Nieuw aquarium, wat nu?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Nieuw aquarium, wat nu?

Bericht door Fish » 11-04-2013 22:04

Geen idee of dit de juiste plek is, maar goed ik waag de gok.

Misshien volgend weekend en anders over een week of deie staat hier een nieuwe bak.
Zijn er nog dingen waar ik met een aqua van dit formaat specifiek op moet letten?

De bak zelf staat op een stalen frame met van die pootjes waardoor je hem super waterpas kunt zetten. He bioloog staat volgens mij gewoon op de vloer.
Het aqua komt tegen de buitenmuur van ons appartment te staan. We wonen op de eerste verdieping en onze vloer is beton met daarover een hele dunne laminaat/houten crap vloer.

Qua verhuizen van de bak.
Ik ga met mijn oom samen hem halen. De mensen daar helpen mee laden. Ik neem oude luchtbedden, dekens ed mee om als buffer tussen de verschillende dingen te dienen.
Ik neem van die glaszuignappen mee dat lijkt me een stuk fijner dragen.
Nog andere tips?

Dan het indraaien. Op de huidige bak draaien 2 goed ingedraaide potfilters. Een met siporax en matten de ander met bioe. En matten.
Het bioloog moet natuurlijk helemaal indraaien. Hoe zal ik sat aanpakken? Het bioloog enten met filtermateriaal?
De filters eerst een aantal weken mee laten draaien?
Of het bioloog gewoon in laten draaien een week of vier en dan potfilters plus vissen over?
Hoe pak ik dit het beste aan? Ik heb best de ruimte om tijdelijk twee aqua's te laten draaien maar liever niet langer dan strikt noodzakelijk.. Ik verplaats sowieso het huidige aqua de dagen ervoor naar de keuken zodat ik zonder stress de nieuwe bak in alle rust kan klaar maken.

Uiteindelijk wil ik het bioloog plus 1 potfilter van 1200l p/u laten draaien als bodemafzuiging..

Alle tips/ervaringen zijn zeer welkom!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 11-04-2013 22:40

Plaats een laagje tempex onder het bioloog, zodat hij niet breekt door drukverschil.

Controleer de bak nogmaals of hij waterpas staat wanneer hij volledig is gevuld (bioloog ook gevuld), want door het gewicht zou je vloer wat fijn gedrukt kunnen worden.

Zorg dat die zuignappen goed vastzitten! Ik gebruik die dingen ook wel eens op me werk en ze willen nog wel eens losschieten als je het even snel doet.

Wanneer je met meer man gaat tillen, zorg dan dat je allemaal zo staat dat je in 1x door kan lopen zonder over te moeten pakken bij deuren en bochten. Zelf zou ik eerder voor 2 mannen zorgen die de bak alleen kunnen tillen, dat loopt een stuk fijner door en minder kans op ongelukken. Ik help al aardig wat jaren bij een keukenbedrijf met bezorgen en ik irriteer me er mateloos aan wanneer de klanten mee gaan helpen tillen. Liever zwaar dan een verkeerde houding en een hoop geklungel. ;)

Ik zou de vissen even in een speciekuip oid plaatsen. Dan net genoeg kraanwater in de nieuwe bak doen zodat je de potfilters over kan zetten zonder dat ze lang uit hoeven. Daarna bijvullen met zoveel mogelijk water uit je aquarium, mocht het nodig zijn uiteraard bijvullen met kraanwater en dan de vissen over.
Na een maandje zou ik 1 filter afkoppelen (mocht je dat tegen die tijd nog willen) en een maand later het andere filter aanpassen voor enkel bodemafzuiging.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 11-04-2013 22:50

Kijk daar hebben we wat aan! Dankjewel.
Zou wel super zijn als de vissen gewoon over kunnen wanneer alles goed schoon en aangesloten is.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 12-04-2013 08:03

Goedemorgen!
Geen nachtmerries of gekke dromen, maar wel een hoofd vol met aqua aqua aqua ;)
Ik werd vanochtend wakker en dacht meteen dat ik eigenlijk de hele bak grondig wil reinigen voordat ik er uberhaupt over denk vis in te doen.
Toen moest ik denken aan dat Pat met haar bak azijn-citroenzuur geadviseerd kreeg. Zou dit ook geschikt voor mij om alles (alle leidingen en filtermateriaal) goed schoon te krijgen? En hoevaak/veel zou ik de bak daarna moeten spoelen/leeghalen-vullen-leeghalen-vullen om hem visveilig te hebben?

Bedankt!

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-04-2013 12:54

Ik zou alles onder de Chloramine zetten.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 12-04-2013 13:37

Dat is Halamid toch?
Krijg je dat er ook uit door gewoon heel grondig na te spoelen? Of moet je daar nog iets speciaals voor doen?

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 12-04-2013 16:07

Hoeveel van die zuignappen heb je nodig? 1 per persoon?

En nog een totale andere vraag, over de inrichting van het bioloog.
OP dit moment hebben ze hem draaien met in de eerste twee vakken filtermatten en in het derde de keramische buisjes.

Zelf zat ik te denken om in het eerste vak matten en watten te doen, en dan in het derde vak de keramische buisjes te laten. Maar wat zal ik dan met het tweede vak doen? :D

Als ik een beetje rond neus zie ik dat mensen zeoliet gebruiken, fijn omdat het ammonia snel opneemt, alleen veel beklag over het feit dat je het moet regenereren?
En mensen gebruiken bioballen. Dat spreekt me ook wel aan. Blijft de vraag hoeveel ik daarvan nodig zou hebben want dat lijkt niemand ergens te vermelden :D Tenzij mijn google capaciteiten niet zo goed zijn als ik denk ;)

Wat zouden jullie gebruiken?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-04-2013 18:33

Gebruik siporax van sera. Dat is goed spul.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 12-04-2013 19:39

ik zou eerst voor standaard materiaal gaan, en daarna kun je altijd nog kijken hoe de werking kan beïnvloeden.

dus grove japanse matten, fijnere matten siporax/keramische zooi/whatever en dan misschien nog een fijnmazig iets bij de pomp om zeker te zijn.
maar proberen is beter dan zomaar klakkeloos advies opvolgen. dat moet je naar eigen inzicht doen, en eventueel uitbreiden.

ik ga ook standaard beginnen, zoals het werkt bij koi. en van daar uit ga ik verder, ik wil eerst weten welke waarden de seneye meet voor ik dingen verander, anders heb je ook geen ijkpunt.

en bioballen hebben zelfde werking als keramische pijpjes, alleen het hechtingsoppervlak verschilt wat, zo is het met al die biologische materialen. van hele hoge aanhechting tot minder. lavastenen werkt ook goed, kost geen drol. koraal idem dito. the sky is the limit. enige wat je in de gaten moet houden of het te kiezen materiaal niks afgeeft aan het water wat bv je pH beinvloed.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 12-04-2013 20:26

Dankjewel! Fijn om zo even de dingen te kunnen 'klankborden'.
Dan begin ik mooi met de basis dingen en kijk ik vandaar wel weer verder.

& wat ik las over zeoliet is dat t ook als ph buffer werkt.. Misschien toch maar eens een seneye als afstudeercadeautje vragen :roll:

Plaats reactie