Wel of geen thermostaat?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 18-04-2013 13:37

Zoals ik al heb gezien heb je inderdaad redelijk wat ruimte nodig in de kast voor een bioloog. :D
Maar mijn handige vriend zou eventueel wel een stelling kunnen lassen en een mooie kast omheen bouwen.
Dus dat komt dan ook weer wat goedkoper uit als ik alleen het aquarium zou kopen en de kast zelf gebouwd word.

Zoals ik kan zien is een bioloog dus niet meer dan een glazen bak verdeeld in verschillende kamers met verschillende filtermaterialen en een pomp?
Nu dacht ik even dat het een serieus technisch gedoe zou worden :)

Dus ik zou eventueel mijn huidige aquarium van 110 x 45cm kunnen ombouwen, zou in elk geval een goedkope oplossing zijn.
Maar zou deze voldoende groot zijn?
Als ik reken dat er doordat het water niet tot aan de rand gevuld kan worden ongeveer nog 70% van de totale inhoud zal inpassen komt dit op ongeveer 160l.
Ik ben er intussen al achtergekomen dat een bioloog best minimum 1/5 van de inhoud van het aquarium bedraagt, dus op 800l zou die 160l dus echt het minimum zijn.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 18-04-2013 15:12

Ik ben het niet meteen eens met de stelling dat een thermostaat overbodig is bij goudvissen. Het ligt eraan wat je Kh doet. Als je een lage Kh hebt en jou temperatuur schommelt een halve graad dan schommelt je ph constant met 0,2-0,4, en dat wil je niet hebben. Maximaal 0,2 verschil in ph per 24 uur en niet meer.

Een te lage Kh(hardheid water) zorgt er namelijk voor dat de PH(zuurtegraad) geen groot genoege buffer heeft en dus constant blijft schommelen. Heb je een hoge kh en dus hard water, heeft de Ph een groot genoege buffer en voorkomt de kh dat de ph gaat schommelen bij bijvoorbeeld temperatuurschommelingen.

Dus mijn vraag is dan, hoe hoog is je Kh?
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 18-04-2013 15:33

Net even getest met de strips (ik heb geen druppeltest voor KH) en kh bedraagt 10°d.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-04-2013 15:47

Ik ben het niet meteen eens met de stelling dat een thermostaat overbodig is bij goudvissen. Het ligt eraan wat je Kh doet.
als je een stabiele bak hebt schommelt die kh ook niet. zelfs niet met schommelende temperaturen. dan is het verloop veel kleiner. [ let wel, gemeten met testsets, toen had ik nog geen seneye oid.]

en in mijn ogen is het voor de vissen en het water beter als het constant op 17 graden het hele jaar door is, dan dat het door middel van verwarming op temp gehouden word om de wintermaanden op te vangen. want daarna krijg je in de zomer toch al zo veel uitschieters. ik herinner me nog zomers dat zelfs mijn bak 27 graden werd zonder koeling. dan verkort de levensduur niet alleen drastisch maar ook het behoud van kleuren zet je er mee op het spel want koud water is nu eenmaal beter voor vele dingen, waaronder kleurbehoud.

dus als je het echt goed wil doen, koop je een koeler ipv een verwarming, of je gaat aan de slag met goede ventilatoren. want het is vele malen belangrijker om een stabiel leefmilleu voor ze creëren dan al die schommelingen van het een of ander, en deels heb je gelijk, die schommelingen triggeren ook weer chemische processen in het water zoals jij hier boven al beschreef.

dus wat is wijsheid. :)
^^
en nogmaals, dezelfde hoeveelheid ammoniak in 15 graden is 5x minder schadelijker dan in 25 graden.^^

ik ga echt voor zo koud mogelijk, 12 maanden per jaar. dat wil zeggen 16/18 graden.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 18-04-2013 15:56

16 tot 18 graden?
En ik die dacht dat ze minimum 21graden nodig hadden :oops:
Hier zitten ze nu op 22°

Kan ik dan nu ook het best de thermostaat stilletjes aan verlagen zodat deze er op termijn uit kan of laat ik hem nu toch best zitten maar dan misschien de temperatuur toch wat verlagen?
Hoewel ik vrees dat het water zonder koeling nooit onder de 20° zal zakken.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-04-2013 16:02

dat geeft niet, je kan ook niet alles zo maar weten. ^^

ja, elke 24 uur 2 graden laten zakken gaat, maar liever 1 graad om eventuele schommelingen in je water beter op te vangen, aangezien ik geen waarden van je weet.

daarna heel dat ding eruit, scheelt weer stroom en ruimte. en zoals ik al zei, het is veel belangrijker om die temperatuur zo lang mogelijk stabiel te houden over langere periode. als het 20 graden in je huis blijft zomers en winters zal die bak ook niet veel veranderen. word het zomers 30 graden in je huis, kan je er van uit gaan dat je aquarium na een tijd dezelfde temperatuur krijgt. gratis. dat moet je zien te voorkomen. maar zo advies geven is heel lastig omdat het bij ieder huis anders is. dat zou je moeten meten of kijken naar eerdere ervaringen.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 18-04-2013 16:24

De minimum temperatuur in twee jaar tijd gemeten in de woonkamer (waar hat aquarium dus ook zal staan) was 17.2° om precies te zijn :D
De maximum temperatuur die hier in de woonkamer ooit gemeten is over een periode van 2 jaar was 28,7°
(handig zo'n digitale thermometer die min en max temperaturen onthoud :P )

Tijdens de warmere dagen in de zomer kan de temperatuur hier dus wel sterk oplopen.

Afkoelen valt nog wel mee blijkbaar en ik vermoed dat als het tijdens de dag 14u lang 22° is in de winter in huis, dat de temperatuur van het aquarium in de overige 10uur 's nachts niet drastisch veel zal dalen?
Eventueel is er dan wel de mogelijkheid om tijdens de winter een gewone thermostaat in het aquarium te plaatsen mocht de temperatuur tijdens de nacht toch te sterk dalen.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 18-04-2013 16:33

Mijn waterwaarden zijn de volgende:

PH 7,2
KH 10
GH 15
NO2 0
NO3 25

Meer waarden kan ik jammer genoeg nog niet meten. Ik weet niet of je met deze waterwaarden iets bent.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 18-04-2013 23:18

@Rex: Met de Seneye heb ik een heel ander beeld gekregen dan die jij nu schetst. Ik ben geen voorstander van een thermostaat omdat ik ook natuurlijke temperaturen beter vind voor de gezondheid van de vissen. Maar als de kh laag is, dan is het gewoon oppassen geblazen. Dan kan je kh nog stabiel op bijvoorbeeld 3 zitten, je ph zal blijven schommelen bij temperatuursverschillen.

Daarnaast kunnen druppeltests nooit de verschillen in ph aangeven die de Seneye wel aan kan geven. Ik heb de kh met druppelsets gemeten en voor zover ik weet was deze stabiel. Nu ben ik ook met dood koraalzand aan het kijken of ik de kh niet kan beïnvloeden zodat deze hoger wordt maar dat is een ander verhaal.

Als je genoeg ververst dan blijft de kh stabiel in de bak. Dit neemt echter een lage kh waarde niet weg. Het is niet zo dat de kh uit zichzelf van 3 naar bijvoorbeeld 6 gaat, door meer te verversen. De ph zal dus bij die lage waarde van 3 blijven schommelen. De hardheid van het water heeft verder niks met een stabiele bak te maken.

@Kelly: die strips zijn heel onnauwkeurig. Ik raad je aan om daar ook een druppeltest voor te halen van bijvoorbeeld het merk jbl :) . Als blijkt dat je met een druppelset uit komt op een kh van 10, dan zit je goed voor de vissen en heb je ook geen thermostaat nodig. De planten zullen het minder waarderen maar de vissen vinden het niet erg. Voor de rest zien de waardes er goed uit.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 19-04-2013 10:43

mee eens, maar ik ging niet uit van een kh van 3.

als ph gh en kh optimaal zijn, blijven ze ook makkelijker stabiel. eigenlijk best simpel het een buffert het ander. maar omdat jij z'n verdomd lage waarden hebt zie je ook eerder wat de werking van de invloeden zijn.

ik heb van alles geprobeerd en het bleef bij mij vrij stabiel. zwaar beluchten veranderde wel wat.

en die waarden ( als ze realistisch zijn) zijn best oke. lekker hard water, daar houden onze vissen van.
wat die temperatuurverschillen betreft, dat is 11 graden over een jaar genomen. hou dat in de gaten. hoe sneller de temperatuur zakt of stijgt des te meer aanpassingsproblemen krijgen je vissen. en dan laat ik de giftige stoffen nog even buiten beschouwing.

zwakkere vissen kunnen hier abosluut niet tegen en raken van slag, worden ziek of krijgen drijfproblemen, omdat de osmotische druk van de vissen gewoon niet snel genoeg mee (kan) veranderd(en).

Plaats reactie