Nieuw aquarium?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Nieuw aquarium?

Bericht door Fish » 21-02-2013 11:25

Ondanks het feit dat ik nu al 6 weken in Roemenië zit laten mijn visjes me niet los.
Mijn vriend zorgt ongelofelijk goed voor ze en ze schijnen, zoals het hoort, te groeien als kool.
We hebben nu 7 vissen op 350 liter water. Een krappe bezetting dus en nu ook de 4 mini's wat groter beginnen te worden willen we ze graag meer ruimte gaan bieden.
Ik zit zelf te denken aan een aquarium met 600l netto inhoud. Dan kom je bijvoorbeeld op 200x60x60 (720l) oid.

Nu heb ik op dit aquarium twee filters van 1200L per uur draaien. Is dit ook voldoende voor een bak van die grote met een bezetting van 7 vissen? Of moet ik dan ook aan een extra filter gaan denken?

We hebben op dit moment 2 ranchu's, 1 demekin, en 4 oranda's zwemmen.

Ik probeer een zo'n compleet mogelijk kostenplaatje voor mezelf te maken zodat ik weet waar ik mezelf in stort :D

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-02-2013 11:30

ik zou als het kan hoger breeder en langere aquarium zoeken. :D

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 21-02-2013 11:42

ik ben van mening dat je na een bepaalde maat, laten we zeggen 160cm beter een bioloog erbij kan zetten. dit omdat het een betere biologische werking heeft maar ook voor het kostenplaatje. en dan doel ik vooral op het stroomverbruik. want voor z'n grote bak heb je toch minstens 2 hele grote potfilters nodig, die heel wat liters per uur aankunnen. die moet je aanschaffen, en ze verbruiken nogal wat stroom. een opvoerpomp daarentegen is alles wat je nodig hebt voor een bioloog. en die zijn best zuinig.

als je 600 liter water hebt moet je toch al gauw denken aan potfilters van 2400liter/pu, en misschien nog wel zwaarder als de te overbruggen afstand van filter naar bak groter is, want je verliest een hoop daardoor.
3x per uur de bak rond is wel wenselijk met potfilters.

een bioloog gaat max 1,5 tot 2 keer per uur rond, omdat dit immers een andere setup is, en meer toegewijd is aan biologische filtratie.
en de inhoud van de bioloog mag je bij de inhoud van het aqua tellen dus dat levert ook nog eens voordeel op.

natuurlijk speelt je budget ook mee, maar ik denk dan zo, als je besluit groter te gaan doe het dan meteen helemaal goed en spaar wat langer door. dit soort dingen verdienen zich vanzelf terug op langere termijn. en je hebt zelf ook meer rust want je kan er van alles op aansluiten om het verversen makkelijker te maken, en een goed draaiend bioloog heeft weinig tot heel weinig onderhoud nodig.

en kostenplaatje heb je grotendeels zelf in de hand denk ik. je moet je meer afvragen wat je precies wil, wat kan, verantwoord en vooral duurzaam en makkelijk in gebruik is.

er is voor alles een keuze. en daar hangen prijskaartjes aan. ^^

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 21-02-2013 15:39

Hmm ik heb hier een bak van grofweg 800L staan met een potfilter van 1200 en 1500L p/h. Het ligt niet zozeer aan het aantal liters maar eerder aan de bezetting dat ik in dit geval ook voor een bioloog zou gaan. Wij hebben 2 vissen op 800L, dat is wel een groot verschil met 7 vissen op straks 600L ;) dus vandaar dat bij ons de filtratie minder kan zijn.

Daarnaast creeër je zoals rex zegt een hele mooie extra waterpartij onder je bak die als liters bij je bak mag rekeken. Als vervuilingsliters bedoel ik dan, niet als zwemruimte. Ik heb nu in totaal iets meer dan 400L met een bak van 1.40 x 50 x 50 + bioloog. (de bak kan niet tot de rand gevult geworden dus de vulhoogte is 47cm).

Dat is 200L minder dan jullie willen hebben maar wel een een bak die niet meteen 2m lang is. Als je gaat voor een bak van 1.60 of 1.70m lang en dan 60 hoog en breed zit je op respectievelijk 576L bij de 1.60m bak en bij de 1.70 bak 612L .Zet daar nog een bioloog onder van 100liter of meer en je zit gebakken :). Voor iedere vis kun je dan ook 100L rekenen en ze hebben een mooie zwemruimte.

Ik ben het dus met Rex eens. Voor jullie bezetting en het aantal liters wat jullie op het oog hebben zijn de 2 filters die jullie nu hebben niet voldoende. Om kosten te besparen qua stroom zou ik ook voor een bioloog gaan. Ook het gemak van het onderhouden van een bioloog speelt hierbij een rol. Als je bij een drukfilter, filtermateriaal moet uitspoelen of vervangen, moet je altijd het filter uitzetten. Bij een bioloog, graai je gewoon in de bak, haalt het materiaal eruit, spoelt het om en klaar is kees. Je hebt hierbij dus een veel kleiner verlies aan goede bacteriën en je hoeft niet meteen het hele systeem plat te leggen.

Je kunt zelfs het bioloog zo maken dat je vanuit daar meteen kunt verversen en dus niet meer in de bak hoeft te zijn. Hooguit om de bodem schoon te maken maar met een goede bodemafzuiging kun je dit ook weer verhelpen :).

Als laatste kun je ook naar een houten aquarium kijken of een binnenvijver met ruit. De binnenvijver is daarentegen wel erg prijzig als je hem van polyester laat maken. Het houtenaquarium is qua kosten, de helft van wat je aan een glazen aquarium zou uitgeven. Het weegt minder, als de bak een keer een stootje krijgt hoef je niet bang te zijn voor glasbreuk. Daarnaast kunnen ze daar ook een ruit in zetten zodat je gewoon een aquarium hebt waar je van voren in kunt kijken :). Als er een aanpassing gedaan moet worden aan de bak, kun je dit eventueel makkelijk zelf doen als je handig bent. Je hoeft immers geen glasboer in te huren want alles is van hout behalve de voorruit.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 21-02-2013 16:04

Alrighty!

@Bash & Rex, Een bioloog is dan inderdaad een goed idee, ik heb al mooie bakken voorbij zien komen op marktplaats van bijvoorbeeld 160 of 180 met bioloog dan een inhoud van +- 700L netto. Ik vind een bioloog alleen een beetje spannend, waarschijnlijk omdat ik het gewoon nog nooit gezien heb en er niet bekend mee ben. Maar als ik dan in Rex zijn topic lees wat hij doet om er voor te zorgen dat de bak niet leeg kan lopen via de bioloog dan denk ik. Oh my!
Nu ben ik in principe best handig dus deze spanning zal ook zeker geen belemmering gaan vormen.
Ook het gemak van onderhoud spreekt me zeker aan, dat geemmer met die potfilters en die slangen steeds schoonmaken ed. Dat is altijd zo'n mega gepruts in een kleine ruimte.

@Dino, langer, breder, hoger, tjah zou kunnen. We wonen nu groot maar ik heb geen idee hoe dit over een aantal jaar zal zijn, 2m is daarom wel echt de max. En ik vind het aantal vissen dat we nu hebben mooi, die wil ik het beste bieden. 100l per vis, met goede verversingen, goed voor etc zou toch, naar wat ik hier gelezen heb, er voor moeten zorgen dat ze gezond verder kunnen groeien. Toch? Meer is natuurlijk altijd beter, maar het moet ook mee kunnen verhuizen naar andere plekken! Dat ik nu een hele ruime woonkamer heb betekend niet dat dit altijd zo zal zijn. En als de bak dan lomp breed is kan dat wel eens voor problemen gaan zorgen.

Als ik opzoek ga naar een bak met bioloog, zijn er dan nog specifieke dingen waar ik op zou moeten letten mbt tot het bioloog? De manier van overloop ed?
Ik ben pas over 5 weken thuis dus eer ik er echt aan kan beginnen, anders dan nu lezen en marktplaats afstruinen voor ideeën, dat duurt allemaal nog een maand of 2 denk ik. Maar nu vriendlief ook zegt:'wanneer we een nieuw aquarium hebben' of 'in het nieuwe aquarium zou ik graag'. Zal het ook niet heel lang meer gaan duren..

Plaats reactie