Verlenging instroombuizen

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Verlenging instroombuizen

Bericht door Fish » 21-11-2012 15:38

Hi Hi,

Begin januari vertrek ik voor mijn studie voor drie maanden naar het buitenland. Vriendlief zal dan drie maanden op de visjes moeten passen. Hij beleeft er net zoveel plezier aan als ik, alleen ik ben de gene die er altijd mee bezig is ;)
Omdat hij het in die periode ook heel druk heeft wil ik het hem zo makkelijk mogelijk maken. En de dingen waarvan ik al maanden denk, dat moet ik een keer doen, nu gewoon eens doen ;)

Een van die dingen is het verlengen van de filter instroombuizen. Ik zie bij veel mensen deze bijna tot op de bodem van het aquarium komen. De buizen die bij mijn filter zaten komen echter tot halverwege. Ik kan dus steeds max 40% verversen per keer en wanneer ik dus een echte grote wissel wil uitvoeren moet dat in etappes, 40% leeg, dan weer vol, dan weer 40% leeg etc etc. Niet erg 'gemakkelijk'.

Nu vroeg ik me alleen af, hoe verleng je die dingen? Moet je dan extra lange buizen aanschaffen? Daar zie ik namelijk een beetje tegenop, dan moeten de filters uit, en dat is een boel priegelwerk achter het aquarium..

Of is er ook een manier om de bestaande buizen te verlengen? Het gaat om de dikste maat buizen. Ik zou er natuurlijk een maatje dunner in kunnen schuiven? Ik vroeg me dus af, hoe hebben jullie dat gedaan?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 21-11-2012 15:50

afhankelijk van het merk zijn er connectors in de handel. en ik denk als je de maat van de slang weet, het ook universeel gaat passen.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 21-11-2012 17:32

Of gewoon een stuk filterslang eraan vastmaken.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 21-11-2012 19:09

je kan inderdaad je bestaande buis doorzagen,en dan een stukje slang ertussen doen.
Als het goed is dan past de slang om de buis en kan je hem net zo lang maken als je wilt.
Het is wel niet de meest mooie oplossing,maar het doet zijn werk.
Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 21-11-2012 20:34

Ook kan je langere instroombuizen kopen.
Jbl, Eheim ...enz hebben dit.
Wat is de de totale hoogte van je bak?
Ik vraag het anders wel een na bij mijn LFS.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 21-11-2012 21:36

Oh ik heb dit probleem ook! Ik hou dit even in de gaten :)

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 21-11-2012 21:38

Top thanks allemaal!

Ik zal eens even hier bij een LFS navraag doen, ze weten niets van vissen maar wel van filters, alleen proberen ze wel altijd het duurste aan te smeren. Dus dacht, eerst hier even checken ;)

Nu is mijn instroombuis volgens mij de dikste maat 18/22 mm volgens mij. Daar past in ieder geval geen slang omheen, daar waar de slang aansluit is hij namelijk iets smaller. Ik zal eens gaan kijken naar die koppelstukjes. Een nieuwe buis is echt een last resort omdat dan dus de filters uit moeten en het gewoon een heleboel gehannes is achter de bak. Daar begin ik liever niet aan ;)

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 21-11-2012 22:50

maar je hebt toch ook de jebao filter??
Ik heb hem bij die van mij toen ook verlengd dmv een stukje slang erover schuiven nadat ik buis van inlaat had doorgezaagd.
je kan eventueel gewoon een stukje slang gebruiken die meegeleverd was.
Afbeelding

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 22-11-2012 13:18

Klopt, ik heb zitten slapen toen ik aan het bedenken was hoe ik hem tijdens het installeren probeerdete verlengen..

Ik had toen een stuk slang eraangemaakt, maar daar pastehet korfje niet overheen, dus toen dacht ik dat het wel weer aan mij zou liggen en er ongetwijfeld een trucje voor was. Das inmiddels alweer maanden geleden en toen ik nu aan het bedenken was wat ik toen deed dacht ik dus dat er een probleem zou zijn..
Ik ben niet blond, maar de uitspraak; "BLOND" is nu wel even van toepassing..

Omdat het doorzagen en verlengen van de huidige buizen enkel kan wanneer ik ze eruit haal en dus de filter uit zet heb ik een extra buis besteld bij de LFS.
Aangezien mijn filters eindelijk weer stabiel draaien wil ik dat absoluut niet verstoren.
Op deze manier kan ik mooi de nieuwe buis doorzagen, stukje slang eraan, korfje er op, en hoppa aan de huidige buis.
Volgens mij heb ik dan zonder al te veel gedoe een verlenging gecreeerd :D

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 22-11-2012 18:40

:tientientien:
Afbeelding

Plaats reactie