Vraagje over mijn Eheim filter....

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Vraagje over mijn Eheim filter....

Bericht door Kyoko » 22-11-2013 14:35

Bij mijn nieuw op te starten bak zit een Eheim proffesional 2228.
Hij heeft van die losse filtermateriaal elementen er in zitten.
Nu begint hij onderaan met die buisjes, dan volgt er een spons een nog fijnere spons en dan een zak met koolstof "maar die zal wel uitgewerkt zijn".

Is het verstandig om over kool te blijven filteren?
Dus een nieuwe zak te kopen?
Ik heb nog nooit over kool gefilterd namelijk.

Of kan ik er een ander filtermateriaal in doen "ik heb er nog een zak filterwatten bij gekregen" bijvoorbeeld?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2013 14:46

Ik zou niet over kool filteren tenzij je daar een specifieke reden voor hebt.
Zelf gebruik ik ook een andere volgorde. Van grof naar fijn komt vaak voor, maar zelf vind ik dat niet prettig in onderhoud.

Hoe ik het zou doen:
- Grove spons onderaan. Vangt het grove vuil op waardoor het biologisch materiaal schoner blijft en minder snel uitgespoeld hoeft te worden.
- Biologische filtermedia. Zelf gebruik ik Siporax, maar hier zijn talloze alternatieven voor. Hetgeen jij beschrijft als buisjes is daar een van. Biologisch filtermateriaal hoort de bacteriën te huisvesten, geen troep op te vangen. Daar is mechanisch filtermateriaal voor. Daarom de spons eerst.
- Fijne spons. Ik plaatst deze hier om eventueel drab op te vangen wat zich tussen het biologisch materiaal op gaat hopen. En tevens als afscheiding tussen het losse biologisch materiaal en filterwatten.
- Filterwatten. Om dat laatste vuil op te vangen (zweefvuil).

Op deze manier kon ik een filter gerust een half jaar dicht laten. Wanneer ik er dan onderhoud aan pleegde gooide ik de filterwatten weg, de fijne spons spoelde ik goed schoon onder de kraan. Het biologisch materiaal gooide ik tijdelijk in een emmer met 'oud' water en de grove spons spoelde ik ook schoon onder de kraan. Even de filterpot schoonmaken van de drap e.d. en alles er weer terug in.
Ik heb eigenlijk nooit echt het biologische materiaal hoeven schoonmaken. Dat kleine beetje drap wat erin kwam bleef automatisch achter in de emmer met 'oud' water.

Dit is mijn manier. Er zijn genoeg andere manieren, dus kijken even wat anderen hanteren en wat jou het fijnst lijkt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 22-11-2013 14:50

Oke dit komt aardig logisch over dank je...
Ik wacht even waar de anderen mee komen.
En bekijk dan wat ik ga doen...

In ieder geval bedankt voor je duidelijke uitleg.

Plaats reactie