Vijverfilter voor groot aquarium?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Vijverfilter voor groot aquarium?

Bericht door Hinvin » 21-11-2013 12:52

Hoi,

Ik ben druk aan het zoeken en aan het brainstormen hoe ik een 500l bak het beste kan inrichten qua filtering. Wellicht dat iemand zijn mening kan bijdragen.

Omdat ik hoogstwaarscheinlijk komend voorjaar ook een vijver ga maken zit ik erover te denken een vijverfilter aan te passen op het aquarium waar ik mee bezig ben. Behalve dat de pomp en het filter dan los van elkaar zijn zie ik weinig verschil tussen de werking/het principe van een standaard externe aquariumpomp en een drukfilter en een ecoloog of doorstroomfilter. Uiteraard moet het doorstroomfilter dan boven het aquarium komen wat wellicht onpraktisch is.

Ik ga uit van een flinke overcapaciteit qua filter en wekelijks reinigen(doortrekken :wink: ). Of vaker indien de gezondheid van de vissen dit eist.

Achterliggend idee is dat je dus je filter(met andere pomp) in de zomer op de vijver kunt zetten waarmee je met dezelfde opbouw qua microbacterieel cultuurtje door kunt. Bovendien hebben veel vijverfilters een sterke UVC lamp, ook handig.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die dit geprobeert hebben. Nu heb ik wel eens gezien dat een koud winterverblijf voor vijvervissen(grote tank) zo gebruikt werd, maar heb hier (nog) weinig info over terug kunnen vinden.

Mvg, Henk

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2013 18:28

Ik had het binnenwerk bij 2 eheim filters eruit gehaald, beide dmv een Y kraan aangesloten op de inlaat en dmv een Y kraan aangesloten op een vijverpomp.
Deze installatie heeft bij mij toen ook zowel binnen als buiten gedraaid en heeft zijn werk prima verricht tot ik besloot voor een open filter te gaan.

Wat jij wil doen met een vijverfilter is hetzelfde principe als wat ik deed met de aquariumfilter, maar dan meer inhoud dus beter.

Ik heb er nooit een speciaal topic voor aangemaakt, dus mocht je daar wat over willen vinden moet je in mijn foto-album gaan zoeken :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 21-11-2013 23:45

Heb het gezien, je gebruikt die eheim pompen dus als drukfilters. Slim bedacht zo, kan je gewoon kraantje van 1 dicht doen en filter schoon maken terwijl alles gewoon door blijft lopen.

Mooie 'shi' koppies hebben je ranchus trouwens, zie je er heel weinig van zo mooi!

Ik zoek verder naar informatie en probeer een idee van een zand-drukfilter uit te werken dat terug te spoelen is, zo kun je je bak/vijver leegpompen en tegelijk je filter schoonmaken. Even paar kraantjes open en dicht en klaar :wink:

Nouja in theorie dan he :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2013 00:22

Er moesten 2 kraantjes dicht gedraaid worden, 1 voor en 1 na het filter. Anders werd er lucht aangezogen. Maar verder inderdaad zoals je zegt.

Bedankt, ik doe mijn best ;)

Krijg je met een zandfilter gaan last van de beperkte doorstroming? Is een beadfilter geen betere optie dan?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 22-11-2013 09:21

Ik heb geen ervaring met zandfilters op een aquarium, maar wel op zwembaden. Dus even om duidelijk hierover te zijn.

Een zandfilter kan dichtslaan, maar een normaal filter of beadfilter ook. Met een behoorlijke overcapaciteit kun je dit aanpassen aan je onderhoudsschema en dus dichtslaan voorkomen.

Het zandfilter bestaat uit lagen zand van verschillende korrelgroottes en aan de aanvoerkant een grof filter om het grootste vuil op te vangen. Hierbij hoort de meest grove korrel(steunlaag) onderop bij de uitlaat van het filter. De lagen filterzand, waarbij de fijnste laag bovenop ligt, moeten 'teruggespoelt' worden. Dit houd in dat de inlaat- en uitlaat kant omgewisselt wordt en er dus in omgekeerde richting water door het filter gepompt wordt dat daarna afgevoerd wordt. Naast dat je hierdoor het filter schoonpompt rangschik je ook de verschillende lagen zand opnieuw zodat het fijnste zand weer bovenop komt te liggen.

Wellicht is het helemaal niet zo practisch als ik nu denk hoor, maar ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een makkelijke manier om de belasting van het water te verlagen door het vuil snel af te vangen en ook vlot weer uit het systeem te krijgen. Ik denk dus ook aan vaak kleinere hoeveelheden water te vervangen en direct het vuil uit het filter te halen. Ik heb zelf het idee dat je door zo snel en zo veel mogelijk vuil af te voeren, je een stabiele waterkwaliteit kunt creeeren. Het handhaven van een (in mijn ogen) te fragiel microbacterieel evenwicht doe ik heel zeker nooit meer, 1 zieke vis of net teveel belasting en BOEM alles naar de knoppen en zo balen dat het jaren duurt voor je weer durft! :cry:

Als je puur naar de werking van een filter zou kijken zou een filter met lagen filtermateriaal van verschillende grofheid net zo goed kunnen werken, alleen moet je die steeds allemaal uitwassen en een dusdanig schema is moeilijk consequent te blijven volhouden naast werk etc. :oops:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2013 10:21

Ik heb mij nooit verdiept in een zandfilter, dus jou uitleg klinkt aannemelijk.
Maar ben je niet bang dat je met teveel overcapaciteit die lagen te snel door elkaar gooit?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 22-11-2013 11:13

Nee, de zwaartekracht en de kracht van de pomp drukken het zandpakket in elkaar en dit wordt daardoor gefixeerd. Je hebt wel speciaal filterzand nodig anders werkt dit minder goed. Eigenlijk moet je het gewoon zien, zal kijken of ik in de kerstvakantie een proefopstelling in elkaar krijg.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2013 14:48

De invoer zit toch onderin? Hoe kan de kracht van de pomp dan het zandpakket in elkaar drukken? Of werkt het precies andersom?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 22-11-2013 17:14

Ja, ook bij een zandfilter voor een zwembad komt het water van boven en alleen bij het terugspelen leid je het via de onderkant. Als het andersom was zoals jij stelt zou dat ook erg onhandig zijn want dan moest je het filter elke keer helemaal leeg maken om bij de bende te komen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2013 17:55

Aha, dan werkt dat dus precies andersom als aquaria- en vijverdrukfilters. Nu snap ik hem.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie