450 L

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 26-03-2014 16:14

Geen persoonlijke ervaringen
Maar toen ik op zoek was naar een aquarium om te laten bouwen ben ik hem wel regelmatig met goede referenties tegen gekomen.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 03-04-2014 18:04

Even een update over mijn aquariumbouw. Zondag haal ik een massief eiken dressoir op. Hij is 2.20m lang. Daarom laat ik een aquarium van 200x50x50 maken. Deze zal bare bottom worden.
Heb al een jebao 304 filter gehaald.
Hoorde dat ik er waarschijnlijk nog een nodig ga hebben voor de 500L. In de jebao stroomt het water van onder naar boven in de filterpot. Hij heeft 4 mandjes. 2 heb ik volledig gevuld met siporax. Dan heb ik nog een mandje met zwarte schuim en 1 met filterwatten. Nu weet ik dat je het beste eerst zweefvuil kunt afvangen zodat je biologische filter minder belast word. Ik zou dan bijv eerst de zwarte mat 2x sipo en eindigen met watten. Maar als dan de doorstroming minder word doordat mn zwarte mat verstopt raakt, moet alles er uit om de zwarte schuim schoon te maken. Hierbij sterven veel bacteriën in mn siporax. Hoe zouden jullie mijn filter indelen? Wat voor meerwaarde heeft de zwarte spons aangezien ik al watten heb. Heb nog 6L siporax staan. Zal ik de spons hiervoor inruilen? Tips zijn welkom!

Zoals ik al zei wil ik mijn bak bb houden. Deze strakke uitstraling probeer ik daarin vast te houden. Bij de jebao zitten 2 groene slangen. Natuurlijk is het minder mooi als je deze ziet. Daarom zal ik iets tegen de achterwand moeten maken. Mijn achtergrondmuur is wit. Daarom wil ik de achterwand van mijn aquarium ook wit maken. Hoe kan ik dit het beste doen en hoe hebben jullie er voor gezorgd dat de slangen het minst opvallen?

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 03-04-2014 18:19

Klinkt goed die bak met meubel. Ben erg benieuwd. :)
Ik vrees alleen wel dat een Jebao 304 niet goed werkt met een bak van 2meter.
Ik had twee van deze pompen op 640liter staan (de bak is 1.80). Er was te weinig stroming en veel zweefvuil. Achteraf bleek dat op buitenlandse websites gesproken werd over max. 1.20m i.v.m.stroming. Nederlandse websites melden dit niet. Ik mocht ze zo goed als kosteloos omruilen.
Momenteel heb ik twee Jebao 104. Die doen wel goed hun werk. Zijn wel flinke jongens qua grootte.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 03-04-2014 18:59

Ok bedankt voor de tip. Dan neem ik als tweede filter de 104. Maar hoe zal ik hem indelen?

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 03-04-2014 19:10

De 104 zal je niet teleurstellen denk ik.
Hoe ik het nu heb zitten is (1 is bovenste, 4 is onderste):

1: grovere witte filtermat met daarboven een fijnmazige filtermat
2: twee grovere witte filtermatten
3: filterpijpjes met een blauwe mat
4: filterpijpjes met een blauwe mat

De matten zijn die erbij zaten en die de leverancier verkocht.
Ik heb de uitlaten op de achterwand gedaan, maar het liefst had ik de uitlaten in het midden gedaan met de inlaten aan beide zijdes van de bak. Dit kan helaas niet bij mijn aquarium i.v.m. een glazen rand over de gehele breedte.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 06-04-2014 09:43

Ok bedankt. Ik zal hiernaast nog een 104 halen. Dus 304 en 104 en kijken hoe dat werkt.

Zijn er nog meer mensen die hun ervaring met filterindeling willen delen? En weet iemand waar ik transparante aan en afvoerbuizen haal voor mijn 304? Die groene is geen gezicht in een transparante bak. Ik maak denk ik geen achterwand.

Nog een vraag, hoe verversen jullie het water op een makkelijke manier?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 06-04-2014 11:24

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar het is wel heel handig om dezelfde filters en materialen hiervoor te gebruiken. Zo heb ik altijd vervang spullen liggen mocht er iets uitvallen en alles past overal op.

Plaats reactie