Nieuw aquarium, wat nu?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-04-2013 13:01

Dat doet koraal ook.

En per persoon heb je wel 2 van die zuignappen nodig om de bak een beetje stevig vast te kunnen houden.
Op elke hoek 1, dus 4 in totaal.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 13-04-2013 13:19

Ik heb gisteravond de boedelbak, 4 zuignappen en voor het geval dat 3 van die plankjes met wieltjes gereserveerd. Laat de verhuis maar beginnen ;)

De mensen raden me aan om extra tempex aan te schaffen om onder en naast het aqua en de bioloog te zetten in de boedelbak tegen het schokken.
Hoe zouden jullie dit doen?

Er werkt hier een toffe gast in de LFS die hier helaas gedwongen is om zijn baas te volgen maar ondertussen wel vet veel verstand heeft ook van aqua's dus ik denk dat ik via hem uiteidelijk wat extra filtermateriaal ga bestellen mocht dat nodig zijn.
Al was er gister ook een toffe aanbieding op marktplaats voor Siporax.

Misschien dat ik het dan zo zou doen:

Eerste vak watten en matten
Tweede vak de keramische buisjes en Siporax
Derde vak koraal oid en matten voor het laatste vuil.

En dan laatste vak pomp en daar kan uiteindelijk nog andere techniek in mocht ik ooit weer geld hebben :D

Tot hoever vul je een vak van de bioloog eigenlijk met filtermateriaal? Ik zie verschillende dingen op foto's, sommige hebben een soort van 1/3, andere de helft, andere bijna helemaal gevuld. Heeft dat te maken met de doorstroom? Is meer altijd beter?

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 21-04-2013 20:34

Is een laagje tempex van 2cm te dik voor onder de bioloog? Gaat dat niet verzakken? T is het dunste wat ze hier bij de gamma hebben.

Wanneer je filters verhuist. Kunnen die draaien op een bak die op de grond staat of kan die bak beter op tafel staan? Ik ga van de week het huidige aqua namelijk verplaatsen en ondertussen wil ik de filters natuurlijk door laten draaien. Ik dacht 1 curver bak van 50l te vullen met water en daar de filters dan op te laten draaien tot dat het aqua weer op zijn plaatst staat.
De vissen zullen dan een paar uur in andere curverboxen moeten doorbrenen en dan kunnen ze wanneer alles op zijn plek staat weer terug jet aqua in op afwachting van de plaatsing/inrichting/opknap van de nieuwe bak.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-04-2013 23:11

Volgens mij gebruik heb ik ook altijd 2cm gebruikt..

De bak kan gerust op de grond staan, alleen wordt het misschien even lastig om hem aan te zuigen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 22-04-2013 09:14

Dan ga ik de gok met 2cm gewoon wagen.

& de bak komt dan toch maar even op de tafel. Het hele huis moet toch overhoop dus dan kan ik de tafel net zo goed gebruiken. Wil alles natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk voor mezelf houden en voor de vissen.. Zo min mogelijk lopen kloten met het filter hoort onder dat kopje :D

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 22-04-2013 22:42

2cm is prima en nee dan verzakt die niet ;) Hebben we hier ook eronder liggen en daar staat het bioloog permannent op/
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 23-04-2013 08:31

Goed om te weten! Dan ga ik dat va het weekend ook zo knutselen. ZOveel zin in, echt niet te geloven. Hoop dat alles gewoon zo goed als te verwachten is gaat. Dan kunnen de vissen binnen een week lekker in mega veel ruimte zwemmen.

Hoeveel water zouden jullie wekelijks verversen?
Ik zit nu net op de 50l de vis met 7 vissen en ververs nu iedere 4de dag zo'n 60%.

Dadelijk zitten ze als ik 'krap' reken incl bioloog met zijn zevenen op bijna 900l.
Kan ik er dan vanuit gaan dat, mits alles goed is ingedraaid, 50% per week voldoende zou zijn?

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 23-04-2013 16:33

Haha geweldig! Ik hoop ook dat straks alles goed gaat en de bak helemaal naar wens is :). Al kan ik je niet beloven dat als je vissen groter worden, je niet nog groter wilt xD. Dat is het gevaar van deze hobby ;)

Het ligt eraan wat voor vissen je hebt Fish. Ryukins hebben minimaal 250L nodig, meer is altijd beter. Grote Oranda's en demekins mag je ook rustig op de 100L per vis rekenen qua vervuiling, zelfde geldt voor ranchu. Als je geen Ryukins hebt dan zouden die 7 vissen 128L hebben ongeveer per vis en dat is een mooi aantal. Met 1 keer per week 50% verversen zou je het dan moeten redden maar dat moet je zelf even uittesten. Als je vissen flink vervuilen red je het niet met die 50%.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 23-04-2013 16:49

Ik heb geen ryukins en zal die om die reden ook nooit aanschaffen, die zou ik namelijk ook nog meer zwemlengte ook willen bieden.
Ik heb deze bak nu ook echt uitgekozen op een eventueel volgend huis, daar kan 165 ook nog instaan naast onze andere hobby's. Zou misschien nog wel groter willen maar dat gaat hem gewoon niet worden. tenzij ons uiteindelijke koophuis net zo groot of groter is als ons appartment nu :D Maar dat kunnen we, met ik als antropoloog en vriendlief als kinderboekschrijver vast niet redden ;)

Ik heb nu 4 oranda's, twee ranchu's en 1 demekin zwemmen. Bijna allemaal LFS visjes (wat Bash natuurlijk bewezen heeft dat dat niets uitmaakt ;))
Maar ik zet inderdaad in op minimaal 100l de vis en de seneye zal me wel vertellen wanneer ik moet verversen ;)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 23-04-2013 17:12

Lijkt mij een goed plen :) en inderdaad als je niet groter kan dan moet je ook geen Ryukins nemen. Oranda's worden overigens ook flink groot maar daarom zou ik er geen vissen meer bijzetten en het gewoon zo laten. Als je de hele week niks gemeten hebt aan nitriet of ammoniak dan zou ik de 50% verversing aanhouden per week om de groei-remmende hormonen uit het water te halen en je nitraat op pijl te houden.

Haha mijn partner en ik hebben ook echt teveel hobby's >_> als tekenaar heb je altijd kasten vol aan tekenmateriaal...potloden..<3<3 xD
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie