij kan zo iig niet klappen en uitzetten. :)

Groetjes!

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 04-11-2012 11:27

Super handig zo'n paps :-)

Fijn dat het nu tijdelijk opgelost is tot dat je de nieuwe strips hebt. Geeft toch een stukje rust, niet?

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 04-11-2012 12:07

Dat is wel even schrikken :shock:
Bij mij was er ook 1 gescheurd en heb er toen voor de zekerheid ook 2 extra bijgedaan (nu dus ook 3 in totaal).
Ik zou er toch ook wat water uitlaten om de druk een beetje op te vangen.
Ik had trouwens gewoon 2 componentenlijm van bison gebruikt voor plastic,het zit er nu al bijna een jaar moervast mee.
Succes in ieder geval :D
Afbeelding

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 04-11-2012 17:11

@Goldfishy
Ja geeft zeker rust, haha, was gisteren wel bang dat de bak ging klappen (en mijn man helemaal!) haha.
Toen las ik ook nog op internet iets van iemand, die vissen lagen dood (en al het water), op de grond! Nadat de bak was geklapt (ook door de kapotte stabilisatiestrips).

@Rogolf:
Oh zou dat kunnen met gewone lijm ja?
Is dat niet giftig, want komt ook in het water te zitten toch?
Ik wil er idd ook 3 in gaan doen, zeker stevig dan he;)

Ik wil wss toch lijm bestellen, maar wat kan ik het beste pakken?
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... erk=SOUDAL LIJM&merkID=184
Hier staan nl zoveel soorten, en weet niet wat goed is.

Groetjes!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-11-2012 19:21

Ik zou de lijm gebruiken die ze erbij adviseren.
Veel lijmsoorten bevatten chemische stoffen die in het water opgenomen kunnen worden en die giftig zijn voor de vissen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 04-11-2012 20:28

Bij mij komen ze niet tot in het water,ik vul het aquarium tot net boven de sierrand en dan heb ik nog ongeveer 1 cm plaats tussen de stabi strippen en het water.
Afbeelding

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 04-11-2012 21:34

Dan nog kunnen de stoffen door bijvoorbeeld lekkende condens in het water komen. Doe het gewoon veilig en gebruik kit/lijm die geen schimmelwerende of andere gevaarlijke stoffen bevat. Dit omdat heel veel lijmen enorm schadelijk zijn voor aquatisch leven. :wink:
Afbeelding

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 04-11-2012 21:57

Hoi!

Oke, dan pak ik zeker aquarium lijm.
Ze adviseren de fixall van soudal erbij. Maar er zijn meerdere soorten lijm van fixall.


Dit staat erbij:

Deze strip kan gebruikt worden voor de Rio 300 en de Rio 400 voor aquaria van voor 2005,
Belangrijk!
Voor we de strip monteren halen we eerst de helft van het water uit het aquarium,
Daar na wordt de oude strip verwijderd, de kit resten ook goed verwijderen dit kan met een scherpmesje .

de nieuwe strip kan aangebracht worden met Fixall van Soudal
deze vind u onder het hooft stuk kit en lijm.



Bijvoorbeeld:
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?SOUDAL FIX ALL CRYSTAL GLAS HELDER&productID=9197

Soudal fix all (crystal)
Maar denk dat ik bovenstaande neem (link)


Soudal Fix All Crystal Glas Helder
Omschrijving
Fix All Crystal heeft alle sterke eigenschappen van Fix All Classic en is daarenboven 100% transparant.
Het grote voordeel dat dit product biedt is de mogelijkheid om de lijmkit toe te passen
bij applicaties waar de lijmkit zichtbaar blijft.



Groetjes!

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 08-11-2012 11:05

Hoi!

Heb inmiddels de strips en lijm binnen.

Even een vraagje, ik heb 3 strips besteld.
Zou ik er die alle 3 indoen?

Moeten die speciaal op n bepaalde plek zitten of maakt dat niet uit?
Ik zie eigelijk niet aan de rand waar ze horen, of kan dat gewoon overal (over de lengte)?

Dankjewel,
Groetjes

Plaats reactie