Aquael unifilter 500 met UV Led

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Aquael unifilter 500 met UV Led

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 23-08-2016 11:14

Hoi hoi,

Ik heb nu net de Aquael unifilter 500 met UV Led, binnen gekregen

ik heb begrepen dat je deze niet altijd moet laten draaien?

Mijn vraag is:

- laten jullie dit apparaat, dan in het aquarium hangen voor altijd?
- Moet dit filter ook eerst ingedraaid worden!
- Als je het evt maar een paar dagen gebruikt, kun je de sponzen dan opnieuw gebruiken?
- Als het apparaat in de bak hangt, moet het dan dag en nacht aan staan?
- hoeveel dagen evt
- hoe weet je nou of het werkt?

Gr. Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-08-2016 12:34

Hi Louise,

Dus ook eentje gekocht :lol:

Alle filters moeten worden ingedraaid. Maar jij heb ook een ingedraaide erin. Je kunt kiezen om hem zo nu en dan erin te hangen of voor altijd. Je kunt het UV licht apart bedienen. Het filter moet wel dag en nacht draaien anders bouw je geen bacterieen op als je hem voor altijd erin wil laten hangen.

Als je het geen storend gezicht vind in je bak zou ik hem gewoon erbij laten hangen. Extra filter is nooit weg en mocht er ooit iets met je andere filter aan de hand zijn is je aquael al ingedraaid.

Ik laat het UV licht ook dag en nacht aan maar ik gebruik hem voor een weekje en haal hem er weer uit. Ik denk dat je niet kunt zien of hij werkt want hij dood bacterieen etc. dit meet je niet. Ik spoel hem gewoon weer af en reinig de sponsen en doe hem weer in de doos. De sponzen gebruik ik gewoon weer bij een volgende behandeling. Dit betekend wel dat het geen ingedraaid filter is. Ik gebruik hem puur voor de UV lamp en bij medicatie doe ik er kool in en UV aan om de medicatie weer uit de bak te krijgen. Bij aankoop van nieuwe planten etc. Gaat hij er ook in.

Voor algen weet ik niet hoelang het duurt voordat het werkt. Dat zal je wel zien neem ik aan.

Ik hang hem vrij hoog zodat het mondje de wateroppervlakte in beweging zet en er niet al teveel vuil in komt. Het grote vuil moet naar me grote filter. Je uitstroom moet in dezelfde richting staan als van je andere filter. Mag niet tegen elkaar botsen.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 23-08-2016 13:02

Hoi Michellle,

nou ik vind het maar een lelijk groot ding haha. Ik wil het ook gebruiken zoals jij dat doet. Ik ben nu weer met een schimmel kuur bezig, dus er moet iets gebeuren. En ik dacht dat het niet raadzaam was om zoiets altijd aan te hebben. Maar misschien wat je zegt ik kan het natuurlijk ook als extra filtratie?

Maar, ik kan het ook gewoon voor een week of Zoiets gebruiken? En dat kool is dat dan een speciaal filterspons of zijn dat losse korrels? Want er zitten nu twee zwarte filtersponzen in?

Dank je gr Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-08-2016 17:36

Hi Louise,

Als je nu een kuur in je bak heb zitten dan moet UV uit. Dat gaat niet goed samen.

Als het goed is zit er een bakje met dingetjes op die sponzen. Ik haal dat bakje eruit en doe koolkorrels in een pantysokje. Je hebt ook koolstofsponsen van juwel maar ik weet niet of dit hetzelfde effect heeft. Ik weet ook niet als je deze heb gebruikt nog kan gebruiken want kool raakt op een gegeven moment verzadigd. Ik gooi sokje gewoon weg. Ik heb geloof een hele doos voor 5 euro ofzo aan kool.

Kool alleen gebruiken om medicatie eruit te filteren. Grote wv niets toevoegen, kool trekt alles uit je water dus zonde. Filter met UV aan en kool erin 24 uur draaien dan schoon. Kool er weer uit.

Wellicht dat wat gevorderde je wat meer antwoorden over UV voor je weten. Ik weet alleen hoe ik hem gebruiken kan en dat het parasieten en eencellige bacteriën dood en helpt tegen de strijd tegen stip en bepaalde algen. Het verdere technische :roll: :roll:

De oudere garde zweert bij kool in hun filter voor helder water volgens mij. Hebben dit er altijd in maar zullen geen primers etc gebruiken.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 23-08-2016 18:20

Oke bedankt Michelle, ik heb nog ergens een hele doos met kool staan. En nee ik heb het nog niet in de bak hangen hoor, ik wacht idd tot na de kuur en dan ga ik het erin doen.

Hoe gaat het met je meis, ik zit er constant mee in me hoofd. Vindt het zo K,.... Voor je. Echt!

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-08-2016 18:54

Het weekend was ff minder maar live Goes on :wink: Hoewel ik hem toch wel mis tijdens het voeren, hoef nu niet bang te zijn dat het me vingers gaat kosten. Het is erg rustig in de bak. Maar zal wel weer goed komen neem ik aan.

Ik wacht nog even met aanschaffen van een kat en vis. Heb de laatste tijd niet veel mazzel en heb weinig zin om me weer allerlei ellende op de hals te halen.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 23-08-2016 21:07

Ah ja, je hebt gelijk,...het komt vanzelf weer op je pad,...

Plaats reactie