Handige tool gezocht voor waterverversing...

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Ranchufan
Lid FGF
Berichten: 12
Lid geworden op: 01-10-2013 13:05

Handige tool gezocht voor waterverversing...

Bericht door Ranchufan » 28-12-2013 10:12

Zoals het topic onderwerp al zegt, zoek ik een gphandig tooltje om water te verversen.

Probleem is dat ik een designer kraan heb en ik kan er niks afschroeven helaas.
Heb van Gardena al een universeel koppel stuk gezien maar ben bang dat het niet past.

Ik kijk vaak op de site van solid gold, en zij heeft zon handig ding aan haar kraan...ben gewoon jaloers op hahaha

Nu doe ik water wissels met emmers en dat op zich wel te doen... Ik heb buiten wel een kraan, maar het water is ijskoud wat daar uitkomt.. ( helaas geen mengkraan)

Hoe doen jullie dit? Kan ik misschien iets maken voor op zon designer kraan?


Ik hoor graag jullie ideeën

Mvg tamara

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-12-2013 10:50

Wat ik zelf het handigste vind is een (opvoer)pomp aan een tuinslang. Tenzij er een aansluiting aan de filterpomp zit, dan gebruik ik die.

Het werkt heel makkelijk en vooral veilig, ik leg het uit. Je hebt voldoende tuinslang nodig en een (opvoerpompje) die op een tuinslang past. Afhankelijk van hoeveel liter je per keer verschoont kun je een pompje uitkiezen, ik pomp ongeveer 1000l/u met een 1400l/u opvoerpomp door 10 meter tuinslang.

Wat je doet is de pomp en slang halverwege in je aquarium vastzetten, of op de hoogte die je wil verversen. Slang in de gootsteen met een simpele knoop onderlangs om de kraan knopen zodat hij niet uit de gootsteen kan vallen en dan het aquarium leegpompen. De pomp stopt er vanzelf mee als hij het gewenste volume weg heeft gepompt.

Leg de pomp nu in een emmer onder de kraan en hang het einde van de tuinslang in de bak. Gebruik een flinke wasknijper of clip om de slang vast te zetten, tijdens het vullen ben je constant de temperatuur van het kraanwater aan het controleren. Mocht je ook toevoegingen aan het water willen doen kun je dit het beste direct in het begin van het vullen erbij doen, verdunt zich dan langzaam in het nieuwe water.

Dus pomp en thermometer in de emmer, een digitale thermometer graag want zo een die je in je aquarium hebt hangen reageert te traag. Emmer eerst vullen met schoon water, toevoegingen erin, temperatuur controleren en pomp aan. Kraan weer open op temperatuur en in de gaten blijven houden zeker de eerste 2 minuten. Dan snel even kijken hoe snel het vullen gaat als je de bak niet kunt zien.

Zo kun je heel snel water wisselen zonder dat je de temperatuur laat fluctueren. Duurt ongeveer een half uurtje bij mijn 300l bak en dan poets/stofzuiger ik ook even tussendoor.

Vaste aansluitingen zijn ook heel handig hoor daar niet van, maar dit is ook snel, practisch en zonder risico's. En je kunt ook meerdere aquaria bedienen(let dan wel op eventuele besmettingsrisico's dus geen Qbakken!).

Hmmm... wel overdreven uitgebreid uitgelegd... :roll:

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 28-12-2013 11:05

Hier ook zo'n kraan.
En hier dus ook een emmer in de wasbak en die vol laten lopen op de juiste temperatuur.
Dan opvoerpompje in de emmer en aan zetten.
Echter is de afstand naar het aquarium voor mij te lang om dan de slang direct in het aquarium te kunnen doen.
Dus ik heb een cementkuip op een custom made whhahahahahaha, karretje staan en die rol ik dan naar het aquarium en herhaal het kunstje.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-12-2013 11:20

De lengte van de slang maakt weinig uit, 50m kan makkelijk. Het optijd stoppen met vullen en de temperatuur in de gaten houden is wel lastig dan :lol:

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 28-12-2013 12:42

Ik haal het aquarium leeg met emmers en vul hem weer met de tuinslang, maar daar heb je denk ik niet zoveel aan dan :o

Bij m'n ouders thuis hadden we ook allemaal fancy kranen en daar moest ik ook alles met emmers doen.. helaas :(

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 28-12-2013 15:20

Waarom haal je m niet ook leeg met de tuinslang dan Ute?

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 28-12-2013 15:30

Hinvin schreef:De lengte van de slang maakt weinig uit, 50m kan makkelijk. Het optijd stoppen met vullen en de temperatuur in de gaten houden is wel lastig dan :lol:
I rest my case :wink:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-12-2013 19:39

Kun je ook met z'n tweeen doen, kan er 1 met een wijntje op de bank gaan zitten kijken hoe het aquarium vult..... HO MAAR! :lol:

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 28-12-2013 23:23

Hier gebruik ik een fonteinpomp met aquariumslang om hem leeg te laten lopen, en een universeel koppelstuk van gardena met tuinslang op haspel om hem te vullen.
Daar heb ik dan een watermetertje van Gardena tussen zitten om te zien hoeveel liter ik precies bijvul i.v.m. toevoegen van zout o.i.d.

De slangen klem ik met een lijmklem aan de rand van mij aquarium, zodat hij niet los schiet.

Hieronder wat plaatjes, want ik ben echt tevreden over de combi van al deze spullen bij elkaar.

Watermeter
Afbeelding

Koppelstuk voor de kraan
Afbeelding

Tuinslang
Afbeelding

Fonteinpomp
Afbeelding

Lijmklem
Afbeelding

Ranchufan
Lid FGF
Berichten: 12
Lid geworden op: 01-10-2013 13:05

Bericht door Ranchufan » 29-12-2013 11:26

Kijk dit zijn handige tips.... Hier ga ik zeker mee aan de slag...
Bedankt mensen... :D

Plaats reactie