Filterbacteriën in binnenfilter

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Filterbacteriën in binnenfilter

Bericht door YvetteJ » 26-10-2016 22:06

Wat ik me nu steeds afvraag, doordat mijn aquarium op onze eettafel staat kan ik geen extern filter gebruiken. Ik heb nu dus een intern filter, Superfish Aquaflow 400, die doet zijn werk prima, aquarium blijft mooi schoon en de waterwaarden goed.
Maar nu zit er dus alleen zo'n soort luchtige spons in, met een actieve kool kern, als ik die vervang, dan is toch alles weg wat er in de tijd is opgebouwd aan goede bacteriën? Hoe moet ik dat zien?

In het pompje in m'n kleine bakje zit een spons en een aparte cartridge met kool en steentjes, die kun je op verschillende momenten vervangen maar nu kan dat niet natuurlijk.

Heb overigens ook op het forum gelezen dat die kool niet echt een aanrader is. Is dat altijd zo of pas als die verzadigd is? En zo ja, hoe lang duurt dat doorgaans?
Groetjes Yvette

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 27-10-2016 08:23

Hoi Yvette,

Kool is niet echt aan te raden. Zoals je schrijft verzadigd kool na een tijdje en laat dan de opgebouwde stoffen weer los. Dat wil je dus niet in je bak hebben! De periode van opbouw kan verschillen (aantal vissen, water ed.), daar valt niets zinnigs over te zeggen. Wel is het zo dat goudvissen ernstige vervuilers zijn en gesuggereerde vervangingsmomenten op verpakkingen geen echte leidraad zijn. Naar mijn idee vervuilt een enkele goudvis per dag hetzelfde als een groepje Neon's per week... Neem het risico niet.

Vervang het sponsje door witte filterwatten. Liefst in drie 'lagen' zodat je, wanneer nodig, het meest vervuilde stuk kunt weggooien, de twee stukken eronder een plekje opschuift en een enkel stuk vervangt. Je zou het kunnen aanvullen met Bactiballs van Dino zodat je bacteriën altijd 'op niveau' zullen zijn. De steentjes weer vervangen met Sera Siporax oid of liever met Seachem Matrix. Dat werkt een stuk beter...

Ik hoop dat je hier iets mee vooruit komt!

grt Michel

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 27-10-2016 09:01

Aanvulling, heb even gekeken naar die AquaFlow...

Vul de onderste helft met witte filterwatten, tot iets boven het inlaatgedeelte (die gleufjes) de rest met siporax of matrix, en dat de niet de kleinste steentjes daarvan, anders komt dat weer tegen je rotor en gaat die stuk... Eventueel kun je nog een dun laagje filterwat op de steentjes doen om je rotor echt veilig te stellen.

Filterwatten moet je dan elke twee weken gedeeltelijk vervangen zodat je doorstroom blijft bestaan.

was'm! ;-)

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 27-10-2016 17:19

Toppie, Als we Michel toch niet hadden, altijd fijn :D

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 28-10-2016 07:46

Top! Daar heb ik wat aan, dank je wel!
Groetjes Yvette

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 29-10-2016 17:16

Ik heb vanmiddag alles meegenomen bij Dino. Wat nu? Gewoon die spons eruit en spul erin zoals je hebt beschreven? Of zal ik een emmer water uit m'n bak halen, daar de spons in 'wassen' en dan eerst de watten in dat water nat maken, laat ik de spons nog een tijdje los in m'n aquarium, wat is handig?

Heb ook de bactiballs maar ergens staat me er iets van bij dat er laatst iemand was die z'n vis had er een ingeslikt, daar stond toen ook een tip bij om dat te voorkomen... Weet iemand dat nog?
Groetjes Yvette

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 29-10-2016 17:40

Dat was één van mijn vissen. Stressvolle uurtjes om dat ding uit z'n bek te peuteren...

Zou je voor de 'rust' de watten willen voorweken... prima. Hoewel dit meer een gevoel dan iets functioneels is - maar ik begrijp dat gevoel wel...

Haal je filter leeg, vul hem dus de onderste helft met witte filterwatten, doe er drie Bactiballs bovenop en vul af met Matrix of Siporax. Misschien een heel dun laagje wat daarboven om de rotor veilig te stellen. Je water zal morgen of overmorgen wat wittig worden. Onschuldige bacteriënbloei, duurt een paar dagen en is niets om je ongerust over te maken.

Wél is het verstandig de eerste week een emmer (of twee) water per dag te verversen zodat het water enigszins fris blijft en het filter de tijd krijgt 'op te bouwen'...

Vindt je de bactiballs te veel ruimte innemen dan zou je ze in een netje in het water kunnen leggen. In ieder geval moet je zien te voorkomen dat de balls, die na verloop van tijd kleiner worden, door de vissen als voedsel aangezien kunnen worden. Ze gaan geheid een keer de bek in en als je pech hebt kunnen ze die dus niet uitspugen met alle gevolgen van dien.

Als je vragen hebt, stel ze gerust, zal ze zo goed mogelijk beantwoorden...

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 29-10-2016 17:57

Super bedankt voor je uitgebreide antwoorden, echt fijn! Ik ga vanavond aan de slag!
Groetjes Yvette

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-10-2016 20:33

Zo Yvette, heb jij het nog niet druk zat? :)
drinkt de kleine al wat meer?

Hoe was het bij Dino? Wordt ie al gillend gek? Heb je trouwens nog kunnen vragen wat ie witte streep Zou kunnen zijn?
Zo héél veel vragen haha.

Gr Louise

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 29-10-2016 23:09

Ja ik heb het ook hartstikke druk! Vanmorgen dacht ik ineens dit is het moment om 'even' op en neer te rijden naar Voorschoten. En ja, toen ik daar was heb ik maar gelijk alles meegenomen wat Michel hierboven genoemd heeft (stond ik daar met m'n screenshot op m'n telefoon haha), mocht het er volgende week niet van komen om te gaan dan heb ik iig alle spullen alvast in huis.

Dino zei wel dat de witte vlek aan de vinaanzet wellicht niet meer helemaal weg trekt maar ik lees op internet inderdaad dat er littekens kunnen achterblijven.
Hij maakte zelf nog geen overspannen indruk en er was alweer een hoop werk verricht afgelopen weken, komt wel goed voor zaterdag denk ik.

Kleine Ben drinkt nét genoeg om niet uit te drogen volgens de kinderarts, tijd dus dat ie weer wat meer honger krijgt want dit vindt moeders nog steeds niet fijn :roll:
Groetjes Yvette

Plaats reactie