Extra filtratie Goed of niet Goed???

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 30-04-2016 18:16

Hé zeikerd!!! :-)

Owww dat deel... daar waar het water echt binnenkomt... Telt bij mij niet als tray... Daar zit voor mij ook even een punt met PondGuru... Feitelijk herhaalt hij dat blauwe vlies weer met zijn aanpak (blauw - groen - wit) Nu hebben we al een beperkte ruimte voor een biologische aanpak, waarom zou je met de Eheim set-up blauw (dus helemaal bovenin), daar waar het vuile water binnenkomt en dan naar onder wordt afgevoerd waar het weer door de trays omhoog wordt gepompt, gaan herhalen? Liever direct fijn filteren zodat op dat nog mechanische punt al ruim bacteriën zitten. Dan maar wat vaker die onderste laag vervangen in dat verloopschema. drie lagen > onderste laag vies: eruit, middelste laag wordt nu buffer, voorheen bovenste wordt dan weer middelste en nieuwe bovenste laag kan weer gaan enten...

Okay... Eheim heeft in de onderste die zwarte plastic pijpjes. Zal heel goed werken, maar niet bij sluiers. Opbouw van bacteriën duurt te lang, plus dat er een lading poep naar het biologisch deel wordt gespoeld waardoor het medium daar volkomen dichtloopt. Nope, nope, nope...

Even de indeling van mijn filter - en ik ben pretty pleased met de prestaties daarvan - Eheim 3 350 bodem: ADA Bio Cube / enkele laag filterwatten > middelste tray: Matrix > bovenste tray: Matrix / dunne laag ADA Bio Rio / Filtervlies

ADA Bio Cubes zouden op den duur bij jou ook interessant kunnen zijn, maar hebben een vrij lange inlooptijd (en we zijn bezig jou in aangename sferen op vakantie te krijgen toch?) Zit qua dichtheid tussen groen en wit in. Je zou je middeleste en bovenste tray, buiten de BioHome, kunnen afvullen met Matrix. Wel het filtervlies in de bovenste tray handhaven, in Matrix zitten nog wel eens drijvende brokjes en die wil je echt niet tegen de rotor krijgen!!!

Merk witte filtermatten is niet belangrijk... als het maar fijn materiaal is.

Seachem heeft potassium (algemeen mineraal) Sera zal het ook hebben, maar je hebt in mijn persoon met een Seachem-mannetje te maken dus... ;-) het is een heel goed merk waarbij je wel even goed moet opletten welk middel je waar en waarvoor inzet, de producten zijn nogal gericht op een bepaalde/beperkte functie. Hoewel di vooral opgaat met échte plantenbakken.

Wel even puntje opmerken... sorry... Prime... voor mijn gevoel ontloop je dat als de pest en dat is nu net niet wat je moet doen. Geloof me, ik ben net zo'n stresskip als jij en het is een heerlijk stukje rust in huis. Zie het als een chemische FCC dat snel werkt. Meet je iets vreemds en breekt de onrust uit, tatada daar is Prime en geeft net even die ruimte waardoor je 'soave' het probleem rustig kunt gaan benaderen/analyseren zonder dat de denkbeeldige schuimvlokken door het huis vliegen. Ik overdrijf natuurlijk met dat laatste, maar toch ook weer niet... toch? ;-) Ik herhaal: Seachem Prime! Of zoals vroeger met de eerste Franse lesjes: Classe, répété maintenant: Seachem Prime > 20 bijna-pubertjes: Seachem Prime! Bon!

Succes en... vragen = stellen!

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 30-04-2016 18:19

Vergeet nog wat... de bak... dat extra filter... De Eheim moet jouw volume meer dan makkelijk kunnen hebben en gezien het feit dat je niet echt overloopt qua ruimte. Wil je die handhaven? Scheelt weer een liter of 2...

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 30-04-2016 20:35

Hoi Michel,
Dat laatste stukje begrijp ik niet zo goed. Hoe bedoel je dat/wat scheelt 2 liter?

Ik heb juist het idee dat mijn Eheim pomp te weinig is voor het aquarium die ik heb. Ik moet nu om de twee dagen het blauwe filter uitspoelen omdat de stroming minder wordt.

Ik begrijp dat jij dus ook een Eheim hebt. En jij heb een veel groter aquarium. En heb nergens last van? Er zit iets niet goed volgens mij?

Nog even terug te komen op de 'inrichting', van de Eheim pomp. Idd die zwarte pijpjes heb ik verwijderd. In die tray zitten dus drie filters. Dan de andere twee trays zitten dan de Biohome Ultra media. Alleen heb ik bij de bovenste het witte filter weggelaten. Die moet ik dus weer terug doen.


En dan eigenlijk de drie filters onder dus ook weg doen?
(Ik ben echt een lampie) maar dat begrijp je inmiddels wel.

Ik snap niet zo goed wat het verschil is van drie witte filters onderin, of drie filters van verschillende diktes onderin een tray?
Misschien moet ik eerst even Google wat jij nou eigenlijk heb. Ik zie nu teveel rare namen voorbijkomen.

Wordt vervolgd.

Haha groetjes Louise

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 30-04-2016 20:51

:shock: eh sorry Michel ik snap nu wat je bedoelt. Je bedoelt dat ik dat extra filter (Tubefilter) eigenlijk niet nodig zou hebben.

Zo echt ik heb ook niet veel meer nodig geloof ik.

Ja die heb ik eigenlijk erin gedaan omdat het niet 'loopt' naar mijn gevoel :?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 30-04-2016 21:50

We're lost in translation!!! :-)

Dat BioHome van jou, da's best groot hè. In die zin, grote stukken. Zou daar niet een deel van probleem kunnen zitten. Te weinig stroming tussen het media? (Bedacht hij zich)

Even over die onderste tray. Daar heb jij nu drie lagen in zitten. Onderste blauw, middelste groen en bovenste wit. Ik vind die onderste blauw dubbelop. Immers, je hebt zo'n zelfde stuk zitten aan de bovenkant van je filter. Daar komt je vieze water binnen, de ergste puinhoop blijft daar hangen en de rest gaat via het drie-hoekige gat rechts boven naar onderen waar het via de trays weer naar boven wordt gezogen en via het 'ei-vormige' deel weer naar buiten geperst.

Dus wanneer het vuile water bij de blauwe laag in je onderste tray komt, gaat die blauwe laag niet echt veel meer doen, het vuil is door de eerste blauwe laag al 'verkruimeld' en gaat dus bijna rechtdoor naar de groene laag die net iets meer tegenhoudt, dan door naar de witte die weer iets meer tegenhoudt.

In mijn voorstel komt het vuile water via de eerste blauwe laag, die helemaal bovenin dus, naar de eerste witte laag van de onderste tray. Die houdt dus al tegen wat in de bestaande situatie bij jou pas veel later gebeurt. Tel er in mijn voorstel dus nog twee extra witte lagen bij op en vuile water zal wanneer het bij BioHome aankomt heel behoorlijk vrij van zweefvuil zijn. In ieder geval is het nu zo klein geworden dat de bacteriën zich er lekker op uit kunnen gaan leven (buiten de chemische vervuiling van nitraat, nitriet, etc). Het witte vlies in de bovenste tray zal de laatste restjes zweefvuil opvangen... resultaat: helder water vrij van nitriet en (iets) minder nitraat maar dat laatste vang je weer op met waterwissels.

Overigens... Hoe meer we het erover hebben hoe meer ik vraagtekens bij BioHome ga zetten. Ik geloof direct dat het kwaliteitsspul is, de kritieken zijn lovend, maar tegelijkertijd bekruipt me het gevoel dat BioHome en sluiers geen beste match zijn...

Hopelijk met dit antwoord wat meer helder ipv nieuwe ruis... :-)

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 30-04-2016 22:34

Hoi Michel,

Ik denk dat daar de verwarring is. Ik denk dat of de Eheim anders werkt dan de meeste pompen of jij hebt gelijk dat Biohome niet samen gaat met sluiers

Volgens Pondguru gaat het water gelijk naar beneden 'bij de meeste pompen dus'. en daar ligt bij hem het probleem.

Hij zegt daarom, dat er onderin eerst filters moeten zijn. In mijn geval heb ik zwart, dan blauw en dan wit. In deze filters zitten ook een soort eierdop bobbels waardoor het vuil nog beter blijft hangen zeg maar. En dat klopt wel.

Ik denk dat 'de kleuren' niet standaard zijn qua diktes en structuur, denk ik. Want het blauwe filter van Biohome is veel dichter van structuur, dan het blauwe filter van Eheim, en zou dus veel meer moeten tegenhouden qua vuil, waarna het doorstroomt het witte filter in zodat het water gepolijst de media (Biohome Ultra) kan bereiken.

En dan zou volgens hem het ergste vuil opgevangen worden. Waardoor het water dan door de Biohome Ultra kunnen stromen.

De Biohome Ultra is 4 cm en qua stroming maakt dat niet uit. Biohome neemt zo goed vloeistof op dat moet voor de stroming niet uitmaken.

Dit was voor mij een logische reden om dit te gebruiken.

Nou dat wordt vannacht dromen over Blauw,wit,Groen, en media media mediaaaaaaaa, zzzzzzzzzz


:P

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 01-05-2016 13:14

Hoi Louise,

Zo moet het voor ons allemaal duidelijk zijn:

Afbeelding

Dit is dan wel een 3-350, jij hebt een 4-350 maar de indeling en stroomrichting zijn exact gelijk aan elkaar...

In jouw situatie:

5 = grof blauw waar het water binnenkomt
1 = onderste laag 'grof' (kleur ff niet belangrijk) middelste laag 'medium' (kleur ff niet belangrijk) en bovenste laag 'fijn' (kleur ff niet belangrijk)
2 = BioHome Ultra
3 = BioHome Ultra
4 = niet aanwezig (filtervlies)

Ik ben van mening dat in de opzet van PondGuru 5 en de onderste laag in 1 dubbelop zijn. De toch al beperkte ruimte moet efficiënter gebruikt worden.

Ik zeg als alternatief:

5 = grof blauw waar het water binnenkomt
1 = drie lagen witte filterwat (gewoon 3x een laag in de vorm van de tray uitknippen) Het water kom zo véél 'schoner' bij de echte filtermedia aan.
2 = mix bioHome / Matrix
3 = mix bioHome / Matrix
4 = filtervlies (dus weer terugplaatsen)

Duidelijker kan ik het echt niet krijgen... :-)

grts en... Prime!!! Michel

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 01-05-2016 13:56

Dank je dank je wel,

Ik heb de Prime al besteld, en ik begreep het uiteindelijk wel :? , maar nu is het idd duidelijker.
Ik ga ermee aan de slag. Je hoort van me.

Ik begrijp nog steeds niet dat jij met een minder volume pomp en groter aquarium helemaal geen problemen hebt? Heb jij twee pompen?

Nog even een vraagje over dat FCC, had jij het nou ook dat er zo heftige reactie was bij het gebruik ervan?, er kwamen
Allemaal wittige sliertjes uit de schubben?

Nogmaals bedankt voor alle moeite

Groetjes Louise en fijne 8) zondag.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 01-05-2016 14:43

Hèhè... je zult zien wat voor een rust het brengt.

Eén van de ranchu-mensjes op het net moest verhuizen van Washington naar Florida - met de auto, en twee curverbakken met in totaal 8 vissen. Da's een flinke rit. In de bakken een luchtsteen op 12v pompje én... Prime! En die vent is erg strak als het om z'n vissen gaat. Gewoon om je een idee te geven.

Eén pomp hier... Onze pompvolumes zijn gelijk. Onbelast 1050L p/u. Door een nauwere in- en outlet, in-line verwarming en uv-filter red ik met moeite 180L p/u maar dat is niet erg... Het filter staat er bij mij niet voor helder water (al is dat natuurlijk wel mooi meegenomen) maar voornamelijk om een rem op nitriet te zetten - dat meet ik dan ook niet. Verder natuurlijk dagelijks een redelijke wissel (poep en ander onheil zoals overgebleven muggenlarven afhevelen) en twee maal per week een 100% wissel. Het is een beetje inherent aan ranchu's. Maar dat is weer een ander verhaal.

FCC maakt o.a. de vissen met een rotvaart een nieuwe slijmlaag aanmaken. Die witte draden die ziet zijn niets anders dan loskomende slierten slijmlaag waar FCC ingekomen is. Het effect van die draden wordt wel minder wanneer je het vaker gebruikt. De slijmlaag wordt beter en gezonder, meer helder, laat makkelijker los - vervangt sneller. Moet je maar eens kijken hoe de kleur aan helderheid wint met gebruik van FCC. Verder is het een bron van mineralen waar de beestjes gewoonweg behoefte aan hebben. Alleen maar gezond dus.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 01-05-2016 15:13

Ja het kwartje valt :P

Als jij dagelijks verschoont hoeveel water haal je eruit? En gooi je dan ook weer aquasafe en etc erbij?

O nee, natuurlijk 'prime

Ik doe het namelijk ook wel vaak en meestal haal ik er twee emmers uit 20 liter ongeveer. Is er eigenlijk een 'waterverversregel'? Haha

En geef jij diepvries muggenlarven, want ik durf niet meer zo goed rode, zwarte etc te geven omdat ik bang ben voor weer een ziekte uitbraak.
Maar ze vinden het zo lekker. Daar baal ik een beetje van.

Jeetje 'de zekere' blijft vragen stellen :P

Plaats reactie