Aquaponics voor Fancy Goldfish.

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Aquaponics voor Fancy Goldfish.

Bericht door Hinvin » 28-12-2013 22:22

Hoi,

In een ander topic dat begon met een discussie over welke maat aquarium optimaal gezien werd voor onze Fancy's zijn er veel ideeen naar voren gekomen over de huidvesting van onze vissen. Hieronder ook aquaponics, dat in amerika al behoorlijk populair aan het worden is.

Om dit systeem verder te bespreken heb ik even dit nieuwe onderwerp gestart om de discussie hierover wat verder te verdiepen. Ik heb tot nu toe alleen veel gelezen en filpjes gekeken op youtube, maar al wel een aardig idee hoe ik het wil gaan maken. Dat het er komt is al praktisch een feit, alleen nog de praktische invulling :wink:

Het principe van aquaponics is echt heel simpel, je hebt een flinke bak met vissen nodig die flink vervuilen en een aantal groeibedden met planten die deze vervuiling omzetten in nitraat en fosfaat en dit vervolgens opnemen om te groeien. Wat mij aanspreekt is de eenvoud en de praktische toepassing ervan. Wat is er nu leuker dan nuttige gewassen kweken terwijl je vissen het werk doen! 8)

Gisteren en vandaag het eerste deel van m'n plan klaar gemaakt, en ook eigenlijk het hart van het systeem zoals ik het bedacht heb. Het Babybadje! :lol:

Afbeelding

Even toelichten. Ik heb nog geen schema gemaakt, maar misschien dat jullie je dat wel voor kunnen stellen als ik het zo uitleg. Dit 'babybadje' is de collector, hierin wordt het water van de visbakken verzamelt en stroomt het vuile water middels een aqualift naar de groeibedden. In ieder geval 2 lijnen van groeibedden waardoor je er 1 uit kunt schakelen(voor onderhoud of bij calamiteiten) en het hele systeem door kan blijven draaien ookal is dit op halve kracht. De groeibedden lopen middels een overstort weer over in de visbakken. Die lopen daarna dus weer over in de collector. Komt natuurlijk weer gigantisch veel natte vingerwerk bij kijken, maarja dat hebben we er graag voor over!

Over de collector met aqualift. Op de foto kun je zien dat er een grote afvoer in het midden zit en een grijze schijf daarin. Die grijze schijf is een bruissteen(13cm doorsnede) waar een flinke luchtpomp op aangesloten wordt. Daar komt een pvc buis overheen die het water zo hoog opvoert dat het onder natuurlijk verval via de groeibedden terug in de visbakken kan lopen. Je hebt dus maar 1 flinke luchtpomp nodig! Bijkomend voordeel is dat je alles nog flink belucht voor het de groeibedden ingaat zodat je nitrificatie direct in het begin al kan plaatsvinden en je planten het direct kunnen opnemen(belangrijk punt lijkt me).

Maargoed, dat is mijn idee hierover. Tot alles buiten gereed is heb ik nog even de tijd nodig(pfff). Het hoeft overigens helemaal niet zo ingewikkelt als ik me dat voorstel. Ik heb twee filmpjes die totaal verschillende manieren toelichten over hoe eenvoudig zoiets kan zijn. In het tweede filmpje wordt er een aquaponic bak gemaakt van een IBC container, deze kosten echt niks en worden vaak voor een paar tientjes aangeboden op MP in diverse kleuren. Nee, geen babybadje-blauw helaas :wink:

Een tweetal benaderingen van aquaponics enthousiastelingen, totaal verschillend, maar er staat zoveel over op youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=bHr_rLSGXaQ

http://www.youtube.com/watch?v=zZ6pI6AO ... 89F03C1BF7

Ik zal het proces hier een beetje bijhouden als ik weer verder ben gekomen. Het 'babybadje' wordt in gebruik genomen als binnenvijvertje voorlopig en draait nu met het vijverfilter dat ik op m'n aquarium heb gehad. Daar zit nu naast een ingedraait intern filter een extra filter op en dit wordt dus binnenkort mijn ranchubak!

Groet, Hinvin

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 29-12-2013 11:16

Hi Hivin,

Als ik het systeem op het eerste filmpje goed begrijp staan de wortels continu onder water.

Ik heb op wat andere sites gezien dat ze betere resultaten hebben met de planten als die groeien in eb-en-vloed bedden zodat er voldoende zuurstof bij de wortels van de planten komt.

Bij http://www.fishplant.co.uk hebben ze een commercieel systeem dat zo werkt wellicht kan je daar nog wat ideetjes van lenen :-)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 29-12-2013 11:47

Klopt helemaal, in het eerste filmpje staan er allemaal water/oeverplanten in de bakken, deze horen juist met hun wortels in het water te staan om optimaal voedingsstoffen op te nemen. Dit zijn overigens wel de meest efficiente schoonmakers voor zover ik weet.

Je kunt ook gewoon groente of kruiden op de groeibedden gebruiken, maar dan moet inderdaad het groeibed hoger zijn zodat de planten niet(volledig) met hun wortels in het water komen te staan. Je moet dan ook een ander substraat gebruiken. In geval van waterplanten is grind al prima.

Zal het even bekijken, bedankt voor het meedenken :wink:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-12-2013 09:43

Ah ik snap de verwarring Goldfishy. Die fishplant heeft een mooi verhaal bedacht om hun produkt uniek te laten lijken. Dat eb en vloed systeem is onzin, een autosyphon of bellsyphon zorgt ervoor dat het groeibed volloopt en op een bepaalde hoogte zich weer helemaal leegt. Dit gebeurt dan elke paar minuten en heeft to doel dat inderdaad wortels door het hele substraat kunnen groeien, dat hebben ze overigens precies zo in de bakken van de filmpjes. Dus de groeibedden horen inderdaad een bellsyphon te hebben.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-12-2013 17:06

Wat Goldfishy bedoelt is dat de planten het beter doen wanneer de wortels langer droogstaan als alleen die paar minuten die de bellsyphon geeft.
Wanneer je naar de wortels kijkt van beide systemen zie je dat de wortels van een eb-vloed systeem veel dunner en een vollere bos zijn.

Ik ben ook al een tijdje het e.e.a. aan het voorbereiden, maar hier draait het nog niet doordat ik meteen dat eb-vloed systeem goed wil hebben.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 31-12-2013 18:50

Ik had zelf het idee de planten aan te passen aan het systeem. Maar het systeem aanpassen aan de planten zou ook moeten kunnen.

Wat volgens mij zou moeten werken is een kleine bodemdrain gebruiken en een overloop en de bak dan op een bepaalt programma(eens per uur ofzo) vol laten lopen. Dan heb je totale controle. Een programmeerbare pompschakelaar voor vloerverwarming zou hiervoor te gebruiken zijn denk ik.

Ik ben eigenlijk alleen nog met de techniek en materialen bezig geweest Zsjonnie en Goldfishy. Zal me er eens in gaan verdiepen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-12-2013 22:55

Ik zat meer te denken aan een overloop op de vissenbak. Een opvangbak waar een pomp in komt te staan met tijdschakelaar en een growbed met bellsyphon die uitloopt in de vissenbak. Zo blijft het niveau in de vissenbak gelijk en wordt er vanuit de opvangbak water naar de growbed gepompt waardoor het uiteindelijk weer 'schoon' in de vissenbak terecht komt. Qua timing zat ik eerder te denken aan de growbed zo een 4x per dag vol/leeg te laten lopen en het vollopen zou dan rond een kwartier moeten duren.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 01-01-2014 10:17

Dat met die opvangbak of collector ga ik ook doen. Om een aantal praktische redenen, maar met name ook omdat je hier een bodemdrain ik kunt maken ivm water verversen lijkt me dit erg praktisch en ik zou een bodemdrain in de visbakken liever niet hebben.

Ik denk dat als je de opvangbak een op het groeibed bepaalt volume hebt dat goed kan werken, alleen moet de pomp zichzelf dan uitschakelen en moet je de verdamping in de gaten houden dat de bellsyphon wel het water weer dumpt.

Ik vraag me trouwens af hoe het met nitrificatie gaat werken als je maar 4x per dag vol laat lopen. Maar het zal toch meten zijn in het begin he.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-01-2014 19:01

Ik kon vanmiddag nog een paar drijfplantjes krijgen en na enig geknutsel........

Afbeelding

Plaats reactie