2 filters op een Rio 180

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Mausie
Lid FGF
Berichten: 175
Lid geworden op: 26-03-2012 09:40

2 filters op een Rio 180

Bericht door Mausie » 12-11-2012 07:44

Goedemorgen Medeforummers

Zoals sommige misschien al hebben gelezen ga ik weer beginnen met deze hobby.
Van de week starten we de Rio 180 weer op. Ik had alleen een vraagje over mijn filter(s).
Mijn hoofdfilter is een JBL E901, nu heb ik ook nog een Eheim 2224 liggen, deze deed het niet meer, maar we hebben hem kunnen maken.

Is het mogelijk om deze 2 filters allebei op de bak te zetten. De JBL als hoofdfilter en de Eheim erbij.
De reden erachter is vrij makkelijk, anders staat die daar zo stil in de kast haha.

Als de stroming te sterk wordt kan ik altijd de gaatjes wat groter maken in de uitstroom, dus dat moet geen probleem zijn denk ik.

Dus de vraag is eigenlijk, is dit verstandig of is dit echt overkill voor een Rio 180. En zo ja wat voor inhoud zou ik dan in de Eheim moeten doen.

Thnx

Greetz Mauss

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-11-2012 14:02

Ik vind zelf dat overkill niet mogelijk is als je praat over totale oppervlak filtermedia.
Qua stroming kan je te ver gaan, maar zoals je zelf al aangeeft is dit tot een bepaalde hoogte goed aan te passen.

De inhoud van de eheim kan je hetzelfde doen als de JBL.
Een deel biologisch en eindigen met fijn mechanisch materiaal om zweefvuil op te vangen.

Het voordeel van 2 filters op 1 bak is dat je 2 aanzuigpunten in de bak hebt en je kan de filters om en om schoonmaken waardoor je geen problemen met de bacteriecultuur krijgt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Mausie
Lid FGF
Berichten: 175
Lid geworden op: 26-03-2012 09:40

Bericht door Mausie » 12-11-2012 14:32

Precies, mocht de stroming alsnog te sterk worden, kan ik bij de JBL altijd het eind dopje van de uitstroombuis er nog uithalen.
Dus dat moet het probleem niet zijn, dat is gewoon een kwestie van testen en elke keer de gaatjes wat groter maken.

Dat lijkt mij zelf wel erg handig, zo kan je toch wat vaker je filter schoonmaken en gewoon een stuk makkelijker. Omdat je altijd er één heb die blijft draaien.

Thnx voor de uitleg, wilde het even voor de zekerheid even weten.

Plaats reactie