koraal stukjes als filtermateriaal

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

koraal stukjes als filtermateriaal

Bericht door rogolf1 » 16-02-2013 16:48

Ik zag het al ergens voorbij komen,maar ik zag het vandaag in de winkel liggen en wilde toch eerst graag weten of het wel geschikt is voor een potfilter.
Ze hadden van die 5kg zakken die ze normaal gebruikte als bodemsubstraat voor zeeaquariums.
Op de verpakking stond toch gewoon dat het coral chips was,maar er stond nergens op dat het als filtermateriaal gebruikt kon worden.
Dus de vraag is nu....kan je elk soort gebruiken of heb je een speciale soort koraal nodig?
De prijs was trouwens 10,- voor 5kg en 18,- voor 10kg. dit is wel goedkoop :wink:
Afbeelding

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 16-02-2013 23:06

als het levend koraal is kun je het niet gebruiken ;)

Waarvoor wil je het gebruiken?
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-02-2013 06:45

Wanneer het droog in een zak zit is het niet levend :lol:
Het is wel geschikt voor een potfilter, maar inderdaad de vraag waarom?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 17-02-2013 13:32

Het is inderdaad geen levend koraal,het zijn gewoon koraal stukjes die ze normaal gebruiken voor op de bodem.
Op de vraag waarom,is dat ik het vaker voorbij zie komen als goed biologisch filtermateriaal omdat het ook zo poreus is en veel bacterien kan huisvesten.
Nu heb ikzelf ook al een beetje gegoogled en zie dat het ook zorgt voor een hogere kh,wat ook wel een voordeel is omdat de kh wat bij mij uit de kraan komt maar 2 is.
Nu is het wel zo dat het moeilijk te doseren is en je echt moet gaan testen hoeveel je nodig hebt om een goede balans te vinden tussen hoeveelheid koraal en water.
Denk dat ik het dan toch maar laat en een x sera siporax ga halen als bio materiaal,de kh is wel laag bij mij maar de waardes blijven nu wel constant (zover ik het kan meten met mijn testjes) en stabiel en dat is natuurlijk ook wel belangrijk.
Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 17-02-2013 14:57

Je zou denken dat je met zo een lage KH een schommelende PH hebt.
Heb je al s'morgen,s'middags en s'avonds ph gemeten?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 17-02-2013 15:52

@Rogolf: Je hebt een lagere kh dan ik, reken maar dat je ph schommelt. Ik heb een kh van 3 overigens ;)

Ik wist niet of het in een droge zak zat, dat zei je er niet bij ;). Maar dood koraal kun je inderdaad als filtermateriaal gebruiken. Rex hunt had al ergens gezegd dat het ook goed is voor bepaalde mineralen in je water :).

Ik heb net 3 kilo besteld en ben van plan te testen wat het doet. Komt aankomende maandag of dinsdag waarschijnlijk binnen. Mocht het werken dan post ik het hier :) 10 euro voor 5 kg is overigens inderdaad goedkoop :D.

Naar mijn weten kun je elk soort koraal gebruiken zolang het maar dood is. Het is geschikt voor een potfilter maar het kan ook gebruikt worden als bodem substraat. Dat laatste ben ik wat huiverig over omdat het eigenlijk net zo werkt als grind, als je de grovere stukken hebt. Je hebt ook heel fijn koraal zand maar ik weet niet of dat geschikt is als bodem. Wellicht leuk om in een klein bakje te proberen met wat plantjes en garnalen....

Zucht.. zoveel dingen voor uit te testen! :lol:
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-02-2013 17:22

Als bodem zou ik het niet gebruiken bij goudvissen, daar is het veel te scherp voor.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 17-02-2013 17:41

@Zsjonnie: ook dat zand van 0,1 -1mm grootte? Dan zou ik het inderdaad niet als bodem gebruiken.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 17-02-2013 18:32

Mijn ph blijft echt gewoon hetzelfde zover ik het kan zien dan.
ik heb een test waarbij je aan de hand van de kleur moet bepalen welke ph je hebt en hij zit altijd tussen de 7 en 8 in.
Ik heb in het begin toen ik het voor het eerst hoorde van van die mage kh meteen aan de slag met kh plus,maar vond juist dat toen mijn vissen zich anders (geen positieve anders) gingen gedragen en ben er toen ook mee gestopt met de kh plus.
Op mijn verlanglijstje staat toch ook een seneye,dus misschien dat ik dan beter mijn ph in de gaten kan houden.

@bash.
Die zakken koraal had ik in duitsland gezien,bij aquatop in wurselen als je ooit nog meer nodig zou hebben.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-02-2013 23:24

Dat zand niet, had het over die stukjes.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie