Indeling jbl e901

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 04-08-2016 20:26

Is voor mij dan ook handiger als jij het boekwerk lees :P :P :P

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 04-08-2016 20:38

michelle schreef:Is voor mij dan ook handiger als jij het boekwerk lees :P :P :P
haha, daar staan bij mij geen plaatjes in, is alleen maar tekst. Daar staat wel gewoon de volgorde in zoals hij uit de doos kwam.
plaatje gevonden zoals de mijne uit de doos kwam


Afbeelding
Groet Stef.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 04-08-2016 20:53

Ik ben ook geen filterexpert maar heb gelezen dat je een bacteriecultuur moet opbouwen in je filter. Na een maand indraaien zou je die hebben maar nog niet al stabiel. Hoe langer hij draait ,dan krijg je een glibberig laagje, ik meen biofilm in het filterhuis en slangen. Je hebt nitrifcirende en denitrificerende bacterieen ( de rest was een heel wetenschappelijk verhaal dus is niet meer blijven hangen) Kwam erop neer. Die voeren oorlog totdat de juiste bacterieen in aantal de overhand gaan nemen. Dan is het filter op en top.

Dus gezien jij net een nieuw filter heb staan met aardig vermogen, veel liters, 2 vissen, weinig beplanting, slakken, zou ik gewoon de natuur zijn gang laten gang tot je een biofilm erin heb. Tenzij je echt zie of voel aan dat straaltje water wat je bak inkomt zwakker word. Dat zal bij jou niet zo snel gaan omdat jij geen filterwatten gebruik. Filterwatten zijn heel fijn en houd het kleinste stukje vuil tegen met gevolg mooi schoon water maar ook meer onderhoud.

Ook ben je nog niet met medicatie aan de slag geweest in je bak dus hiervan ook geen negatieve gevolgen voor je bak. Daarbij komt dat jou vissen wel een heel sterk immuunsysteem moeten hebben anders waren ze zolang in dat kleine bakje al ziek geworden lijkt me.

Je kan je originele filtermateriaal gaan vervangen omdat je water niet mooi schoon oogt of dat je meer goede bacterieen wil behouden of minder onderhoud wil plegen. Dat onderwerp is ook weer heel uitgebreid want je heb wel honderden dingen voor bepaalde doeleindes en voor specifieke vissoorten in je bak. Daar moet je Michel voor hebben.

Ik heb wel ooit eens foto`s gezien van heel helder water dmv puringen. Koop maar niet gaat bij sluiers niet werken uit eigen ervaring.

Is dus wat ik heb gelezen en ervan begrepen heb.

Zou fijn wezen als er nog meerdere dit kunnen bevestigen of dat het anders is.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 04-08-2016 20:57

Stef schreef:
michelle schreef:Is voor mij dan ook handiger als jij het boekwerk lees :P :P :P
haha, daar staan bij mij geen plaatjes in, is alleen maar tekst. Daar staat wel gewoon de volgorde in zoals hij uit de doos kwam.
plaatje gevonden zoals de mijne uit de doos kwam


Afbeelding
Ja bij mij ook geen plaatjes of korte instructie vandaar het handiger is dat jij die zware kost even doorneem :P :P

Ziet er hetzelfde uit als mijne maar ik had volgorde.

Onderste grove sponzen
daarop nog een mand sponzen
dan bolletjes
dan sponzen in compartimenten

U tube weer anders. Ik weet het nu ook niet meer hoor.

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 04-08-2016 21:13

Thanks Michelle dan laat ik de slangen nog even voor wat het is en maak ik alleen de bovenste grove sponsjes aan de zijkant even schoon, merk wel echt dat de stroming minder is, volgens mij zitten die behoorlijk dicht, heb natuurlijk ook weer lopen rommelen met de bodem en er verdwijnen stukken mosbal in, ze spugen die plukken steeds uit dus ik ga ervan uit dat ze die niet opeten en dus in het filter verdwijnen.
Ik zal wel een foto schieten hoe het eruit ziet voor het schoonmaken.

oh ja, boekje heb ik wel helemaal doorgelezen dat ik het filter kocht dus vraag maar raak :wink:
Groet Stef.

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 06-08-2016 12:00

Zo, ff de boel losgehaald, best makkelijk als het gewoon onder tafel staat, geen geklooi, gewoon stekker eruit, slangen loskoppelen en hoppakee :lol:

Filter zat goed dicht, vandaar de reductie in flow. Gaat nu weer als een tierelier, ik ga van de week wel even de slangen spoelen want die zitten ook goed vol met van de bruine vlokken dat zit anders zo weer in de filters denk ik. Is dat bacteriegroei of algen?

Afbeelding
Groet Stef.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 06-08-2016 12:29

Zo die zit idd goed vol. Ik denk idd dat je slangen goed dichtzitten als je jet zo ziet. Het lijkt wel losse stukjes papier haha wat erin zit?

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 06-08-2016 12:38

Rare meuk inderdaad haha, ziet eruit als volkken en slierten, de wanden van de slangen zitten er ook vol mee, als je het wil pakken wrijf je het gewoon stuk, is een of andere smurrie. Stinkt niet ofzo, nouja, heb ik wat te doen haha.
Groet Stef.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 06-08-2016 12:43

Heb ik wat te doen :shock: , haha nou volgens mij kan jij ook niet stilzitten. Je hele huis aan het doen, barbecuen schuurtjes vissen etc.
Knap hoor.

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 06-08-2016 12:48

Ik kan heel goed stilzitten hoor, echt waar, komt er alleen niet zo van de laatste tijd. Nouja, bijna klaar met klussen gelukkig, heb het wel weer gehad. Bbq is ook genieten dus dat valt onder relaxen.
Lekker stuk vlees erop en dan met een lekker biertje wachten tot het klaar is.
Groet Stef.

Plaats reactie