Wat moet, en/of kun je doen als de stroom uitvalt.

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Wat moet, en/of kun je doen als de stroom uitvalt.

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 31-05-2016 21:04

Hoi allemaal,

Hier even een brandende vraag? Wat als de stroom uitvalt?
Stel je bent op vakantie en je weet niet dat dit gebeurt is? Ik bedoel, kun je hier maatregelen voor nemen om dit te voorkomen ? En zo ja hoe?

En zo nee, wat gebeurt er dan?

- gaat een externe pomp weer aan? Die van mij zal denk ik wel aangaan maar zal niet pompen denken ik.
- stel B.v . Een hele dag, hoe zit het met vervuiling (nitriet ammonia piek?)
- ook is er geen stroming in de bak, hoe lang kunnen vissen zonder stroming etc.
- wie heeft hier ervaring mee en/of gehad?

GR. Louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 31-05-2016 23:08

Pfoew...

Zorg dat er in ieder geval iemand één keer per dag of anders één keer per twee dagen kan komen kijken. Bij een dergelijke storing in jouw opstelling moet 2 dagen zonder wat dan ook zeker uit te houden zijn...
Mocht je een voermachine overwegen om het de oppas makkelijk te maken... doe het niet. Las onlangs een verhaal van iemand die drie dagen weg moest, z'n vissen buiten te maken kregen met een weeromslag, die drie dagen niets gegeten hebben maar de voerautomaat vrolijk door stortte. Ammoniakvergiftiging was het gevolg...
Je zou bv naar één keer per dag, of ook weer eens in de twee dagen kunnen voeren en het voer per beurt klaarleggen in ziplockjes oid. Zo weet je zeker dat er niet overvoerd gaat worden.

Zoiets?

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 31-05-2016 23:24

:shock: meen je dat nou? Jeetje haha ik heb net drie maanden mijn bestelling uit Duitsland binnen. Je raad het nooit???

' EEN VOEDERAUTOMAAT ". :lol: :lol: :lol:

Dat ding is één keer het land niet uitgekomen, één keer in Zwitserland beland?? Één keer Nederland ingevoerd maar weer retour afzender. Wat bleek nou er stond alleen geen huisnummer vermeld :roll: moeilijk hé iets opzoeken.

Maar goed het blijft wel een dingetje toch? Ik heb het idd aangeschaft voor als ik bv. Een lang weekend weg zou zijn. Alhoewel het de laatste keer ook goed is gegaan. Ondanks een pomp die een nacht had stilgestaan en een dag overgeslagen heb met voeding.

Er was hier vandaag NL- Alert vandaar dat ik er over nadacht eigenlijk.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 31-05-2016 23:27

:D oh en bedankt weer hé Michel voor je feedback.

GR Louise

fmxsail
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-09-2015 15:10

Bericht door fmxsail » 02-06-2016 14:02

:roll: mijn autofeeder is mn resque in dit geval :P ieder zn ding natuurlijk :P (geen voederautomaat buiten, enkel binnen = vaste temp/geen weersafhankelijke temp )
Met stroomuitval *nog* nooit problemen gehad, wel vakanties/korte periodes van afwezigheid.

In maart een week op vakantie geweest; niemand die ik ken die ik als oppas zou overwegen (ik vertrouw eigenlijk helemaal niemand al het op mn vissen aankomt.. dus wil ik ook niet dat er mensen komen "oppassen" XD )
Als voorzorg de lamp uitgeschakeld, de verwarming een maand van te voren omlaag gewerkt en uiteindelijk uitgezet, autofeeder staat bij mij altijd aan op 3/4 voedingen per dag, op vakantie maar 1 voeding per dag & alle stenen eruit, zodat al het poep daar niet onder verzameld.
Eigenlijk zo bare mogelijk dus, kan er ook zo min mogelijk fout gaan. In nood heeft iemand de sleutel, en kan bij stroomuitval altijd even het ea doorgelopen worden :)

En om mijn stresslevels wat naar beneden te halen heb ik een simpele IP-camera gekocht zodat ik op afstand kon zien of ze nog vrolijk rondzwommen ed, beetje peace of mind :)

Eerste paar keer een lang weekend weg ed zijn altijd spannend, zelf ben ik er ondertussen goed aan gewend (en mn vissen ook :P) en denk ik er nu niet eens meer bij na als ik ( toevallig zoals vandaag) een nacht niet thuis ben voor mijn werk..
Instagram @woah_there_satan

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 02-06-2016 17:42

Oh jeetje Femke, wat fijn om te horen dat het dus ' ZO OOK KAN'

Zo hier ben ik echt blij mee. EEN GOEDE TIP!


Ik zit idd al helemaal te bedenken hoe ga ik dit allemaal uitleggen aan iemand die er echt HELEMAAL niets mee hebt?
En ik ga meestal toch nooit langer dan 10 dagen. En die camera had ik ook al in mijn gedachte haha.

Het is alleen nog wel de vraag of het kan, water 10 dagen of twee weken niet verversen?

als ik ineens al het grind eruit haalt zal ik weer opnieuw moeten starten toch? , denk ik zo met evt nitrietpieken etc? Of zit ik nu stom te praten?

GR. Louise

fmxsail
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-09-2015 15:10

Bericht door fmxsail » 03-06-2016 09:09

Het grind er in 1 keer uithalen moet je zeker niet doen.. dat klopt helemaal ;)
Wanneer ga je op vakantie? je zou bijvoorbeeld het in stappen eruit kunnen halen, elke week een kwart oid, je filter de tijd geven de bacteriën weer aan te kunnen vullen.

Mocht je iemand hebben die wel langskomt is na een X aantal dagen prime gaan doseren om de nitriet/ammonia te neutraliseren.
Afhankelijk wat je vissen gewend zijn kunnen ze wel tegen een "stootje", mits andere waardes wel stabiel blijven zoals tempratuur,
Ik heb verder geen ervaring met 9 dagen of meer geen water verversen, enkel buiten in de vijvers maar dat is een heel ander ecosysteem eigenlijk :P
Iemand anders mooie input?
Instagram @woah_there_satan

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 03-06-2016 15:57

Dank je wel Femke, dan zal ik idd een schema moeten maken. Begin augustus is waarschijnlijk de planning. Nog even een vraagje hoe heb jij je temperatuur naar beneden gekregen?

Plaats reactie