Kan je te zwaar filteren?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Kan je te zwaar filteren?

Bericht door Kelly » 29-05-2013 21:20

Momenteel staat er in mijn 230L bak een interne bluwave 07 (op papier 900L/U) en een externe JBL cristalprofi e 1501 (op papier 1500L/u).
Dit is dus zomaar even 2500L dat er per uur gezuiverd word.
Of laat ons zeggen 2000L omdat een filter waarschijnlijk toch wat minder werkelijke capaciteit heeft.

Maar dat wil dus zeggen dat momenteel het volledige aquarium ongeveer 8keer per uur word gefilterd, wat mij wel erg veel lijkt?

Ik was vanplan om zolang ze in de 230l bak verblijven zowel de interne als de externe filter te laten draaien, maar misschien is dat wel overbodig en misschien ook niet echt goed?

Wat denken jullie hierover? TOch beide filters houden, of beter de interne verwijderen zodra de externe goed draait?
En is het eigenlijk mogelijk dat je teveel filtert, of mogen we aannemen dat het hierbij "hoe meer hoe beter" is?

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 29-05-2013 21:34

Ja, je kan te zwaar filteren.

Als je gigantisch veel liters water per uur door een klein filtertje pompt heeft het water amper contacttijd met de bacterieen waardoor nitraat, nitriet en ammonia veel slechter omgezet worden. Daarnaast wordt grof vuil doordat het water er doorheen geperst wordt vaak ook door het filter geperst wat resulteert in meer zweefvuil.

Dit is in ieder geval mijn ervaring met een vijver, en ik ben toch wel van mening dat een aquarium gewoon een mini vijver is.

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 29-05-2013 22:05

Theoretisch zou je inderdaad te veel kunnen filteren, zoals Symbas story schrijft. Echter als je je filters standaard/zonder aanpassingen gebruikt is de doorstroomsnelheid en daarmee de contacttijd in het filter m.i. precies zoals die door de fabrikant bedoeld/berekend is.

Wij hebben, zoals wel meer mensen op het forum, op onze beide aquariums (360 liter + 275 liter) twee filters staan. In ons geval een combinatie van een Eheim 2078 en een Eheim 2073 filter (totaal 2900 liter/uur). Voordeel hiervan is dat je altijd een filter kan schoonmaken als dat nodig is terwijl je de andere ongemoeid laat en daarmee de bacteriecultuur.

In de USA houden ze overigens al vaak 10* per uur als standaard aan.

Zolang je er voor zorgt dat de stroming in de bak niet te hoog is voor je vissen, zijn twee filters m.i. prima.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 29-05-2013 23:44

En hoe zwaar mag de stroming zijn bij sluiers?

Ik heb nu de spraybar op de uitlaat geplaatst. Deze heb ik op ongeveer 1cm onder het wateroppervlak bevestigd en de uitstroom parallel met het wateroppervlak naar de voorruit gericht.
Dus de stroming loopt nu van de achterwand tegen de voorwand en word daar naar beneden en terug naar achter geduwd.
Dit leek mij het beste om overal in de bak stroming te krijgen zonder dat er dode hoeken zijn?

De vissen lijken niet echt moeite te hebben met de stroming, maar ik vind wel dat de planten een beetje naar achter leunen. Niet erg veel maar voor mij (alles moet bij mij perfect recht staan :) ) toch weer voldoende om mij eraan te storen.

De doorstroom staat momenteel op het maximum, en deze kan worden verminderd door 1 van de klepjes open te zetten. Maar ik vermoed dat als ik de doorstroom verminder ook meteen weer zorg voor minder capaciteit van de filter?

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 30-05-2013 09:20

Je kan stroming verminderen door je uitlaat te splitsen. De druk in elke splitsing neemt dan af.

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 30-05-2013 22:21

Als je de stroming te veel vind kun je ook de gaatjes in de spraybar groter maken. Dan hou je wel dezelfde doorvoer per uur, maar met een minder sterke straal. Vergelijk het maar met een tuinslang met of zonder spuitstuk :-)

Plaats reactie