Hoe zware pomp op een 1.20m bak?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 25-11-2013 08:22

Hangt vanaf hoe jij je pearlscale wil. Lang of juist gedrongen?

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 25-11-2013 10:27

FancyGoldfish schreef:Hangt vanaf hoe jij je pearlscale wil. Lang of juist gedrongen?
Wat heeft er dat nu met te maken?

Als je een pearlscale wil die hoge stroming aankan moet je een typische LFS PS hebben.
Visje heeft er zo 1 genaamd Sterretje.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 25-11-2013 11:31

Ik heb hem bij een LFS vandaan...
Maar hoe zie ik dat?
Is het dan misschien verstandig om bijvoorbeeld, het nieuwe filter "grotere dan de 2228" in de achterwand te doen.
En de oude eheim 2228 zo in de bak te laten spuiten?.
Dan heb je iets minder stroming?

Edit mn huidige pomp doet dit als hij nieuw is.

Pomp capaciteit 1050l/h
Circulatiecapaciteit 750l/h

Dat zal nu dan op de 500l/h zitten denk ik zo....

Als ik er dan deze bij zet...
Eheim professionel 3 2076e voor aquaria van 400 tot 550ltr , pompcapaciteit is 1650ltr.
Of ben ik nu verkeerd aan het rekenen...

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 25-11-2013 17:34

Het gaat er niet om waar je hem vandaan hebt, maar om de bouw. Met een typische LFS PS bedoelt Brian een minder ronde, meer een opgeblazen fantail zeg maar.

Jou pomp doet 1050l/h bruto. Dat is zonder filtermateriaal op gelijke hoogte met het aquarium.
In de werkelijkheid gaat daar nog eens minimaal de helft vanaf, omdat je hem vol stopt met filtermateriaal dat een bacteriecultuur en grof vuil gaat huisvesten en je plaatst hem normaliter onder het aquarium waardoor hij water omhoog moet pompen.
Bij elk filter moet je zeker de helft eraf rekenen, want in de praktijk blijft er meestal nog minder van over.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 25-11-2013 17:49

Nou dan weet ik het niet meer hoor....
Dan zou ik dus eigenlijk 4 filters neer moeten zetten op deze bak wil je aan je liters komen :?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 25-11-2013 17:58

Nee hoor. 1 flinke of 2 redelijke kan ook :lol: Maar zoals ik al gezegd heb zou ik mij in je pearlscale gaan verdiepen als ik jou was, want ik denk dat je beperkt ben.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 25-11-2013 18:35

En kan ik dit euvel dan op vangen door meer/ vaker te verversen in de week?
Hoe kan ik mij verdiepen in mn Pearlscale?
Hij is ronder dan mn andere 2 vissen.
Maar niet zo rond als de exemplaren op internet.

Maar hij is ook nog klein, zal nu rond de 5cm zijn zonder staart.
Ik zal als ze in hun nieuwe bak zitten eens duidelijke foto's van hem maken.
Misschien kunnen de experts dan eens kijken.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 26-11-2013 07:55

Je hebt die overcapaciteit nodig, het gaat alleen niet alleen om het aantal liters/uur.

Eigenlijk(zo zie ik dat dan) is een aquarium een ecologischs systeem met een stelletje gigantische vervuilers. Dus hoe schoner de bak blijft(daarom hebben er zoveel bare bottom bakken voor de grotere vissen) des te effectiever kan je filter zijn werk doen. Alle narigheid die in de bak blijft, tussen het grind en aan de planten blijft hangen, verstoren het systeem en kunnen niet volledig met het schoonmaken van het filter en het verversen van water uit het systeem gehaalt worden.

En daar gaat het om, doorstroming, omzetting van afvalstoffen en binding van zweefvuil en vooral het afvoeren van vervuiling. Is dit allemaal goed in orde is de capaciteit van de pompen op dat moment en met die bezetting qua vis goed. Maaarrrrrrr......... en daar komt ie, heb je niet genoeg overcapaciteit in dit systeem en er gebeurt iets, vis ziek, kunt even niet schoonmaken of noem maar op dan krijg je gegarandeerd problemen.

Hoofdgedachte blijft hierin, hoe haal ik zo snel en effectief mogelijk de vervuiling uit mijn aquarium. Hierbij moet je minimaal de inhoud van je bak drie keer laten circuleren per uur vind ik als standaard. En ik denk dat een gemiddelde aquariumpomp maar 50% effectief pompt, dus een 300l bak zou al snel een 2400 literpomp(volgens het doosje) moeten zijn. Dan zou je eigenlijk nog rekening moeten houden met de hele inrichting van het aquarium, maar dat durf ik niet te zeggen.

Zeker in het begin(als je de vissen erin hebt) veel meten met teststrookjes, deze geven je in ieder geval meer informatie over de waterkwaliteit dan als je het niet doet en dienen dus als een soort alarmbelletje. Je kunt zo dus ook je verversingen mee aansturen zodat je waterkwaliteit zo constant mogelijk is en je visjes helemaal happy!

Misschien een ingewikkelt verhaal, maar ik denk niet dat een goede waterkwaliteit alleen afhangt van de grote van de pomp, maar veel meer van welke prioriteit je jezelf stelt.

Oja even terzijde, je kleine pearlscale kan het best wel eens minder goed doen in een grote bak met grote vissen en heel veel doorstroming, let daar even goed op.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 26-12-2013 17:00

Ik heb vorige week een ander filter erbij gehaald. Ik heb de JBL 1501 erbij gekocht.....nou ja die is weer een soort van onderweg. Ik kwam thuis met dat filter en kwam er die avond achter dat mijn waterpeil aan het zakken was....zucht. Alles zeiknat, gelukkig tapijt dus dat droogt wel weer.

Enfin weer terug de volgende dag naar de winkel, en toen hebben ze er een andere kop op gezet. Met de mededeling " zo nu zal hij wel goed zijn" nou zeg ik dat is mooi, maar dat gaan wij eerst testen. Dat ik hier niet weer over een half uur sta....

Zo gezegd zo gedaan, en wat denk je....lekken binnen een paar minuten. Het water liep er in stralen uit. Toen een geheel nieuwe uit de doos......idem :roll: :roll:
Zo alle zes op voorraad geprobeerd en bij alle zes was er dezelfde lekkage....

Gelijk bellen met de vertegenwoordiger en die zou de volgende dag komen kijken.
Voor nood....nou ja nood ,ik had immers al de Eheim proffesional draaien, de kleinere versie meegekregen en deze er nu bij draaien. De grotere word nu besteld en daarna in de winkel getest voor ik hem mee neem.

Dus een word vervolgd....

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 27-12-2013 08:25

Moraal van het verhaal? Dus toch maar Eheim? :wink:

Fijn dat het verder goed gaat met je nieuwe aquarium en met Cho!

Plaats reactie