Welke luchtpomp aanschaffen

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Welke luchtpomp aanschaffen

Bericht door Stef » 05-09-2016 11:12

Hoi lieve mensen, na toch bodemrot opgelopen te hebben ondanks dat ik 1-2 mm filterzand heb wil ik eigenlijk als de nieuwe bodem erin ligt ook een luchtpompje aansluiten. Nu kom ik niet heel veel goede berichten tegen qua geluidsniveau van die dingen dus mijn vraag is eigenlijk, welke pomp gebruiken jullie en hoe staat het met de herrie. Ik loop eraan te denken om een pomp van superfish te nemen en als die teveel herrie maakt dat op onderstaande manier op te gaan lossen.

https://www.youtube.com/watch?v=4BaTCe8VqdE

Suggesties?
Groet Stef.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 05-09-2016 19:42

Hi Stef,

Ik heb een superfish op de berg afgekeurde aquariumspullen liggen. Qua prijs leuk maar inderdaad herrie. Ik heb hem nooit aangepast maar wel in bubbeltjesfolie, piepschuim ingepakt maar het ding loopt door de trillingen. Als je begrijp wat ik bedoel. Antislibmat eronder was ook de oplossing niet. Ik heb hem technisch nooit aangepast dus ik weet niet of het werkt.

Heb sinds kort een EHEIM, qua prijs minder leuk maar geen herrie. Ik heb hem aan een haak aan de muur hangen. Het kastje moet boven je waterpeil liggen/hangen. Volgens mij bij elk merk. Geen steentje bij nodig want word met douchekopjes afgeleverd. Doorzichtige luchtslang. Bij mijn superfish een fluoriserende groene slang wat ook niet echt mooi is in de bak. Kan de bubbels afstellen zachtjes of zeeeeer krachtig. Staat bij mij op de timer. S nachts lampen en bubbelaar uit. S nachts geven je planten zuurstof af.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 05-09-2016 20:38

Eheim is lekker stil. Heb hem op een stuk piepschuim liggen. Luchtsteen maakt meer herrie...

(ook nog een JBL Prosilent, die is echt niet stil te krijgen...)

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 06-09-2016 06:51

Die jbl proslient had ik ook voorbij zien komen, leek me wel wat want ben zeer tevreden over het filter van jbl maar de beste keus is dus een eheim. Dan gaan we daar voor kijken, ik wil zo stil mogelijk, dat het dan wat meer kost dat is dan maar niet anders. Alvast bedankt voor de feedback, zal eens wat reviews van de eheim opzoeken vandaag. Ben tenslotte toch op het werk dus dat kan mooi :wink:
Groet Stef.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 06-09-2016 08:26

Geen superfish!!!
Slechte garantie en absoluut niet stil.

Probeer Sicce

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 06-09-2016 11:51

FancyGoldfish schreef:Geen superfish!!!
Slechte garantie en absoluut niet stil.

Probeer Sicce
Dat merk ken ik niet, kom wel goede recensies tegen op internet. Netjes geprijst ook, ga ik proberen. Bedankt voor de tip Dino :)
Groet Stef.

Jesopi
Lid FGF
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-09-2016 11:15

Bericht door Jesopi » 13-09-2016 07:21

Ik gebruik zelf de jbl prosilent 400 en ben er wel tevreden van. Je hoort hem amper draaien. Ben ook geen fan van Superfish

michelle schreef: Staat bij mij op de timer. S nachts lampen en bubbelaar uit. S nachts geven je planten zuurstof af.
Michelle toch mee opletten om uw luchtpomp 's nachts uit te schakelen, want uw planten verbuiken zuurstof als het donker is. Onder invloed van licht geven ze zuurstof. Door uw luchtpomp 's nachts uit te schakelen ga je een groot verschil in zuurstof gehalte in het water krijgen tussen overdag en 's nachts. Uw vissen 'verbruiken' 's nachts ook wel minder zuurstof, dus zal een beetje van het aantal planten afhangen wat het effect is.

Heb ergens gelezen dat kwekers in China en Japan elke nacht tussen 3 en 4 hun kweekvijvers controleren omdat dan het zuurstofgehalte in het water het laagst is.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 13-09-2016 18:44

Ik dacht dat planten overdag met de fotosynthese bezig waren en dan zuurstof opnamen en s nachts zuurstof afgaven.

Jesopi
Lid FGF
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-09-2016 11:15

Bericht door Jesopi » 13-09-2016 19:11

Nee het is net andersom. Overdag doen planten inderdaad aan fotosynthese. Door fotosynthese zetten ze CO2 om in zuurstof. In het donker valt de fotosynthese stil en dan gebruiken de planten zuurstof en geven ze CO2 af.

Als je niet teveel vissen hebt en voldoende water, zal dit zeker geen probleem zijn, maar toch een beetje mee oppassen.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 16-09-2016 08:26

Ok weer wat geleerd.

Plaats reactie