JBL cristalprofi E1501

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

JBL cristalprofi E1501

Bericht door Kelly » 23-04-2013 21:55

Ik wil deze fliter bestellen, maar nu vraag ik mij af hoe ik deze op mijn cayman 110 kan plaatsen.
Moet ik dan gaten in mijn lichtkap maken, of zijn de kleine gaatjes aan de achterkant van het aquarium voldoende?
(misschien domme vraag, maar ik heb echt geen idee hoe een buitefilter geplaats moet worden :) )

En moet ik nog extra filtermateriaal bij bestellen? Of is het filtermateriaal dat standaard aanwezig is voldoende?

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 22-05-2013 22:35

Sinds vandaag heb ik deze filter dus in huis.
Maar ik stuit meteen op enkele problemen.

Ik kan de kap niet meer helemaal open doen omdat de hoekige verbindingsstukken die door de kap lopen tegen de kap stoten.
Als ik de kap helemaal open is het resultaat dus dat de uitlaat en aanzuig die in het aquarium zijn bevestigd gewoon uit de houders van de zuignappen springen :(
Iemand ervaring met dit probleem? en hoe kan dit opgelost worden? Want op deze manier moet ik dus telkens de filter uitzetten en alles verwijderen voor ik de kap kan open zetten om in de bak te werken. Niet echt handig :(

Het tweede probleem is de spraybar. Ik wou deze boven het wateroppervlak hangen zodat het wateroppervlak flink in beweging zou zijn.
Maar nu kom ik er dus achter dat als ik hem boven het wateroppervlak wil, ik het waterniveau flink moet laten zakken waardoor er bovenaan 5cm zonder water moet blijven wat ik niet echt mooi vind daar je dan recht in de lichtkap kijkt als ik op de bank zit.
Nu heb ik de spraybar onder het wateroppervlak hangen, maar komt er zo wel genoeg zuurstof in de bak?
Het wateroppervlak beweegt wel, maar natuurlijk veel minder dan dat het water er van boven het wateroppervlak word ingeblazen.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 22-05-2013 23:03

wat betrefd je kap probleem,snap ik niet helemaal wat je bedoeld.
Maar je spraybar kan je inderdaad ook gewoon onder het water oppervlak bevestigen en dan de gaatjes gewoon iets omhoog richten.
Zo zal er voldoende oppervlaktebeweging zijn en dus ook voldoende gasuitwisseling en zuurstofopname.
Afbeelding

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 22-05-2013 23:25

jah, hoe moet ik dat uitleggen om verstaanbaar te zijn? :D

Ik bedoel dus de U-vormige stukken die de rubber slang met de in en uitlaat in het aquarium verbind. die stukken die dus op de rand van het aquarium liggen.
Deze moet ik bij de cayman dus door de kap steken maar de gaten van de kap zijn niet ruim genoeg waardoor de bovenkant van de gaten in de kap de U-vormige stukken raken als ik de kap open doe.

Nog niet echt duidelijke vermoed ik. Ik zal morgen een foto proberen zoeken waarmee ik het kan verduidelijken. :)

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 23-05-2013 00:03

Misschien kan je de gaten waar de slangen doorheen gaan iets groter maken? :)

Plaats reactie