Vijverfilter voor groot aquarium?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-12-2013 08:18

Afgelopen weekend wat spullen bij elkaar gezocht om een proefopstelling te maken. Wordt wel erg veel 'natte vinger' werk ben ik bang :lol:

Gisteravond wat in elkaar geknutselt en even laten draaien/spoelen. Ik heb hiervoor een oud vijverfilter gekocht, kosten bijna niets op MP en scheelt weer een boel werk.

Ik ben uitgegaan van netto 1500 liter doorstroming, hiervoor een 2000 liter pomp gekocht die het water oppompt naar het zandfilter. Aan het vijverfilter heb ik eigenlijk niks verandert behalve het witte pijpje dat je op de foto ziet. Dit pijpje verlaagd de doorstroming van het filter(oorspronkelijk 10000l/u) maar voorkomt vooral dat het zand gewoon uit het filter spoelt. De groene nylon zak met substraat voorkomt ook dat er zand uitspoelt en wordt op z'n plek gehouden door de witte kiezels. Deze onderste laag noemen ze een steunlaag(of collector). Anders dan op de foto heb ik de nylon zak over het witte pijpje getrokken, voor de foto dus nog niet.


Afbeelding

Even flink spoelen onder de kraan en toen alles aangesloten en het filter gevult met speciaal filterzand(1-2mm). Dit is gescreent zand met een kleine doorsnede. Dit zand heeft de eigenschap dat het zichzelf tot een dicht pakket in elkaar pakt als je het laat doorstromen.


Afbeelding

Zo, dat werkt, en behoorlijk ook! Dus in ieder geval 1500 liter netto terug in je bak, dus bruto equivalent aan 3000l/u aquariumpompen ongeveer. Ik kan natuurlijk een wat dikker zandpakket nemen nog en een wat kleinere pomp. Eerst maar even filosoferen over de bruikbaarheid van dit filter, ik zie al zo een aantal minpunten, zoals fijnstof. Dus moet er of een filter mat in, of ik moet het filter eerst belasten dat het wel fijnstof gaat binden. Dit werkt overigens anders, fijnstof wordt eigenlijk pas goed afgefilterd in een vervuild zandfilter. Sowiezo is de hele biologie van het filter anders, tijd om weer verder te lezen.

Het wordt vervolgd!

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 03-12-2013 16:43

Dit zand heeft de eigenschap dat het zichzelf tot een dicht pakket in elkaar pakt als je het laat doorstromen.
is dat de bedoeling of laat je het wervelen zoals een wervelbedfilter?

want je kan wel raden wat er gebeurd als je dat niet doet. sterker nog, je geeft het antwoord zelf al. wat dus meerdere tegenstrijdige werkingen bevorderd. lijkt me.

en als dat wel de bedoeling is, leg me dan eens uit wat je bedoeling met die zandkoek is?

RH.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-12-2013 19:19

Daarom heb ik het substraat(zand) natuurlijk op deze manier samengesteld. Maar inderdaad, moet het allemaal nog maar afwachten hoe en of het gaat werken in de praktijk.

Het is dus een zandfilter, niet bedoelt om met een dikke biofilm te werken zoals bijvoorbeeld een ecoloog, want dat zie ik niet lukken, maar juist om fijnstof te vangen, daar zijn ze namelijk voor bedacht.

Een werfelbedfilter is bedoelt om in zeer hoog tempo te nitrificeren en niet om mechanisch te filteren, ook intressant, maar daar ben ik nu niet mee bezig.

Het plan is nu om op het zand nog een filtermat te leggen, die vangt het grofste materiaal op dat je kunt schoonmaken, bovendien vermindert dat werveling in het zandbed en wordt het hopenlijk effectiever.

Dat was dus de volgende stap en ook een paar dagen laten draaien op een curverbak.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 05-12-2013 13:40

Het filter staat sinds eergisteren te draaien, ik heb er 2 filtermatjes van 2 cm dik nog bij in gedaan na de doorstroming getest te hebben. Alles voordien nog een keer doorgespoelt, want zand en grind bevat veel organisch materiaal. Dit gaan willen we uiteraard ook denitrificeren.

Op dit moment zit er dus in(van boven naar beneden): 2x2cm filtermat, ongeveer 15cm filterzand(1-2mm) en dan een kiezel steunlaag van 4cm. De doorstroming is ongeveer 1200 liter per uur bij een opvoerhoogte van 80cm. Dit houd in dat de pomp maar 20% van zijn vermogen verliest(na aftrek van het verlies door het opvoeren van water), uiteraard omdat het zandfilter door de zwaartekracht weer leegloopt.

Ik zie nog voldoende fijnstof in de bak om de werking van het filter te kunnen beoordelen, dus ben benieuwd hoe deze het doet als alles biologisch gaat werken. Ook wat aquariumwater erbij gedaan natuurlijk, je weet maar nooit of het wat opleverd!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 05-12-2013 16:44

Voor zover ik heb gelezen werkt een zandfilter nagenoeg alleen mechanisch. Hoe wil jij het biologische aspect aanpakken?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 05-12-2013 17:19

Het zandfilter zoals deze gebruikt wordt bij zwembaden is puur mechanisch en bedoelt alleen fijnstof te filteren.

Je kunt een zandfilter ook biologisch gebruiken. Er ontstaat dan een zogeheten biofilm(laag organisch materiaal met allerlei bacterieen en ander geteisem) bovenop het filter. Nu zijn er hele duidelijke verschillen tussen een filterwerking met dikke biofilm en een dunne biofilm. Onze sluiers zijn het meest gebaat bij de werking van een dunne biofilm en hierdoor een hoge nitrificatie en lage denitrificatie. Een voorbeeld van een filter met dikke biofilm is bijvoorbeeld een ecoloog. Door dus de filtermat regelmatig uit te spoelen kun je dus een dunne biofilm in stand houden, zonder dat je direct een heel veel van je bacterieen wegspoelt.

Dus ik probeer iets in elkaar te zetten dat veel fijnstof vangt(groot oppervlak filter dus wat lagere doorstroming) en optimaal nitrificeerd. Zandfilters worden regelmatig op biologische vijvers gebruikt, maar dan als drukfilter dat vele malen groter is dan die ik heb. Daarbij wordt het filter heel eenvoudig gereinigd door het in omgekeerde richting door te spoelen en dat water af te voeren.

Heel leuk experiment moet ik zeggen, ik had er een hard hoofd in, maar het lijkt steeds beter in elkaar te passen. Moet nog wel veel praktische problemen zien op te lossen hoor, maar ben al een heel eind op weg!

ALs je wat meer hierover wil lezen kan ik deze site aanbevelen.

Biologisch filteren

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aq ... h-filteren

Zandfilters

http://www.nbat.nl/aquarium2/zandw_filter.html

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 07-12-2013 11:08

Gisterenavond nitriet in de bak gehad, maar was vanochtend al weer weg. De eerste 24 uur overigens ook heel weinig, daarna 2 dagen niet meer.

Vanochtend ook ammoniak erin gedaan om te kijken hoe het gaat qua omzetting. Was na 2 uur tijd al aardig genitrificeerd. Ben benieuwd wat er verder mee gaat gebeuren.

Nu ook geen spoor van fijnstof meer dus het filter werkt wat dat betreft. Ziet er allemaal gunstig uit!

Ook praktische dingen uitgeprobeert zoals filter proberen te laten overstromen, maar de pomp stopt er op tijd mee bij tegendruk.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 08-12-2013 15:52

Het moet zo goed zijn, alles schoongemaakt en nog een keer (bij)geent en iets getempert qua uitstroom. Ben erg benieuwd hoe de bak en de vissen zullen reageren. Tot nu toe lijken de vissen er veel plezier van te hebben en het water is sinds ik het filter geplaatst heb vanochtend kraakhelder gebleven, ook na het voeren. Zal verder verslag doen binnenkort.

Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-12-2013 21:00

Wat is dat 'dakje' op je bak?

Edit: Never mind, zie het al in je albums :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 09-12-2013 00:39

Tja..... :lol:

Plaats reactie