Extra filter erbij

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Extra filter erbij

Bericht door Popsy » 01-12-2012 18:51

Hoi,

Momenteel is mijn water vrij troebel, ik denk iets door de bacteriecultuur die niet helemaal goed is (of veel zweefvuil)

Ik wil een extra filter erbij kopen.
Er draait nu een JBL Cristalprofi e1501 op. (1500liter per uur)
Afbeelding

En wil er nog een bijkopen maar dan een 900. (900 liter per uuur)
Is een iets kleinere, (de middelste van JBL)
Deze Afbeelding
En dan wil ik de bovenste "sponzen" vervangen door filterwatten, dat filtert fijn vuil toch (zweefvuil)
Die heb ik nu nl niet in mijn filters.


Ben op marktplaats met iemand aan het mailen.
Zou dit wat zijn?

Dankjewel,
Groetjes!

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 01-12-2012 19:17

Ik kan het je alleen naar aanraden!!
een beetje overcapaciteit is nooit weg,en zo kan je ze om en om schoonmaken om toch altijd je bacteriecultuur te houden (groot gedeelte in ieder geval)
Ik heb er zelf ook 2 (1x1200l/ph + 1x950l/ph) en daarbij heb ik ook nog een klein binnenfiltertje (aquapro 100) erin hangen voor het laatste zweefvuil :wink: (Ik heb gewoon graag helder water) :lol:
Afbeelding

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 01-12-2012 19:28

rogolf1 schreef:Ik kan het je alleen naar aanraden!!
een beetje overcapaciteit is nooit weg,en zo kan je ze om en om schoonmaken om toch altijd je bacteriecultuur te houden (groot gedeelte in ieder geval)
Ik heb er zelf ook 2 (1x1200l/ph + 1x950l/ph) en daarbij heb ik ook nog een klein binnenfiltertje (aquapro 100) erin hangen voor het laatste zweefvuil :wink: (Ik heb gewoon graag helder water) :lol:
OKe, fijn:)
Ik heb ook graag helder water haha:)
Dat had ik ook altijd, maar de laaste tijd is niet niet meer zo heel helder, erg jammer.
Heb ook 2 grote vissen erbij, dus dat kan ook schelen.

Ik ben met iemand aan het mailen op marktplaats.
Andere nog adviezen?

Zal ik het doen?
Groetjes!

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 01-12-2012 21:06

ik zou eerst de oorzaak zoeken voor je het probleem gaat aanpakken.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 01-12-2012 21:54

Ik denk toch ook dat de huidige filtercapaciteit te weinig is ,en dat mede de oorzaak is van het wittige water.
1 potfiltertje op 400 liter water met best grote vissen en dus ook veel vervuiling is naar mijn mening dan toch echt te weinig om het water helder te houden.
Ik was toevallig vandaag nog in een lfs en zag daar sera siporax liggen (biologisch filtermateriaal),dit was 1000ml en was voor 200 liter water helder te houden (stond op de verpakking).
Meestal is dit ook nog voor een tropisch aquarium,met minder vervuiling.
Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je best veel filtermateriaal (biologisch) nodig hebt om het water helder te houden.
Weet ook niet hoeveel er precies in een JBL 1500 zit qua filtermateriaal,maar denk wel dat je nu met die 2 extra (grote) vissen erbij, te weinig hebt aan die ene filter en dat je meer "goede" bacterieen nodig hebt om de schadelijke stoffen af te breken
Afbeelding

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 01-12-2012 21:58

Dankjewel voor jullie reactie.

@Rex hunt; ik zou niet weten wat de oorzaak zou moeten zijn.
Ik denk gewoon vervuiling, en zweefvuil.
Denk dat de cultuur t niet aan kan.
Heb dit ook beschreven bij "troebel water" (topic aangemaakt afgelopen week)

Ik denk ook idd niet dat het overbodig is om een extra filter erbij te nemen.
Heb het er eerder met Pat ook over gehad.
En zo kwam ik ook op het idee.
Ik heb nu idd maar 1 filter en vrij grote bak, met best wat vissen (ook n paar grote).

Groetjes!

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 02-12-2012 00:00

Ik vindt het zeer zeker een goed idee.
Zo kan je ze inderdaad mooi om en om schoonmaken zoals Rogolf ook al aangeeft en heb je altijd zekerheid omdat je dus maar 1 filter tegelijk aanpakt en de ander lekker stabiel door kan draaien.

Ik vindt 1 filter op een 400 literbak ook wel erg weinig en zeker met deze grote vervuilers en zoals je al zelf had bedacht zijn er onlangs natuurlijk 2 flinke vissen bij gekomen.

Wel zou ik voor de zekerheid ook je NH4/NH3 waarde even meten want bij een verhoging hiervan ontstaat er ook wittig/troebelig water.

Siporax (de echte van Sera) ben ik een groot voorstander van en raad iedereen aan dit in zijn filter te gebruiken als biologische massa.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 02-12-2012 11:17

Pat schreef:Ik vindt het zeer zeker een goed idee.
Zo kan je ze inderdaad mooi om en om schoonmaken zoals Rogolf ook al aangeeft en heb je altijd zekerheid omdat je dus maar 1 filter tegelijk aanpakt en de ander lekker stabiel door kan draaien.

Ik vindt 1 filter op een 400 literbak ook wel erg weinig en zeker met deze grote vervuilers en zoals je al zelf had bedacht zijn er onlangs natuurlijk 2 flinke vissen bij gekomen.

Wel zou ik voor de zekerheid ook je NH4/NH3 waarde even meten want bij een verhoging hiervan ontstaat er ook wittig/troebelig water.

Siporax (de echte van Sera) ben ik een groot voorstander van en raad iedereen aan dit in zijn filter te gebruiken als biologische massa.
Gelukkig:)
Ik heb hem gekocht via marktplaats.
Afbeelding

Er moeten nog wel slangen aan. Die zaten er niet bij.
Weet iemand waar deze te halen zijn. Kan ze niet vinden op internet. Niet die van JBL iig.

Wat is dat Siporax,
is dat beter dan van JBL (wat er in zit, die witte bolletjes)?
Ik heb ze gevonden op een site http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=4524
ZIjn het deze?
Is dat beter dan de witte bolletjes van JBL?

Groetjes

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 03-12-2012 21:33

Hoi,

Even een vraagje, had nog geen reacties nl.
Ik heb slangen van JBL nodig, (12/16 geloof ik)
Weet iemand waar deze te halen zijn. Kan ze niet vinden op internet.
Niet die van JBL iig.


Is Siporax van Sera beter dan van JBL (wat er in zit, die witte bolletjes)?

Ik heb ze gevonden op een site http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=4524
Zitten er verschil in van soorten, of is dat gewoon 1 soort die Siporax?

Is dat beter dan de witte bolletjes van JBL?
Hoeveel liter zou ik nodig hebben?
Ipv die witte bolletjes dan. En de bovenste sponzen, wil ik vervangen door filterwatten.

Groetjes

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 03-12-2012 22:06

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=5556

volgens mij kun je ze gewoon even mailen over welke slangen je wil en de lengte en dan kunnen ze die denk ik gewoon ook opsturen.
Ik heb ze de laatste keer gewoon bij de LFS gekocht, die heeft ze op een hele grote rol achter in de winkel.

Ik zie op het internet dat het filter een inhoud heeft van 7,6 liter.
MIsschien 4 liter siporax, dan een gewone spons en de rest met watten vullen? Ik kan het moeilijk inschatten :D

Zo heb ik al mijn filters ook ongeveer gevuld. De onderste twee manden met bio materiaal, dan een mand met een spons en de bovenste mand vol met watten.

Edit: Wat ik nu zo lees, ik zou voor 2l gaan denk ik, volgens mij heb je dan meer dan voldoende! Maar wellicht heeft iemand anders hier beter zicht op ;)

Plaats reactie