Instroombuis externe pomp wanneer gebruik van bioloog?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Instroombuis externe pomp wanneer gebruik van bioloog?

Bericht door Fish » 28-04-2013 07:51

Goedemorgen!

Ik zat zojuist eens even goed naar mijn nieuwe aquarium te kijken en realiseerde me toen dat ik geen idee heb hoe ik de instroom/aanzuigbuizen van mijn externe pompen het water in ga krijgen. De afstand is te groot om gebruik te maken van de 'normale' harde boogjes, dan zou hij aanzuigen in de overloop van die bioloog.

Foto:
Afbeelding

Aangezien ik tenminste een externe pomp ook wil blijven gebruiken als bodemafzuiging is dat dus geen strak plan.
Die gaten dacht ik eerst te kunnen gebruiken maar het hele gebeuren staat al te dicht tegen de muur aan om daar zo'n stevige buis doorheen te prutsen.

Nu was ik zelf zover gekomen:
Ik kan natuurlijk een pvc constructie maken om die bocht te nemen. Dat ik de slang met een slangklem vastzet aan die constructie (dus slang door de droge doorvoer naar boven en dan met een slangklem aan de pvc) en dan een constructie van pvc waarmee ik dan dus die bocht neem en dan daaraan de instroom vastplakken..

Dan zit het punt van de bodemafzuiging dus naast de overloop. De uitstroom van deze pomp kan ik wel gewoon met slangen doen.

Is dit denken jullie de beste optie of is er een makkelijkere optie die ik over het hoofd gezien heb?

Want.. Het plan was om in het begin de twee externe filters over te zetten en het geheel zo een aantal weken te laten draaien met vis zodat mijn vissen ook zsm groter kunnen. Alleen twee van die pvc constructies passen niet.

Daarnaast ben ik een beetje huiverige voor de tijd die het mij zal kosten om de slangen op die manier aan te sluiten bij het overzetten van de filters en dat daardoor de filters te lang uitstaan.

Is het een optie om een zo'n constructie te maken maar daarvoor al de hele inhoud van mijn filters gewoon in de bioloog te knikkeren? Dat gaat om matten, siporax en eheim mech. Lekker de watten er in uitknijpen het water uit de potten er ook in?
Dan kan ik in alle rust knutselen en sleutelen aan die instroombuis.

Of help ik dan alles om zeep?

Oftewel, ik weet het even niet :D De eerste hobbel dient zich aan ;)

Edit: Na nog beter te kijken blijkt dat het gat van de droge doorvoer net groot genoeg is om maar 1 slang door te laten. Kan er dus uberhaupt geen twee filters op aansluiten.

Ga er dus een aansluiten met een PVC constructie, dat wordt een mooi klusje omdat vandaag voor elkaar te gaan krijgen. Om dus de aansluitpunten gereed te krijgen. Zal dan dus waarschijnlijk een filter moeten uitknijpen in het bioloog en de ander laat ik er dan in alle rust op draaien..
Wish me luck!

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 28-04-2013 08:39

Kan je geen slang gebruiken?

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 28-04-2013 09:32

Ik ben bang dat de slang zal gaan knikken/vouwen op dat punt.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 28-04-2013 11:58

hoe zie het eruit aan de andere hoek van het aquarium dan?
zit daar ook een overloop,of alleen een droogkamer of helemaal niks??
of de pompen zolang even naast je aquarium zetten en de invoer ook tijdelijk even aan de zijkant van het aquarium.
Dit zijn geen problemen,allleen maar uitdagingen :wink: :D
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 28-04-2013 12:20

Je heb dat harde slang. Die gebruik ik ook vaak.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 28-04-2013 14:29

In de andere hoek zit helemaal niets.

Ik heb nog een uitdaging :D
De gamma verkoopt dus niet de juiste maat PVC. Irritant!

Volgens mij is de slang die op mijn Jebao zit binnenmaat 16mm buitenmaat 22mm.
Dus de PVC buizen die ik gebruik zouden dan 16mm moeten zijn om weer in die slang te kunnen passen. So far so good. Nu had ik gerekend op mijn live kunnen passen en meten handigheid bij de Gamma om uit te zoeken welke maat de knieën dan moeten zijn.
Alleen de Gamma verkoopt dus niets.
Nu kan ik het wel online bestellen, want hier in de buurt zit verder dus echt niets waar ik de juiste maat pvc zal kunnen kopen.
Alleen dan heb je die knieën in 16mm en 20mm. Welke moet ik dan in hemelsnaam pakken om op die pvc buizen aan te kunnen sluiten?! Ik ga alles btw lijmen.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 29-04-2013 10:15

Iemand enig idee hoe dat werkt met pvc :D

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-04-2013 11:22

Ik zou je graag willen helpen Fish, maar ik heb het technisch vermogen van een borrelnootje, ben ik bang :oops: Daar heb je dus niet veel aan! :lol:

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 29-04-2013 11:26

Haha no problem!
Ik heb technisch ermogen wanneer ik dingen kan zien en vast kan houden ;)
Maar ik denk dat ik gewoon voor de 16mm ga. 20 mm is na elijk echt te groot wanneer ik logisch nadenk. Dus met het ontwikkelen van pvc zal iemand vast ook logisch na gedacht hebben dat de knieën die je op 16mm gebruikt dus iets breder zijn zodat ze om de buizen heenpassen..
Zou je denken..
Of weetje wat, ik bestel gewoon alles en dan kan ik het altijd terug sturen ;)

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 29-04-2013 11:28

probeer powerplastic. Zo heet deze zaak.

Plaats reactie