Extra filter erbij

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 03-12-2012 22:18

Fish schreef:http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=5556

volgens mij kun je ze gewoon even mailen over welke slangen je wil en de lengte en dan kunnen ze die denk ik gewoon ook opsturen.
Ik heb ze de laatste keer gewoon bij de LFS gekocht, die heeft ze op een hele grote rol achter in de winkel.

Ik zie op het internet dat het filter een inhoud heeft van 7,6 liter.
MIsschien 4 liter siporax, dan een gewone spons en de rest met watten vullen? Ik kan het moeilijk inschatten :D

Zo heb ik al mijn filters ook ongeveer gevuld. De onderste twee manden met bio materiaal, dan een mand met een spons en de bovenste mand vol met watten.

Edit: Wat ik nu zo lees, ik zou voor 2l gaan denk ik, volgens mij heb je dan meer dan voldoende! Maar wellicht heeft iemand anders hier beter zicht op ;)
Hoi,
Dankjewel voor de link. Kan idd eens mailen of ze er hebben.

VOlgens mij zit er in mijn huidge filter 2 lagen van die filtermaterialen die witte bolletjes, en bovenin een mandje met een spons.
Ik wilde bij de filter voor erbij; de onderste 2 met dat siporax doen (is trouwens vrij duur vind ik, want je hebt best wat nodig!)
en de bovenste met de witte waten, zou dat wat zijn?
Dan zit er geen spons in.
Maar die zit weer wel in de andere filter (huidge).

MOet je de witte watten altijd bovenin doen (voor het vuil tegen de houden)
niet halverwege ofzo, dat heeft geen zin ofwel?

Dankje!

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 03-12-2012 22:26

ik zou de watten inderdaad boven in doen. Dan houd het het meeste tegen en kun je ze ook relatief makkelijker vervangen. Aangezien ze vooral dienen om het vuil op te vangen kun je ez dus regelmatier vervangen :)

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 03-12-2012 22:34

De slangen verkopen ze gewoon bij elke lfs met een aquarium-afdeling als het goed is. Hoeft echt niet perse van JBL, als de maat maar goed is kwa diameter ;)

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 03-12-2012 22:35

Fish schreef:ik zou de watten inderdaad boven in doen. Dan houd het het meeste tegen en kun je ze ook relatief makkelijker vervangen. Aangezien ze vooral dienen om het vuil op te vangen kun je ez dus regelmatier vervangen :)
OKe!
Dat is idd waar ja!
Dankjewel voor het advies:)

Groetjes

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 04-12-2012 02:25

siporax is zo duur omdat het één van de beste merken is op biologisch filter materiaal ;) als je het geld hebt zou ik voor siporax gaan, het gaat veel langer mee en de biologische werking is veel beter.

Ik ben het wel met rex eens, je hebt geen nh3/nh4 test dus je hebt geen idee of er ammoniak in het water zit. Dit kan het troebele water ook veroorzaken. Het is beter om te weten dat je water in orde is voordat je gaat handelen en kijken naar een nieuw filter. Als blijkt dat je waardes niet in orde zijn en je koopt bijvoorbeeld een 900L p/h filter dan kan het zijn dat dit niet genoeg is en je na een korte periode weer een filter erbij moet pakken.

Bij goudvissen is het naar mening altijd belangrijk dat je eerst de oorzaak achterhaald en dan pas actie onderneemt. Als dan blijkt dat je een filter erbij moet nemen ga dan voor zo groot mogelijk om te voorkomen dat je in de nabije toekomst weer een nieuwe erbij moet zetten. In dit geval zou ik eerder gaan voor eerst een nh3/nh4 testje, watertesten, is dat in orde dan kijken voor een 1500L p/h of meer filter.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 09-12-2012 11:29

Hoi, Dat klopt idd. Ik zal binnenkort eens zo een test gaan halen, dat ik dat ook kan testen.

Ik had de filter al gekocht, dat dat het niet overbodig zou zijn, er een bij doen.
En had de middelste gekozen van JBL, dan heb ik de grootste (1505) en de middelste (900).
Klopt, ik weet idd niet of dat het genoeg is, maar ik hoop het maar.

Dat siporax was ik aan het zoeken,
en vond dit via mp.

http://www.gdkoi.nl/a-27032078/sera-sip ... -10-liter/
Hier is het niet zo duur.
Zou dit wat zijn?

Dankjewel!
Groetjes!

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 09-12-2012 12:06

Ik heb 2x de 901 filter van JBL. Bevalt prima. Zo kan ik om de drie maanden 1 van de filters helemaal schoon maken. Heb er gewoon de standaard balletjes en buisjes van JBl in zitten. Bevallen ook goed/

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 09-12-2012 16:11

Dat is inderdaad niet zo duur maar het is wel een grote hoeveelheid, daarmee is bijna volledig je filter gevuld denk ik.
Heb je geen aquariumzaak in de buurt die Sera verdeeld? Je hebt ook kleinere verpakkingen die goed meevallen qua prijs.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 09-12-2012 21:18


Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 09-12-2012 22:14

Dankje Evelien,
zoiets zou ik idd moeten hebben. Maar dat is in Belgie, en dan naar Nederland verzenden.
Word ook duur denk ik.
En het is gebruikt, maakt dat niet uit?

Ik weet niet of ik die 15 mm of 25mm moet hebben?

Ik heb deze gevonden, is n liter http://www.aquaplantsonline.nl/sera-sip ... 8dff12caf7

En deze, is net wat goedkoper; http://www.aquatotaal.de/1-aquarium/fil ... d_683.html
is dit ook n liter?

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... &offset=12
Deze ook, is 16,75 per liter

Ik heb eigelijk n liter of 4 nodig denk ik.
Poeh vind het moeilijk.
Deze is in verhouding nog het goedkoopste; http://www.gdkoi.nl/a-27032078/sera-sip ... -10-liter/
OMdat hij flink is afgeprijsd. Maar komt weer verzendkosten bij en is het weer rond de 50 euro.
En ik houd n hoop over.

IS het slim dit in 1 mandje te doen, en de rest van de 2 mandjes gewoon de grove sponzen.
Of Siporax in alle mandjes doen?
En dan het bovenste mandje met filterwatten, voor het fijne vuil.
Wat is slim?

Dankje,
Groetjes!

Plaats reactie