Filterbacteriën in binnenfilter

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 17-11-2016 18:10

Maar ik heb behalve een vrij staande tafel ook een peuter... Wil echt niet ervaren wat er gebeurd als ie een slang los zou trekken...
Groetjes Yvette

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 18-11-2016 20:02

Nou ik heb vanmiddag weer zitten filterhobbien, heb nu een originele spons in drieën geknipt, twee delen in de pomp en daarbovenop van die keramische pijpjes. In principe zou ik de sponsdelen nu kunnen vervangen straks als dat nodig is maar volgens mij kun je ze ook gewoon uitspoelen? Doorstroming is nu iig weer goed en tot op heden is ie ook weer geruisloos. Nu nog zien dat het water mooi schoon blijft.

Het kraanwater bevat hier ook nitraat trouwens, heb ik vanmiddag getest.
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 18-11-2016 21:09

Hi yvette,

Sponsen is je gewoon uitspelen en hergebruiken. Weet niet of je al verteld is dat je na medicatie over kool moet gaan filteren om de medicatie uit je bak te krijgen. Heb je weer wat te hobbyen :wink:

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 18-11-2016 21:11

Rot woorden boek. Uitspoelen kan. Sommige zweren bij uitspoelen met aquariumwater maar ik doe gewoon onder de kraan.

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 18-11-2016 21:21

Ah das mooi, ik heb namelijk de kool er nu in gelaten, die zit standaard in de nieuwe spons, heb het er nu terug in gedaan met het idee dat ik daar er over een week of twee uit haal, komt goed uit dus! Bedankt voor de tip iig!
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 19-11-2016 09:38

Hi yvette,

Is dat zon koolspons? Ik weet niet of dit medicatie eruit haalt. Ben je nu helemaal klaar met de medicijnen?

Heb wel gelezen dat je moet oppassen met zon koolspons. Verzameld giftige stoffen en als het verzadigd is wat je dus niet kan zien werkt het niet. Weet eigenlijk niet of het dan weer de stoffen vrij laat. Kool haalt alles uit je water, plantenvoeding etc. Heeft dus geen zin om dit nu erin te gooien.

Heb je de link van louise gehadvan die plantenwinkel. Die verkopen doosjes kool voor een paar euro. Brokjes in een pantijsokje doen en dan in je filter stoppen. Bakje met dingetjes even eruit die kan je even in je aquarium leggen zodat je bacteriën erop blijven. 24 uur kool draaien zou voldoende moeten zijn ikzelf doe altijd waterverversen en dan 2 dagen. Dan de kool weggooien.

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 19-11-2016 09:49

Geen idee, er zit een gat in die spons en daar zaten allemaal losse korreltjes kool in.

Ik moet over drie weken nog een keer een kuur doen zeiden jullie.
En voor de twee kleintjes, die moeten eigenlijk nog tegen de schimmel behandeld worden ook, heb nu alleen nog de costia gedaan maar ik weet niet hoe snel ik dat na elkaar kan doen.
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 19-11-2016 10:48

Dat is mooi dat er korreltjes kool inzitten dat haalt de resten van de costiakuur eruit. Ik heb zelf geen ervaring met costia maar volgens mij had Michel het over een herhaling. Hou je daar maar aan vast, die heeft veel ervaring. Jammer dat hij al een paar dagen of line is. Inderdaad dan later die kool korrels weg gooien. Heb je in gezonde situatie niet nodig. Alleen na medicatie. Wel handig doosje in huis te hebben.

Zie je nog schimmel op de vissen? Pluche witte plekjes. Je had ook al zout gebruikt toch. Als je niets meer zie doe dan een grote verversing en allemaal een tijdje bij elkaar zodat ze weer rust krijgen en lekker vaak schoon water geven daar knappen ze ook erg van op. Kunnen ze weer even weerstand opbouwen. Over 3 weken herhalen voor het geval er wat costia der overleefd heeft en dan klaar.

Hoe doet hondje het?

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 19-11-2016 11:04

Nee op het zicht is ie weer in orde, Bulletje... Hij zit natuurlijk al die tijd al samen met Bootje waar ik nog nooit iets verdachts aan heb gezien.

Ik hou een logboek bij over alles rondom de aquaria dus die drie weken zal ik zeker doen ja. Denk uit m'n hoofd dat dat ergens eind volgende week zal zijn.

Hond lijkt goed te gaan, voelt zich iig tien keer beter nu hij nog maar een fractie van de hoeveelheid prednison krijgt tov waar we mee begonnen zijn.
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 19-11-2016 12:00

Nou gelukkig maar dat alles weer zienderogen opknapt. Tenminste weer iets positiefs. Kan me voorstellen dat je er nu ook wel een beetje klaar mee ben. Even weer rust :wink:

Plaats reactie