Extra filtratie Goed of niet Goed???

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Extra filtratie Goed of niet Goed???

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 28-04-2016 22:16

Hoi allemaal,

Ik loop nu al een tijdje te KL...ten, met de stroming in mijn aquarium. Er blijven te veel hoopjes liggen. Ik heb een Eheim 4 350. Externe pomp. De uitstroom pijp staat dan weer recht, dan weer schuin naar de achterruit, dan weer maar de bodem gericht, kortom ik wordt er helemaal ... Van.
Dus ik een sponsfilter in de andere hoek gezet, voor extra bubbels en filtratie. Omdat er ook veel zweefvuil was.

Water werd wel helderder, maar de hoopjes bleven. Nu heb ik vandaag een tube filter met stroming pomp in mijn aquarium gezet. Had dit gezien bij Pondguru (You-Tube) ik dacht dat is Super... Dan blaast de pomp de poepies mijn instroom in. En er wordt extra gefilterd.

Maar het was nog een heel gedoe. De bedoeling was dat de tube op de bodem zou liggen en dan zou blazen, maar dat ging niet op. Snoertje te kort. Nu staat het rechtop het filtert goed. En de stroming doet het ook goed, Maar, hé hé, hier komt mijn vraag?

Wat is nou eigenlijk goed voor Ryunkins. Ik ben nu weer bang dat te veel stroming niet goed is voor ze. De uitstroom staat net onder het wateroppervlak en de stroming van de Tube-filter pomp staatdezelfde richting op. Maar dan onder het water.

Pff lastig om het allemaal zo uit te leggen. Ik laat wel wat foto's zien dan weten jullie waar ik over heb.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel verhaal. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
:?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 28-04-2016 23:12

mjaaa, more or less duidelijk...

Nog duidelijker wanneer je een overzicht van je bak kunt plaatsen en misschien iets van een detail van dát wat je 'te veel hoopjes' noemt... Ik begrijp dat je de poepslierten vervelend vindt maar in deze omgeving is het wel iets dat moeilijk te ontkomen valt, het is gewoon te veel. Voordat je het weet maak je je druk over iets dat nu eenmaal een consequentie van sluierstaarten is: poep! (en verder om het woord 'beren' maar even te verwijden hè?)

Qua stroming, te veel stroming is nooit goed (IMHO) Ze moeten wel een plek hebben waar gewoon wat 'gehangen' kan worden zonder dat ze tegen de wanden aan worden gedrukt. Ook even qua bouw (hoooog) - en uit de losse pols, weet niets van ryukins - zou je denken dat ze wat gevoeliger voor een stevige waterstroom zijn.

Misschien is het een optie één maal per dag de hoopjes even af te hevelen?

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-04-2016 00:41

ik ben net heel de tijd jou aan het antwoorden, is ineens mijn hele verhaal weg. Ff serieus. Grrrr...

Het is echt zo'n dag.

Maar je hebt gelijk het hoort erbij, dat weet ik. Het is alleen dat ik mijn waterwaardes niet goed krijgt en er naar mijn idee te weinig poep naar de instroom gaat. Dus ik dacht ik doe er extra filtratie en stroming bij.

Maar toen ik vandaag zag dat ze maar aan net happen waren en alleen maar stil lagen op de bodem wist ik even niet of het wel allemaal zo goed was voor ze vandaar.

En ik heb een tijd geleden een stofzuiger aangeschaft omdat ik ook een keer op vakantie wil en het voor mijn zus makkelijk wilde maken. Maar ook dat apparaat was een gedoe. Hij doet het nu goed maar voor mijn zus zou het te ingewikkeld zijn. Het koste mij al twee dagen om de schuitjes open te krijgen en toen moest ik nog uitvogelen hoe je de zuigkracht gedaan kreeg.
En je moet ook geen blauwe ballen opzuigen want dan moet je het helemaal opnieuw starten. Kortom alles is een ' gedoe' en gaat niet zoals ik het zou willen. ( snap je een beetje waar mijn probleem ligt). Ik heb een man die dit allemaal maar niets vind en voor mij gevoel is alles nog steeds niet stabiel. Ik weet niet hoe ik met een rustig gevoel op vakantie moet gaan als alles nog steeds niet in orde is.

Maar goed nu wijk ik helemaal af.

:oops:

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-04-2016 00:47

Oh ja en die stofzuiger, dat wilde ik nog vertellen. Ik was op een gegeven moment zo geobsedeerd om alle shit op te hevelen. Dat ik ineens Vlekkie omhoog Zag schieten en met een duik zo met zijn kop in het grind kwam. Echt ik schrok me rot. Ik heb toen eigenlijk die stofzuiger niet meer gebruikt.
Dus weer een 'gedoe'
Afbeelding

Nou groetjes maar weer.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 29-04-2016 07:44

Louise... adem in... rust... adem uit... rust... adem in... rust... adem uit... ;-)

Laten we beginnen te melden dat mijn wederhelft een beetje hetzelfde is. Niet blij met de hobby en om de dag wordt hetzelfde riedeltje mijn kant op geadresseerd: "ik vind de vissen erg leuk, maar dat aquarium..." "Je hoeft het niet als vernedering te ervaren als je hiermee stopt hè, dat weet je toch?" "zo ordinair dit allemaal". Pure accuzuur en alles op de behaagzieke toon alla Femke Halsema. Nu weet ik natuurlijk niet van andermans politieke voorkeuren en fanboy/fangirl-gedrag qua politieke gezichten, als ik je met FH tegen het zere been heb geschopt... sorry, maar deal with it...

Eén ding: het moment van stress - en ik lig zo af en toe net zo krom van de spanning als jij - is voor 'de andere kant' weer aanleiding om 'constructief bemoedigend' uit de hoek te komen en ergens hebben ze nog gelijk ook: "moet je jezelf zien, en dan volhouden dat dit een leuke hobby is?" Dus... Voor je eigen gemoedstoestand - en die van je man... Geniet van deze tijd. Het is hopeloos en shit en weet ik wat meer... Accepteer deze situatie, accepteer dat je net met de hobby begonnen bent en de rust en kunde nog niet hebt (zelfde hier!), leer ervan en als het achter de rug is en de bak draait goed denk je met een glimlach aan deze periode terug! De Tuthola die ik was... FTW??? :-)

Meer kan ik qua huishouden niet voor je doen...

Maar nu het praktisch deel...

Ik wil een paar dingen van je weten:
1. Wat zijn je waterwaarden?
2. hoe vaak ververs je en hoeveel?
3. Eheim prof. 4 350 (twee tray's toch?) Wat zit er in de onderste tray, wat zit er in de bovenste tray?
4. Hoe lang zit deze media in je filter?
5. Ben je bereid deze media te vervangen? (belangrijke vraag, als het goed herinner doe je iets met BioHome)
6. Wat voor bodem heb je? (in geval van fijn grind ff de korrelgrootte geven)

Denk eraan: Je doet je stinkende best voor de vissen, ze krijgen meer toewijding dan 99.9% van de sluiers in NL!
Maar... wat op papier perfect lijkt hoeft in de praktijk niet zo uit te pakken. Ik heb ook de nodige tegenstrijdigheden ervaren.

Dan nu het worst-case scenario...

Heb je vrienden/kennissen met een vijver oid waarin de vissen eventueel de vakantie kunnen doorbrengen?
Zou je bovenstaand aandurven?

Deze periode zou je dan kunnen gebruiken om het filter door te laten draaien op bv rottend visvoer met een paar druppels ammoniak - gaat geweldig! - n kunnen jij en je gezin mentaal gezien normaal op een ontspannende vakantie.

Zeau... huiswerk! En ik beloof de antwoorden ASAP te voorzien van een praktische suggestie (en die dan ook nog te onderbouwen plus dat ik eerlijk zal aangeven waar ik niet zeker van ben maar m'n natte vinger op basis van logica en gezond verstand antwoord heeft gegeven!)

Deal?

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-04-2016 10:53

LOL LOL LOL

:lol:

Oke lieve beste Michael ik ga mijn huiswerk doen. Ik kom terug met de antwoorden op je vragen.

P.s. Jij moet echt een boek gaan schrijven

Groetjes Louise . :wink:

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 29-04-2016 12:55

Ik wacht af...

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-04-2016 21:19

Ik wil een paar dingen van je weten:
1. Wat zijn je waterwaarden?
- No2 - 0.05
- No3 - 5.
- P.H. - 7.5
- K.H. - 6 dh
- G.H. - 6. dh is ook te laag.
- Po 4 - 20 mgl
- NH3 - 0
- Fe - 0. Heb plantboost toegevoegd.

2. hoe vaak ververs je en hoeveel?

Ligt eraan als mijn nitriet te hoog is ververs ik zeker 90% .
Ik probeer de vier of vijf dagen te halen maar dat lukt me nooit. De derde dag moet ik toch verversen.
Als het nitriet een beetje verkleurd is dan ververs ik 50% of soms 3/4. Ik heb eigenlijk geen vastigheid hierin.
(Misschien ligt hier het probleem)

Gisteren had ik 90% ververst, en vandaag 3/4 omdat vanmorgen mijn nitriet nog te hoog was.
Sinds gisteren is ineens mijn Po4 hoog. Vandaag ook heb ik nooit gehad.
Maar ik heb sinds gisteren ook dat nieuwe filter in de bak gedaan.

3. Eheim prof. 4 350 (twee tray's toch?) Wat zit er in de onderste tray, wat zit er in de bovenste tray?

4 trays. Ik heb mijn Eheim qua opstelling veranderd.

De bodem - coarse, medium en fine filters
De 2e van onder - Biohome Utra media
De 3e van onder. - Biohome Ultra media
De 4e (bovenste dus). - blauw filter

4. Hoe lang zit deze media in je filter?

- Vanaf dec2015/ januari 2016 langzaam vervangen.

5. Ben je bereid deze media te vervangen? (belangrijke vraag, als het goed herinner doe je iets met BioHome)

-Nee ik geloof echt dat dit het beste media is. Het is door ander gekloot, medicijnen, te veel toevoegingen van verschillende merken en te veel of te weinig waterverversing dat ik het niet onder controle heb.
Denk ik. Omdat het ook ff goed gegaan is. Het is begonnen met toevoegen van Purichem ( weet niet hoe het precies heet)
En daarna de medicijnen. Etc

6. Wat voor bodem heb je?
Fijn grind heb geen idee hoe groot?

Ik heb een Ciano 80 aquarium zo 140 liter ik weet het is te klein maar die discussie tja (die ga ik thuis niet winnen) dus laten we dit overslaan.
:roll:

Verder weet ik het even niet. Kom maar op met je tips en tops :D

Groetjes Louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 29-04-2016 22:47

Nou...

Op de GH na vind ik je water niet heel erg gek hoor... Had iets in het terminale verwacht ;-)

NH3 is perfect (gemeten ammonia is de nachtmerrie) NO2, tja het is geen 0 maar kom op, restjes NH3 in verdere verwerking? NO3 wordt boven 50 pas heel zorgelijk.
PO4, heb je voor het meten diepvries gevoerd? Oh nee wacht... Plantboost... Als je iets voor je planten wilt doen: Potassium.

Maar nu je filter. If I were you...

In de onderste tray witte filterwatten. Drie lagen en eens in de zoveel tijd, wanneer je merkt dat de stroming minder wordt (ondanks dat je de slangen gereinigd hebt) de onderste laag eruit en een nieuwe laag bovenop. Zo hou je altijd een gezond en geënt mechanisch bufferfilter. Dat houdt de boel een stuk frisser voor de volgende trays. Mr Mmuck (gheintje, PondGuru) richt z'n filter systeem in op tropisch, lees minder poep... het werkt niet voor ons. Ik heb het zelf ook op die manier geprobeerd...

In de bovenste tray (waarom blauw... doet niets op die plek) zou ik een laag Seachem Matrix doen en dat afdekken met het filtervlies. Matrix is een stuk fijner van structuur dan Ultra, ent bacterieën als een gek en wat ik vandaag ff snel ben tegengekomen wordt BioHome en Matrix nogal eens in combinatie gebruikt... (Ja, ik ben een fan van Matrix)
Even gezien de tijd dat je nu met BioHome draait zou het over een maand of zo op z'n top moeten gaan draaien, het spul schijnt een nogal lange aanlooptijd te hebben... Dus om je te dwingen dat nu te gaan vervangen is ook weer zoiets. Los van het feit dat je al aangeeft dat niet te willen.

Purigen niet gebruiken... En met witte filterwatten zou je het ook niet nodig hoeven hebben. Rond Purigen hangt naar mijn idee iets van een chemisch aura. In die zin, filteren op basis van hars. Tja, qua bak indraaien en op een lage biologische 'load' zal het prima gaan, maar vanuit eigen ervaring vind ik dat filterwatten die klus net zo goed kunnen klaren. Op basis dat ze al lekker vuil zijn zodat nieuw vuil beter accumuleert daarop. Vuil trekt vuil aan...
Daarom zou ik zeker FCC (Fancy Christal Clear - bij Dino) gaan gebruiken wanneer je de onderste tray met watten gaat vullen. FCC is een klei in poedervorm dat je moet mengen met water en rond gieten in de bak. Ziet er een paar uur niet uit maar hoe langer je het gebruikt en hoe meer het zich in de watten nestelt, hoe korter die witte wolk duurt. FCC zou je ook een zetje naar een beter KH kunnen gaan geven, en voor je vissen is het uberhaupt een goede behandeling qua slijmlaag, de eerste paar keer hangen de vellen eraan... :-), kleur en broodnodige mineralen.

Voor je gemoedstoestand, ja die, een klein flesje Seachen Prime erbij. Soms is één of twee ml daarvan effectiever dan weer een waterwissel doen. Zoals je misschien in de archieven hebt kunnen lezen zijn waterwissels ook weer niet geheel zonder risico, een uitbraak van witte stip kan nog wel eens voorkomen...

Wanneer dit allemaal lekker gaat (heus) kun je FTR toevoegen. Lijkt voor een deel fijner van structuur dan FCC, de mist blijft langer hangen en vieze watten pakken dit stof er makkelijker uit. Zoals ik eerder schreef (ergens in mn fotoboek) vind ik FTR echt een preventief middel. Wees de ellende voor in plaats van de ellende achteraf te moeten genezen - wat dan weer de kern is van Oosterse geneeskunde... dat klopt dus niet... nee, Oosters gezondheidsdenken? Damn, loopt niet. Je begrijpt me wel!

Dus... witte filterwatten, Seachem Matrix, Seachem Prime en FCC gaan op korte termijn je beste vriendjes worden!

Het zou kunnen dat je met het vervangen naar watten even een water/bacteriebloei krijgt... niets aan de hand. Trek je het niet: Prime!

Misschien wat gefragmenteerd zo, mn dag was wat chaotisch.

grts Michel

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 30-04-2016 13:40

Hoi Michel,

Alleerst Super bedankt dat je, 'ondanks je chaotische dag', mij wilt helpen.

Als ik het goed begrijp zeg jij in de onderste 'bodem' tray, alleen witte filterwatten. Ik heb daar ook drie lagen filters, wat ik begreep is dat coarse en mediumfilters nog meer vuil tegen houden. En witte ( fine) filters voor het polijsten van het water zijn ? In de orginele setting van Eheim ziiten er helemaal geen Filters in de onderste tray.
Maar ik ga het proberen.

Jij zegt dat het blauwe filter niets doet maar het rare is (zie foto) het houdt aan de onderkant van het filter vuil tegen. En je zou verwachten dat dit vuil aan de bovenkant zou zitten ( toch? )
Afbeelding

Afbeelding

Ieder geval is er in de bovenst tray geen ruimte denk ik om iets anders in te doen.

FCC oke, ja joh dat heb ik ook gehad van Dino de poedervorm, tezamen met Aqua Serum van 'Fish Pharm' en Ik was me kapot geschrokken toen ik allemaal witte draadjes uit de schubben zag komen. Ik heb het nog aan Dino laten zien en die had zoiets nog nooit gehoord of gezien. Maar nu begrijp ik uit jou verhaal dat dit bij jou ook is gebeurd?
Ik durfde dit niet meer te gebruiken.

Matrix? Ik ken het niet, maar nu ff gegoogled te hebben snap ik wel waarom je hier fan van bent. Jij hebt je huiswerk 'goed' gedaan toen je begon, dat is duidelijk.
:D

Als dit idd samen met biohome ultra media kan. Wil ik het zeker gaan proberen.

Maakt het nog uit wat voor merk witte watten filters je gebruikt?

En Pottasium? Is dat van het merk Seachem?

Jeetje weer een hoop vragen. Ff vraagje, ik weet dat ik onzeker ben, en ik vindt het moeilijk om vragen kort en bondig te stellen, maar ik wil het zo graag goed doen. En aangezien dat jij de enige bent die zo lief is Om te reageren, Voel ik me ineens een beetje ongemakkelijk, ben ik een zeikerd en te lastig? :oops:

Ieder geval weer super bedankt voor je antwoorden. Ik ga ermee aan de slag.

Fijn weekend.
Groetjes Louise

Plaats reactie