Best practise voor filter spraybars/nozzles?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Best practise voor filter spraybars/nozzles?

Bericht door goldfishy » 06-01-2013 16:49

Voor het komende jaar heb ik een aanpassing van de filter in- en uitlaten op het programma staan op onze beide aquariums.

We hebben hier een Fluval Profile 1000 (1 meter bak) en een Akvastabil 130 cm staan. Op beide staan een Eheim 2078 en een Eheim 2073 te draaien.

Op dit moment zit alles aangesloten door middel van de bij de filters geleverde slangen en spraybars. Ik vind dit echter niet zo mooi staan en volgens mij is de doorstroming ook nog niet optimaal door de bochten die er in zitten.

De bedoeling is om alles zoveel mogelijk in PVC gaan uitvoeren. Ik kwam op het idee door een item op een andere website die ik vond via google. Zie onderstaande link:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/techniek/669-opbouw-juwel-rio-300
(als dit niet mag volgens de huisregels dan haal ik hem wel weg)

Waar ik nog niet helemaal uit ben is de beste manier om het water weer in de bakken te laten stromen. Dit kan door spraybars, maar ook door nozzles zoals die van eheim en fluval (zie onderstaande plaatjes) (enkele en dubbele uitlaten).

In het Fluval aquarium zit overigens al standaard een in en uitlaat door middel van bodemdoorvoer ingebouwd (linker bovenhoek in de plaatjes 1-3), dit is dus een vast gegeven. Op dit moment staan e.e.a. opgesteld volgens de opstellingen in plaatjes 2 (voor de fluval) en 4 (voor de Akva). Hiermee is er voldoende stroming/gasuitwisseling in de bakken om zonder luchtpompjes te werken.

Wie heeft ervaring met het plaatsen van de spraybars/nozzles op de verschillende plaatsen en heeft een soort "best practice" voor onze vissen ontdekt?

Alle tips zijn welkom :-)

Afbeelding


Afbeelding

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 06-01-2013 19:42

ik heb ze momenteel zoals optie 5.
dit is naar mijn mening voor mij de beste oplossing qua stromingen ook minste last van zweefvuil.
Ik heb het ook al een x zoals optie 4 gehad en de 2 uitstromers zonder de sproeibuis eraan en dan gewoon in alletwee de achterste hoeken schuin naar voren,maar alletwee de opties veel last van zweefvuil en de poep bleef overal liggen :?
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-01-2013 00:14

Ik heb in mijn 1.30 bak een uitstroombuis over de gehele lengte van de achterwand gemaakt, dus dat komt wel overeen met opstelling 4.
Mijn ervaring hiermee was een schone bak en bodem.

Ik heb ook positieve verhalen gehoord over opstelling 5 met de inlaten in beide achterste hoeken.

Je kan het ook met 'nozzles' doen in de zin van in beide achterste hoeken een enkele nozzle die gericht staan naar het midden van de voorruit en dan weer in beide achterste hoeken een inlaat.

Opstelling 1 geeft je waarschijnlijk een dooie zone links achter boven, links voor helemaal en rechts voor boven.
Opstelling 2 vraagt een flinke druk om de hele lengte te overbruggen, wat waarschijnlijk té wordt. Wel een veel voorkomende opstelling en wat mij betreft misschien de beste oplossing met 1 in- en uitlaat.
Opstelling 3 en 6 heb ik geen ervaring mee en ook niets over gehoord.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 07-01-2013 10:54

Ik heb zelf opstelling 2, want ik heb maar 1 filter en een 1 meter bak, dus dat red het filter wel. Maar voor een grote bak zou ik denk ik voor 5 gaan. Misschien dan de linkerkant helemaal tegen de voorkant doen, en de rechterkant helemaal tegen de achterwand (of andersom).

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 07-01-2013 12:13

Ik zelf heb 2 voorkeuren:

Optie 5: Maar dan met een uitstroom op de bodem en een uitstroom aan het wateroppervlak, dit heb ik zelf in mijn Rio 300 en ben daar zeer tevreden over.

Optie 4: Deze heb ik in mijn Rio 240 maar dan over bijna de volledige breedte van de bak en vind ik ook goed, al blijft er wel meer troep achter planten enzo hangen.

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 07-01-2013 21:57

Bedankt alvast voor de input voor zover! Meer ideeën zijn altijd welkom :-)

@ZSjonnie & Evelien: bij de bakken waarvoor jullie een spraybar over de volle lengte hebben gebruikt. Hebben jullie de diameter van de gaatjes in de buizen nog aangepast of is dat de standaard diameter van de eheim spraybuizen?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-01-2013 23:35

Ik heb zelf een 1 meter lange eheim buis gekocht bij de hornbach en hier zelf gaatjes in geboord. Welke maat precies weet ik niet meer, maar ik gebruik een 6500l/h vijverpomp, dus dat is niet te vergelijken met de filters die jullie gebruiken :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 08-01-2013 11:48

optie 6, als de drain links boven in de hoek zit. maar dat is wel gebaseerd op barebottom, zonder hout stenen grind of zand. en dan de rechterhoek op de bodem, en de linker op het oppervlak.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 08-01-2013 12:19

Ik heb er 2 filters opstaan (Eheim en Sera) en de 2 buizen nemen samen bijna de volledige breedte in.
De uitstroombuis van de sera filters zijn langer dan die van Eheim dus vandaar. Ik heb de diameter van de gaatjes niet aangepast.

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 09-01-2013 23:00

ZSjonnie dat ga ik niet tegen m'n filters vertellen, die krijgen spontaan een minderwaardigheidscomplex met hun gezamenlijke doorvoer van maar 2900 liter per uur per aquarium. Wel met meer filtermassa......dat dan weer wel :-)

Plaats reactie