led strips

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

led strips

Bericht door vissengek12 » 08-11-2011 21:02

Hoi,

Ik was van plan om over te stappen op led verlichting.
Nu zag ik 2 weken terug led verlichting bij de Aldi.
Zag op het Aquaforum dat iemand dit gebruikte voor z'n mega aquarium!
Heb ze voor de zekerheid maar even in huis gehaald dus :P
Maar, hoe weet ik nou of ze evenveel licht geven als mijn tl buizen ongeveer?
En is 42 euro veel voor 2 led strips van 1 meter met alles erbij zodat het kan worden aangesloten?
Ze zijn waterdicht.
Kan ik misschien op internet ook leds kopen van dezelfde prijs voor 2 led strips misschien?
Ik heb internet al afgezocht maar ik kom er gewoon niet uit. Dus misschien is er hier iemand die me kan helpen?
Want bij led strips heb je een transformator nodig toch? Maar that's all? Want dan is het op internet goedkoper denk ik..
Ik hoop dat iemand me een beetje opweg kan helpen (:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Re: led strips

Bericht door Sanne » 08-11-2011 21:04

vissengek12 schreef:Hoi,

Ik was van plan om over te stappen op led verlichting.
Nu zag ik 2 weken terug led verlichting bij de Aldi.
Zag op het Aquaforum dat iemand dit gebruikte voor z'n mega aquarium!
Heb ze voor de zekerheid maar even in huis gehaald dus :P
Maar, hoe weet ik nou of ze evenveel licht geven als mijn tl buizen ongeveer?
En is 42 euro veel voor 2 led strips van 1 meter met alles erbij zodat het kan worden aangesloten?
Ze zijn waterdicht.
Kan ik misschien op internet ook leds kopen van dezelfde prijs voor 2 led strips misschien?
Ik heb internet al afgezocht maar ik kom er gewoon niet uit. Dus misschien is er hier iemand die me kan helpen?
Want bij led strips heb je een transformator nodig toch? Maar that's all? Want dan is het op internet goedkoper denk ik..
Ik hoop dat iemand me een beetje opweg kan helpen (:
Ebay... the way of easy money ;)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2011 21:05

Qua kosten, geen idee.
Maar qua lichtopbrengst zal je wel redelijk wat leds moeten aansluiten om de intensiteit van een TL te evenaren.
Het mooiste zou zijn als een PAR-meting uit zou kunnen voeren. Dan weet je precies hoeveel licht je op de bodem hebt.
Voor de vissen maakt het licht niet veel uit. Maar in plantenbakken zie je tot nu toe eigenlijk nooit led verlichting als hoofdverlichting.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 08-11-2011 21:17

Sanne schreef: Ebay... the way of easy money ;)
Daar had ik nog niet aan gedacht! (dacht eigenlijk ook dat dit de marktplaats van Amerika was :roll: )
ZSjonnie schreef:Qua kosten, geen idee.
Maar qua lichtopbrengst zal je wel redelijk wat leds moeten aansluiten om de intensiteit van een TL te evenaren.
Het mooiste zou zijn als een PAR-meting uit zou kunnen voeren. Dan weet je precies hoeveel licht je op de bodem hebt.
Voor de vissen maakt het licht niet veel uit. Maar in plantenbakken zie je tot nu toe eigenlijk nooit led verlichting als hoofdverlichting.
Zegt het aantal lumen van het licht wat? de leds hebben 300 lumen xd
En vooral op dat laatste gaat denk ik verandering komen als de led goed ontwikkeld is :)
Het is zo jammer dat ik het niet open kan maken en even testen :roll:
in totaal zouden het 90 leds moeten zijn.

Ik ga ebay ff checken en nog even veel lezen xd

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2011 21:21

Een 30W T8 buis zit gemiddeld tussen de 2000 en 2500 lumen. :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-11-2011 21:22

Ik heb vandaag nog ergens gelezen dat ledverlichting nooit aquariumverlichting kan vervangen. of deze uitspraak waar is weet ik niet. Maar als ik het aantal lumen bekijk denk ik dat er wel waarheid inzit.
Ledlicht kan je wel gebruiken voor nachtverlichting bv.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

dvgold
Lid FGF
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2011 01:02

Bericht door dvgold » 09-11-2011 17:14

led is heel mooi als je het geld ervoor over hebt :)
maar hoe meer leds jij gaat plaatsen krijg je op een gegeven moment te maken met blind stroom dat betekent dat er een kleine lek stroom is wat bijna niet meetbaar is en hoe meer leds hoe meer blind stroom waardoor je aardlekker op een geven moment zoiets hebt van ja wacht ff dit gaat niet knalt ie hem de hele tijd eruit waardoor je geen stroom meer hebt dit kan elk moment gebeuren dus als je een keertje niet kan ingrijpen ben je die pineut
dus led is goed maar duur en als je te veel hebt is het nadelig voor je meterkast
je moet niet over de plus minus 300 leds gaan want dan heb je kans dat het fout gaat maar 90 leds kan prima :D

Plaats reactie