Waarop letten bij 2dehands aquarium?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
KameMatthew
Lid FGF
Berichten: 48
Lid geworden op: 22-03-2015 07:00

Waarop letten bij 2dehands aquarium?

Bericht door KameMatthew » 29-06-2015 07:59

Hoi allemaal,

Zoals jullie misschien of misschien niet weten door middel van mijn foto-album is mijn huidige bak van 20L veel te klein. Ik ben dus al een hele tijd op marktplaats gekeken en nu heb ik er een gevonden die niet al te duur is. :D Maar toen ik het aan mijn ouders liet zien zeiden ze wel een paar dingen waar ik ze (helaas) gelijk in moet geven. Wat als de bak lek is en dat de reden is dat ze hem weg willen. Hij staat al leeg dus het zou best wel kunnen. Misschien zijn er ook wel andere dingen met hem gebeurd. Dus ik wou hier even vragen waar ik allemaal op moet letten. Alvast bedankt!

Bye!
Just a duth boy who loves music and his goldfish.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 29-06-2015 15:16

Vragen of hem eventueel willen vullen voordat je komt, zodat je hem gevuld kan zien.
Anders vragen hoelang de bak al leeg staat.
Thuis sowieso even in de tuin ofzo de bak even vullen om te checken op eventuele lekken (kan ook ontstaan door vervoeren, als het een wat oudere bak is).
Let ook gelijk even op het aantal krassen! Ik heb een aquarium gekocht waar chichliden in gehouden zijn, dus veel stenen. Voorruit zit onder de krassen. Iets waar je later spijt van kan krijgen ;)
Verder gewoon even de kitnaden langslopen op scheuren ed.

KameMatthew
Lid FGF
Berichten: 48
Lid geworden op: 22-03-2015 07:00

Bericht door KameMatthew » 30-06-2015 07:50

En stel nou dat hij lekt. Wat moet ik dan doen? Ik weet dat je de randen kan afkitten, maar er kan toch ook een heeel klein scheurtje aan de achterkant zitten ofzo?
Just a duth boy who loves music and his goldfish.

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 30-06-2015 11:17

Als je een tweedehands bak koopt loop je altijd een zeker risico.
:?
Zoek een verkoper in de buurt, en vraag of je de bak eerst eens mag komen bekijken.
Als de mensen of de bak je niet aanstaan dan kan je nog onder de koop uit.

En als je een bak koopt, en er is iets mee, dan kan je makkelijker contact opnemen met een verkoper in je eigen woonplaats.

De bak zou ik ook altijd een keer heel goed schoonmaken i.v.m. achtergebleven ziektekiemen/bacteriën.
Verder, zie tips Vissengek12 :lol:
Een beetje extra kit kan geen kwaad.

En als je echt meer zekerheid wilt hebben, dan kan je op veel plekken ook een bak laten maken. Is eigenlijk altijd wel goedkoper dan de bakken van de bekende merken.

Dan kan je bijvoorbeeld expres een kapotte bak met goede lichtkap heel goedkoop via MP kopen en bij die lichtkap dan een nieuwe bak laten maken.
Kijk maar eens rond naar de mogelijkheden.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-06-2015 22:20

Ik heb al aardig wat bakken gekocht op MP en als je goed kijkt langs de naden kun je meestal zien welke gelekt hebben. De oudere bakken met zwarte kit vind ik zelf nog beter dan de nieuwe bakken met blanke siliconen kit.

Je moet gebruikte aquaria ontsmetten met (bio)alcohol of chloor. Als je chloor gebruikt moet je ook ontchloren. Daarna laat ik een bak een paar dagen leeg en droog staan. Het zou me verbazen als er dan nog iets overleeft ;)

Plaats reactie